Többszörös emberölés gyanújával hallgatják ki a Szicíliánál elsüllyedt luxusjacht kapitányát

GettyImages-2167199326
2024.08.26. 17:25
A hajó egyik készítője szerint a Szicília partjainál elsüllyedt luxusjachtot úgy építették, hogy mindenféle időjárási körülménynek ellenálljon, így egyáltalán nem kizárt, hogy többszörös emberölés és hanyagságból előidézett hajótörés bűncselekménye valósult meg. Az olasz ügyészség vizsgálatot indított az 51 éves új-zélandi kapitány és a legénység egyik tagja ellen.

Többszörös emberölés és gondatlanságból előidézett hajótörés címén vizsgálatot indított az olasz ügyészség a szicíliai partoknál múlt héten elsüllyedt Bayesian szuperjacht ügyében a hajó kapitánya, az 51 éves új-zélandi James Cutfield ellen – írták hétfőn olasz lapok. A La Repubblica és a Corriere dell Sera hírét az eljárás megindításáról egy igazságügyi forrás is megerősítette a Reuters hírügynökségnek, amelyet az MTI szemlézett. A vizsgálat alá vonás önmagában nem jelenti az érintett személy bűnösségét, sem azt, hogy a vizsgálatot okvetlenül vádemelés követi – jegyezte meg a brit hírügynökség.

A Palermóhoz közeli Porticello kikötőjétől 700 méterre horgonyzó hajó augusztus 19-én hajnalban süllyedt el egy rendkívül heves viharban. A brit lobogó alatt közlekedő 56 méteres jacht fedélzetén 22 személy tartózkodott, a többségüket sikerült kimenteni. Azonban 7 ember – köztük az 59 éves Mike Lynch brit mágnás és 18 éves lánya, valamint két prominens brit házaspár, továbbá a legénység egy tagja – a tengerben lelte halálát.

A vizsgálóbírók vasárnap másodszor hallgatták ki a kapitányt, a La Repubblica szerint két órán át. A lap úgy tudja, hogy vizsgálat indulhat a legénység egyik tagja ellen is, aki ügyeletes volt a vihar idején, és túlélte a szerencsétlenséget. A Termini Imerese-i főügyész, Ambrogio Cartosio szombaton azt mondta, hogy bár váratlan meteorológiai jelenség történt,

nagyon is elképzelhető, hogy többszörös emberölés és a hanyagságból előidézett hajótörés bűncselekménye valósult meg.

Tragikus ünneplés

A Bayesiant úgy építették, hogy bármilyen időjárási viszonnyal dacolni tudjon – mondta a La Stampa című lapnak adott, hétfőn megjelent interjújában Franco Romani hajóépítő mérnök, a jachtot építő csapat tagja. A szakember azt feltételezi, hogy egy nyitva hagyott oldalsó nyíláson tört be víz a hajótestbe, ami elsüllyedését okozta. Romani szerint a legénység alábecsülhette a vihart, és nem biztosította, hogy minden nyílás zárva legyen a hajón.

A „brit Bill Gates”-ként emlegetett Lynch azt ünnepelte barátaival és hozzátartozóival a jachton, hogy egy amerikai bíróság felmentette őt a milliárdos csalás vádja alól.

Az olasz média jelentése szerint a 15 túlélő vasárnap elhagyta Szicíliát, Palermóban szálltak fel egy Londonba tartó magánrepülőgépre. A távozók között volt Angela Bacares, Mike Lynch felesége és Hannah nevű 18 éves lányának anyja, a szerencsétlenül járt jacht tulajdonosa.

A porticellói kikötői sétányon vasárnap megemlékezést tartottak az elhunytak emlékére, ezen részt vettek mindazok a vízimentők, búvárok és tűzoltók is, akik részt vettek a mentésben.

