- Külföld
- olaszország
- szicília
- luxusjacht
- bayesian
- halálos baleset
- emberölés
- kapitány
- nyomozás
- hajóroncs
- kiemelés
Többszörös emberölés gyanújával hallgatják ki a Szicíliánál elsüllyedt luxusjacht kapitányát
További Külföld cikkek
- Autóba rejtett pokolgép robbant Szíriában, legalább 15-en meghaltak
- Többen is tárgyalnának Donald Trumppal, de Emmanuel Macron már válaszlépéseket fontolgat
- Bill Gates milliárdokat adományozott már, mégsem rendel kevesebb hamburgert
- Megerőszakolt egy középiskolás lányt a volt japán törvényhozó, felfüggesztett börtönbüntetést kapott
- Merénylet Oroszországban: bomba robbant egy moszkvai luxuslakóházban
Többszörös emberölés és gondatlanságból előidézett hajótörés címén vizsgálatot indított az olasz ügyészség a szicíliai partoknál múlt héten elsüllyedt Bayesian szuperjacht ügyében a hajó kapitánya, az 51 éves új-zélandi James Cutfield ellen – írták hétfőn olasz lapok. A La Repubblica és a Corriere dell Sera hírét az eljárás megindításáról egy igazságügyi forrás is megerősítette a Reuters hírügynökségnek, amelyet az MTI szemlézett. A vizsgálat alá vonás önmagában nem jelenti az érintett személy bűnösségét, sem azt, hogy a vizsgálatot okvetlenül vádemelés követi – jegyezte meg a brit hírügynökség.
A Palermóhoz közeli Porticello kikötőjétől 700 méterre horgonyzó hajó augusztus 19-én hajnalban süllyedt el egy rendkívül heves viharban. A brit lobogó alatt közlekedő 56 méteres jacht fedélzetén 22 személy tartózkodott, a többségüket sikerült kimenteni. Azonban 7 ember – köztük az 59 éves Mike Lynch brit mágnás és 18 éves lánya, valamint két prominens brit házaspár, továbbá a legénység egy tagja – a tengerben lelte halálát.
A vizsgálóbírók vasárnap másodszor hallgatták ki a kapitányt, a La Repubblica szerint két órán át. A lap úgy tudja, hogy vizsgálat indulhat a legénység egyik tagja ellen is, aki ügyeletes volt a vihar idején, és túlélte a szerencsétlenséget. A Termini Imerese-i főügyész, Ambrogio Cartosio szombaton azt mondta, hogy bár váratlan meteorológiai jelenség történt,
nagyon is elképzelhető, hogy többszörös emberölés és a hanyagságból előidézett hajótörés bűncselekménye valósult meg.
Tragikus ünneplés
A Bayesiant úgy építették, hogy bármilyen időjárási viszonnyal dacolni tudjon – mondta a La Stampa című lapnak adott, hétfőn megjelent interjújában Franco Romani hajóépítő mérnök, a jachtot építő csapat tagja. A szakember azt feltételezi, hogy egy nyitva hagyott oldalsó nyíláson tört be víz a hajótestbe, ami elsüllyedését okozta. Romani szerint a legénység alábecsülhette a vihart, és nem biztosította, hogy minden nyílás zárva legyen a hajón.
A „brit Bill Gates”-ként emlegetett Lynch azt ünnepelte barátaival és hozzátartozóival a jachton, hogy egy amerikai bíróság felmentette őt a milliárdos csalás vádja alól.
Az olasz média jelentése szerint a 15 túlélő vasárnap elhagyta Szicíliát, Palermóban szálltak fel egy Londonba tartó magánrepülőgépre. A távozók között volt Angela Bacares, Mike Lynch felesége és Hannah nevű 18 éves lányának anyja, a szerencsétlenül járt jacht tulajdonosa.
A porticellói kikötői sétányon vasárnap megemlékezést tartottak az elhunytak emlékére, ezen részt vettek mindazok a vízimentők, búvárok és tűzoltók is, akik részt vettek a mentésben.
