Két napot töltöttek a hegy fogságában, mire megtalálták őket

2024.10.07. 12:47
Nyilatkozott az a brit hegymászó, akinek két napig „brutális” körülmények között kellett túlélnie társával a Himalájában. A páros felszerelését tartó kötél elszakadt, ezzel minden élelmük és menedékük a mélybe zuhant. A nőket kétszer is megpróbálták helikopterrel kihozni – sikertelenül. Végül egy francia csapattal való találkozás mentette meg őket.

A bedfordshire-i Fay Manners és hegymászó társa, az amerikai Michelle Dvorak több mint 6 ezer méter magasan, az észak-indiai Chaukhamba hegyen rekedtek, amikor elszakadt a kötél, amely az élelmüket, a sátrukat és a felszerelésüket tartotta.

Az egyébként alpinista és nehezen megmászható hegyekre specializálódott Manners a BBC-nek elmondta, hogy „rettegett”, amikor megpróbáltak maguktól leereszkedni.

Néztem, ahogy a zsák lezuhan a hegyről, és azonnal tudtam, hogy mi következik

– mondta.

„Semmilyen biztonsági felszerelésünk sem maradt. Sátrunk sem volt. Nem volt tűzhelyünk, hogy megolvaszthassuk a havat a vízhez. Nem volt meleg ruhánk estére. Nem volt fejlámpánk az éjszakai mozgáshoz, és a jégcsákányaink sem voltak nálunk, amelyek segítségével az alaptáborba lejuthattunk volna” – tette hozzá Manners.

A két hegymászó még képes volt sms-t küldeni a mentőszolgálatnak, akik elindították a keresést és mentést. Amikor elkezdett havazni, egy párkányon húzódtak meg, és osztoztak egyetlen hálózsákjukon. „Hipotermiás voltam, állandóan remegtem, és az étel hiánya miatt a testem kifogyott az energiából, hogy melegen tartson” – mondta Manners.

Másnap reggel egy helikopter érkezett, hogy megkeresse a párost, de nem találta meg őket – ami számukra azt jelentette, hogy további 24 órán keresztül kell megküzdeniük a természettel. „Megpróbáltak megmenteni minket, de a körülmények brutálisak voltak a mentőcsapat számára. Rossz időjárás, a köd, a nagy magasság, és képtelenek voltak megtalálni minket, mivel a hegyoldal olyan hatalmas volt” – magyarázta.

A két nőnek később sikerült leereszkednie a hegyoldalon az olvadó jéghez, hogy egy kis vízhez jussanak. Manners elmondta, hogy „alig élték túl” a vihart és az újabb éjszakát élelem nélkül a hidegben.

A helikopter ismét elrepült mellettünk, de nem látott minket. Teljesen összetörtünk

– mondta.

A sikertelen mentési kísérlet után elhatározták, hogy megpróbálnak saját maguk leereszkedni, mivel a helikopter nem tud segíteni rajtuk. Így a második reggelen óvatosan elkezdtek leereszkedni a sziklacsúcson, tudatában annak, hogy kimerült állapotuk könnyen végzetes hibához vezethet. Ekkor észrevették, hogy egy francia hegymászókból álló csapat közeledik feléjük, akik hallottak a két eltűnt hegymászóról. A francia csapattól felszerelést, élelmet és hálózsákokat kaptak, majd felvették a kapcsolatot a helikopterrel, hogy pontosan merre találhatóak.

„Sírtam a megkönnyebbüléstől, tudván, hogy talán túléljük. Segítettek nekünk átjutni a meredek gleccseren, ami felszerelés nélkül lehetetlen lett volna. Ha nem találnak ránk, halálra fagytunk volna” – emlékezett vissza Manners.

2022-ben Manners volt az első nő, aki megmászta a Mont Blanc Grand Jorasses déli falán található Phantom Direct útvonalat. Az elmúlt évben Pakisztánban és Grönlandon is voltak sikeres csúcstámadásai. Manners célja, hogy a nőket arra ösztönözze, hogy érdeklődjenek az alpinizmus iránt, és hobbiként űzzék a hegymászást. A kötelet elvágó incidenshez hozzátette, hogy ez egy „szerencsétlen és nagyon ritka” eset volt.