Az utolsó percek borzalma

A napokban került fel az internetre egy, a Bayesian luxusjacht elsüllyedéséről készült 60 másodperces felvétel, amelyet egy villatulajdonos térfigyelő kamerája rögzített, és amely azt a benyomást kelti, hogy a hajó az egyik pillanatról a másikra tűnt el a sötét égbolt alatt Szicília partjainál. A Corriere Della Sera szerint azonban mégsem volt annyira gyors a hajó elsüllyedése.

Az Ais nyomkövető rendszer szerint – amely az utolsó pillanatig megrajzolta a hajó útvonalát – a teljes kálvária 16 percig tartott, ennyi ideig próbálta a legénység a felszínen tartani a jachtot, sikertelenül. 

Tizenhat perc volt arra, hogy biztonságba helyezzék magukat, hogy riadót fújjanak, hogy megpróbálják elkerülni a süllyedést, és mindenekelőtt – azok számára, akik a kijáratoktól legtávolabb eső kabinokban aludtak – tizenhat perc volt arra, hogy felismerjék, hogy a halál ott vár rájuk, a hullámok, a nagyon erős szél és az egyre lejjebb húzódó víz között

– fogalmaz a lap.

Hajnali 3 óra 50 perctől a nyomkövető rendszer grafikusan egy kisgyermek firkájára hasonlító görbét rajzolt ki, ekkor kezdődött a Bayesian haláltusája. „Azok a papírra firkált jelek arról árulkodnak, hogy a jacht olyan volt, mint egy láncon tartott kutya: a horgonyhoz kötve képtelen volt elmenekülni a veszély elől. Néhány perc múlva »már látszik, hogy nem maradt horgony, ami tarthatná«” – értékelték később a helyzetet.

Tíz perccel később annyi víz ömlött be a jachtra, hogy kezelhetetlenné vált, innentől a süllyedés már nem volt kérdéses, majd öt perccel később a Bayesian 358 méternyi sodródás után eltűnt a horizontról. Néhány pillanattal később érkezett a vészjelzés a parti őrség számára.

„Ezt nem láttuk jönni”

A jacht kapitánya, James Cutfield kedd délelőtt szólalt meg először. Az 51 éves kapitány a Termini Imerese-i kórház sürgősségi osztályán lábadozik, a La Repubblica szerint csupán egyetlen mondatot közölt: „Ezt nem láttuk jönni” – idézte a kapitányt a Sky News.

Testvére, Mark Cutfield védelmébe vette az öreg tengeri medvét: elmondása szerint a kapitány „nagyon jó tengerész”, aki „nagy tiszteletnek örvend” a Földközi-tengeren. Elmondása szerint testvérét jelenleg is kórházban ápolják, de „jól van”, és nincsenek súlyos sérülései.

A légzuhatag nevű széllökés következtében, Szicília partjaitól mintegy 700 méterre elsüllyedt jacht kiemelési költségeit a hajó tulajdonosai viselik, a jachtot 50 méter mélyről emelik ki a szakemberek. Vasárnap még nem tudták megmondani, hogy mennyi időbe telhet a művelet, ugyanis az számos tényezőtől függ. Plusz a környezetszennyezés elkerülése végett a hajó tartályait biztonságosan ki kell üríteniük, mielőtt nekiállnának az emelésnek.

A hajóroncs 50 méter mélyen van, és jelenleg nincs pontos időkeret a kiemelésre, bár egyes szakértők becslései szerint ez nyolc hétig is eltarthat.

Minden a tulajdonosok elérhetőségétől és a roncs kiemelésének időkeretétől függ, és természetesen mindezt be kell nyújtani a kikötői hatóságoknak, és ezzel párhuzamosan persze meglesznek a vizsgálati eredmények is – csak ezután tudjuk majd engedélyezni a műveletet

– jelentette ki Raffaele Macadua ellentengernagy.

(Borítókép: Hullazsákot hoznak partra a mentők a porticellói kikötőben 2024. augusztus 23-án. Fotó: Jonathan Brady / PA Images / Getty Images)