Az utolsó percek borzalma
A napokban került fel az internetre egy, a Bayesian luxusjacht elsüllyedéséről készült 60 másodperces felvétel, amelyet egy villatulajdonos térfigyelő kamerája rögzített, és amely azt a benyomást kelti, hogy a hajó az egyik pillanatról a másikra tűnt el a sötét égbolt alatt Szicília partjainál. A Corriere Della Sera szerint azonban mégsem volt annyira gyors a hajó elsüllyedése.
Az Ais nyomkövető rendszer szerint – amely az utolsó pillanatig megrajzolta a hajó útvonalát – a teljes kálvária 16 percig tartott, ennyi ideig próbálta a legénység a felszínen tartani a jachtot, sikertelenül.
Tizenhat perc volt arra, hogy biztonságba helyezzék magukat, hogy riadót fújjanak, hogy megpróbálják elkerülni a süllyedést, és mindenekelőtt – azok számára, akik a kijáratoktól legtávolabb eső kabinokban aludtak – tizenhat perc volt arra, hogy felismerjék, hogy a halál ott vár rájuk, a hullámok, a nagyon erős szél és az egyre lejjebb húzódó víz között
– fogalmaz a lap.
Hajnali 3 óra 50 perctől a nyomkövető rendszer grafikusan egy kisgyermek firkájára hasonlító görbét rajzolt ki, ekkor kezdődött a Bayesian haláltusája. „Azok a papírra firkált jelek arról árulkodnak, hogy a jacht olyan volt, mint egy láncon tartott kutya: a horgonyhoz kötve képtelen volt elmenekülni a veszély elől. Néhány perc múlva »már látszik, hogy nem maradt horgony, ami tarthatná«” – értékelték később a helyzetet.
Tíz perccel később annyi víz ömlött be a jachtra, hogy kezelhetetlenné vált, innentől a süllyedés már nem volt kérdéses, majd öt perccel később a Bayesian 358 méternyi sodródás után eltűnt a horizontról. Néhány pillanattal később érkezett a vészjelzés a parti őrség számára.
„Ezt nem láttuk jönni”
A jacht kapitánya, James Cutfield kedd délelőtt szólalt meg először. Az 51 éves kapitány a Termini Imerese-i kórház sürgősségi osztályán lábadozik, a La Repubblica szerint csupán egyetlen mondatot közölt: „Ezt nem láttuk jönni” – idézte a kapitányt a Sky News.
Testvére, Mark Cutfield védelmébe vette az öreg tengeri medvét: elmondása szerint a kapitány „nagyon jó tengerész”, aki „nagy tiszteletnek örvend” a Földközi-tengeren. Elmondása szerint testvérét jelenleg is kórházban ápolják, de „jól van”, és nincsenek súlyos sérülései.
A légzuhatag nevű széllökés következtében, Szicília partjaitól mintegy 700 méterre elsüllyedt jacht kiemelési költségeit a hajó tulajdonosai viselik, a jachtot 50 méter mélyről emelik ki a szakemberek. Vasárnap még nem tudták megmondani, hogy mennyi időbe telhet a művelet, ugyanis az számos tényezőtől függ. Plusz a környezetszennyezés elkerülése végett a hajó tartályait biztonságosan ki kell üríteniük, mielőtt nekiállnának az emelésnek.
A hajóroncs 50 méter mélyen van, és jelenleg nincs pontos időkeret a kiemelésre, bár egyes szakértők becslései szerint ez nyolc hétig is eltarthat.
Minden a tulajdonosok elérhetőségétől és a roncs kiemelésének időkeretétől függ, és természetesen mindezt be kell nyújtani a kikötői hatóságoknak, és ezzel párhuzamosan persze meglesznek a vizsgálati eredmények is – csak ezután tudjuk majd engedélyezni a műveletet
– jelentette ki Raffaele Macadua ellentengernagy.
(Borítókép: Hullazsákot hoznak partra a mentők a porticellói kikötőben 2024. augusztus 23-án. Fotó: Jonathan Brady / PA Images / Getty Images)