Már két legénységi tag után is nyomoznak az elsüllyedt luxusjacht ügyében
További Külföld cikkek
- Nem várt problémába ütközött Zelenszkij, az év végéig már nem lehet javítani a helyzeten
- The Spectator: Donald Trump győzelmével beköszönt az ukrajnai háború végének kezdete
- Meghalt a háromszoros Emmy-díjas televíziós műsorvezető
- Olaf Scholz kirúgta a pénzügyminisztert, véget érhet a német kormánykoalíció
- Reagált a kormány a szlovák nyelvtörvény szigorítására, Szijjártó Péter azonnali tárgyalásokba kezdett
A Bayesian szuperjacht elsüllyedése után az olasz ügyészség által vizsgált legénység második brit tagjáról először mutatott képet. A 22 éves Matthew Griffiths így csatlakozott az 56 éves brit Tim Parker-Eatonhoz és az 51 éves új-zélandi kapitányhoz, James Cutfieldhez a hivatalos gyanúsítottak listáján, akik ellen hivatalos vizsgálat folyik hanyagságból előidézett hajótörés és többrendbeli emberölés miatt. A vizsgálat nem egyenlő a vádemeléssel, ez egyelőre csak egy eljárási lépés – számolt be a Daily Mail.
Hét ember halt meg, amikor a 30 millió fontot (durván 14 milliárd forint) érő hajó augusztus 19-én hajnalban egy hatalmas viharban elsüllyedt Szicília partjainál. A balesetben életét vesztette az 59 éves brit technológiai mágnás, Mike Lynch, 18 éves lánya, Hannah, a Morgan Stanley főnöke, Jonathan Bloomer és felesége, Judy, a Clifford Chance partnere, Chris Morvillo és felesége, Neda, valamint Recaldo Thomas, a fedélzeti szakács.
Griffiths állítólag az éjszakai őrségben volt, amikor a katasztrófa hajnali 4 óra körül bekövetkezett. A bedfordshire-i Clophillből származó Parker-Eaton 2013 óta volt a hajó főmérnöke.
A szuperjacht adatai szerint hajnali 3.50-kor heves viharhullám csapott le a hajóra, és 16 perccel később, 4.06-kor süllyedt el. A helyi jelentések szerint azonban a legénység csak 4 óra 34 perckor lőtt ki egy piros jelzőrakétát a mentőcsónakból.
Az olasz média szerint Parker-Eaton ellen az igazságügyi hatóságok vizsgálatot indítottak, mert egy mérnöknek kellett volna felügyelnie a „zsilipek bezárását”, de ez állítólag nem történt meg. Griffiths ellen, akiről úgy vélik, hogy francia és brit állampolgársággal is rendelkezik, vizsgálat indult, mivel állítólag épp őrködött, amikor a vihar közeledett.
A gyanúsítottak
Az egyik legfontosabb kérdés, amellyel az ügyészek foglalkoznak, hogy a legénység egy kivételével hogyan élhette túl a katasztrófát, miközben hat utas is meghalt. Thomas holttestét a vízben úszva fedezték fel a jacht elsüllyedésének napján. A többi holttestet napokkal később búvárok találták meg a jacht két kabinjában.
Parker-Eaton feltehetően korábban Bedfordshire-ben élt, ahol állítólag idős szülei is elhunytak. Ám a család otthona, amely a földhivatali nyilvántartás szerint még mindig az édesanyjáé, Dororthyé, üresen áll, eladva felirattal a kertben. Édesapja, Bob Parker-Eaton, aki 2014-ben, 83 éves korában hunyt el, az 1950-es években a RAF (Brit Királyi Légierő) szárnyparancsnoka volt, majd a Brittannia Airways igazgatótanácsában dolgozott, ami egykor a világ legnagyobb üdülési légitársasága volt, de 2005-ben megszűnt.
Parker-Eaton régóta kapcsolatban állt a 2008-ban épült Bayesian hajóval. 2013-tól, amikor még Salute néven működött, a hajó főmérnökeként, aki közvetlenül részt vett a 75 méteres alumíniumárbóc felszerelésében – számolt be a The Times a múlt héten.
Cutfield (a kapitány) ügyvédje, a genovai Aldo Mordiglia elmondta, hogy „tudomása szerint” ügyfelének, aki a kihallgatásán nem beszélt, és a személyzet többi tagjának, akik a katasztrófa után egy Porticello melletti szállodában szálltak meg, hogy a hatóságok kihallgathassák őket, „megengedték, hogy távozzanak és hazamenjenek”.
Az 50 éves Cutfield feltehetően visszatért a spanyolországi Mallorca szigetén lévő otthonába, és Parker-Eaton is ott él, míg Griffiths tartózkodási helye nem ismert.
A hatóságok állítólag azt is fontolgatják, hogy az első tiszt, a 33 éves holland Tijs Koopmans ellen is vizsgálatot indítanak.
Hosszú hónapokig tarthat a vizsgálat
Hivatalosan nem emeltek vádat a legénység egyik tagja ellen sem, és az olasz jog szerint a gyanúsítás nem feltétlenül jelenti azt, hogy vádat emelnek valaki ellen, mivel az akták bemutatása után a vizsgálóbírónak kell eldöntenie, hogy van-e elég bizonyíték a bírósági eljáráshoz.
A védelem egyik forrása a portálnak elmondta, hogy
Ez a vizsgálat sok-sok hónapig fog tartani, és először is meg kell várni, amíg a Bayesiant kiemelik a tengerfenékről, ami lehet, hogy csak októberben történik meg.
„Még ez is fáradságos művelet lesz, így hosszú időbe telik, mire bármi biztosat tudunk meg azokkal szemben, akiket a palermói ügyészség hivatalos vizsgálat alá vont” – tette hozzá.
A hajót 2014-ben egy, a Mike Lynch felesége, Angela Bacares tulajdonában lévő cég vásárolta meg, és a nevet Bayesianra változtatták. A tragédiát követően Giovanni Costantino, a jachtot építő Perini Navi tulajdonában lévő Italian Sea Group vezérigazgatója azt állította, hogy „emberi hiba” vezetett a süllyedéshez, mivel a legénység nem volt „felkészülve” a viharra, és „a zsilipeket nyitva hagyták”.
A jelentések szerint a Bayesian visszahúzható gerincét – amely segít fenntartani a stabilitást – nem vették ki teljesen.
Az 56 méteres Bayesian jelenleg 50 méter mélyen fekszik Porticello közelében, és egyre nagyobb aggodalomra ad okot a fedélzeten lévő több mint 18 000 liter üzemanyag, ami környezeti katasztrófát okozhat.