Revolut-károsultak: miközben milliókat csaltak ki tőlük, nem tudtak kihez fordulni
További Külföld cikkek
- Kína bejelentette: fel fognak lépni a Tajvannak nyújtott legújabb amerikai támogatással szemben
- Meghalt a brit szexguru, aki milliókat világosított fel a nemi együttlétről
- Vörös listára helyezhetik az Interpolnál a Magyarországra menekült lengyel miniszterhelyettest
- Új külügyminisztert nevezett ki a szíriai vezetés
- Az Egyesült Államok felajánlotta segítségét a németországi terrortámadás kivizsgálásához
„Sosem gondoltam, hogy átverés áldozata leszek” – mondta egyikük a BBC-nek. Ravi Kumar a brit egészségügyi szolgálat, az NHS tanácsadója az intenzív terápia és az aneszteziológia területén. Májusban 39 ezer fontot, napi árfolyamon csaknem 19 millió forintot veszített.
A pénzt tizenéves gyermekei számára tette félre.
„Depresszióba estem, a gyerekek pedig túl fiatalok ahhoz, hogy megosszam velük a gyászt” – panaszolta a Revolut ügyfele, aki egy pillanatig sem titkolta, hogy maga is ludas a pótolhatatlan kárban.
Az egész egy figyelmeztető hívással kezdődött: az American Express nevében egy ismeretlen arról tájékoztatta, hogy csalárd tevékenységet észleltek fiókjában. Ezt jelentik a hatóságoknak, de számítson egy újabb hívásra a bankjától is, mert a számláján levő pénz is veszélybe került.
Órákkal később valaki felhívta számlavezető bankjától, a Barclaystól, és azt javasolta: vezesse át megtakarítását a Revolut-számlára, amíg kiküszöbölik a hibát.
Az orvos gyanút fogott.
Azt kérte, hogy a hívó igazolja magát. Kapott egy számot, amelynek tárcsázása után a Barclays ismerős és megnyugtató üzenete üdvözölte. Ismét azt javasolták, hogy biztonsági okokból utalja át pénzét Revolut-számlájára.
Kumar ekkor már nem kételkedett, és azt sem tartotta szokatlannak, hogy a Revolut alkalmazásának törlésére kérték.
Miután másnap újratelepítette az alkalmazást, megdöbbenve tapasztalta, hogy egy nap alatt 25 tranzakcióval 39 ezer fontot költöttek el a pénzéből, jobbára luxuscikkek vásárlására.
Nincs hozzárendelt segélyhívó telefonszám
A Revolut azzal az indoklással utasította el panaszát, hogy a felhasználó maga adott meghatalmazást a csalóknak kártyája használatára.
A károsult ügyvédeket fogadott, akik a brit pénzügyi békéltető testülethez, a FOS-hoz nyújtották be keresetét. A doktor a veszteségnél elkeserítőbbnek tartja a pénzügyi cég közönyét és az elszámoltathatóság hiányát.
A két korábbi bankár által 2015-ben alapított Revolutnak kilencmillió ügyfele van az Egyesült Királyságban (Magyarországon másfél millió). Tavaly a szigetországban rekordszintű, 438 millió font nyereséget könyvelt el.
A Revoluthoz több csalás köthető, mint bármely más brit nagybankhoz – állapította meg a számítógépes bűnözéssel foglalkozó Action Fraud.
Az applikáció kényelmi funkciója ugyanis lehetővé teszi az online vásárlást a kártya lejárati idejének és verifikációs kódjának, a CVC-nek begépelése nélkül is, ami vonzóvá teszi a felhasználók számára. Emellett megannyi más szolgáltatást is kínál, így a Revolut „minden az egyben” minősítéssel hirdeti pénzügyi alkalmazását.
Kiberbiztonsági szakértők szerint ez azonban egyben a hátránya.
Az applikáció legnagyobb gyengesége azonban, hogy nincs hozzárendelt segélyhívó telefonszám, amelynek tárcsázása után azonnal jegelhető és letiltható a felhasználói fiók.
Tűkön ülve
Egy ilyen dedikált telefonszám valószínűleg meghiúsította volna, hogy Lynne Elms munkáltatójának számlájáról hét perc alatt 160 ezer fontot, több mint 77 millió forintot zsákmányoljanak.
Az 52 éves hölgy legjobb barátnője kozmetikai cégénél dolgozott, amikor a Revolut nevében valaki azzal hívta fel, hogy a társaság számláját csalók veszélyeztetik.
Vészhelyzetre hivatkozva egy alkalmazás telepítését javasolták, amely szavatolja a fiók védelmét.
Elms szót fogadott, de ezzel átengedte az irányítást gépe felett.
Közben tranzakciók jóváhagyását sürgették, amelyek „visszatérítés”, „számla” és „törlés” hivatkozással jelentek meg képernyőjén.
Teljesítette a kéréseket, majd miután rájött, hogy átverték, három-négy órába telt, mire kapcsolatba tudott lépni a Revoluttal, amely felfüggesztette a fiókot, de persze már későn.
A cég további 70 ezer fontot költött a jogi költségekre, a FOS pedig azt javasolta, hogy a Revolut legalább 115 ezer fontot térítsen meg a kárból. A Revolut a mai napig vitatja az összeget.
Annyit közöltek: „sajnálattal értesülnek minden olyan esetről, amikor ügyfeleinket könyörtelen és rendkívül kifinomult bűnözők veszik célba”.
Lynne Elms elvesztette munkáját és legjobb barátját. Ez utóbbi pedig temérdek pénzt.
A Revolut válasza
Cikkünk megjelenése után a Revolut sajtóirodája e-mailben reagált a történtekre, amit módosítás nélkül közlünk:
„Sajnálattal értesülünk bármely olyan esetről, amikor ügyfeleink bűnözők célpontjává válhatnak. A Revolut rendkívül komolyan veszi a csalást és az egész iparágban jelentkező kockázatot, hogy az ügyfeleket szervezett bűnözők kényszerítik. 2023-ban az Egyesült Királyságban több mint 20%-kal csökkentettük a Revoluton keresztül történő csalárd tranzakciók számát, emellett világszerte több mint 475 millió font potenciális csalási veszteséget akadályoztunk meg ügyfeleinknek. Mindezt annak ellenére, hogy havonta több mint egymillió új ügyfél csatlakozik a Revoluthoz.
Nagy összegeket fektettünk be a pénzügyi bűnmegelőzési csapatunkba, amely ma már a több mint 10 000 fős globális létszámunk több mint egyharmadát teszi ki. Fejlett mesterséges intelligenciamodelleket fejlesztettünk ki, amelyek több száz belső és külső adatpont felhasználásával képesek kiszűrni és blokkolni a potenciálisan csalárd tranzakciókat. A Revolut adattudósainak fele a pénzügyi bűnözéssel kapcsolatos témákon vagy termékeken dolgozik”.
Háttérinformációként a Revolut sajtóiroda azt is közölte, hogy a tavalyi Fraud Report, a csalásokról szóló jelentés szerint Magyarország a Revolut négy olyan országa között volt, amelyet a legkevésbé érintett az átverés.
További kérdéseinkre megerősítette, hogy a Revolut Magyarországon sem működtet hagyományos telefonos ügyfélszolgálatot, ahol az ügyfelek közvetlenül beszélhetnek ügyintézőkkel. Helyette kérdéseikkel az alkalmazáson belüli chat funkción keresztül érhetik el az ügyfélszolgálatot.
Amennyiben egy ügyfél zárolni kívánja fiókját, először minden egyenlegét, a kriptovalutákat is beleértve, nulláznia kell. A zárolás feltétele, hogy ne legyenek folyamatban levő tranzakciók, aktív előfizetések vagy biztosítások. A számla ezek után a Fiók menüpontban a Számla lezárása opcióval zárolható.
(Borítókép: Nagy Tamás / Index)