Légi taxik áraszthatják el az eget, Dubaj két éven belül lépni fog

GettyImages-1177527590
2024.10.25. 06:29
Egy brazil cég abban bízik, hogy két év múlva a levegőbe emelkedhetnek és utasokat szállíthatnak az általa gyártott, elektromos, egyszóval szinte nesztelen légi taxik. A kerékkötő most már nem a technológia, hanem az infrastruktúra, azaz a légi drosztok, a felszállóhelyek és töltőállomások kiépítése.

„Összesen 2900 légi taxit adtunk el előzetesen” – nyilatkozta a Sunnak Johann Bordais, az Eve Air Mobility vezetője. A cég fejlesztőmérnökei abban bíznak, hogy a függőlegesen emelkedő és süllyedő, a VTOL típusú karcsú gépek rövidesen a nagyvárosok utcái felett siklanak majd. Eddig harminc potenciális fuvarozótól kaptak megrendelést.

A járművek átalakítják az életünket, a munkánkat és az ingázást – véli Bordais.

Korábban arra számítottak, hogy a repülő taxik már az idén megjelenhetnek, miután az Uber és a Boeing 2021-ben lázasan fejlesztette a vertical takeoff and landing, azaz VTOL-alkalmas gépeket.

A légi taxik gyors elterjedésének egyetlen akadálya az Eve szerint az ökoszisztéma felkészültsége. Új légi forgalmi irányítási rendszert, leszállópályákat és töltőkapukat kell kiépíteni a légi taxiforgalom működtetéséhez.

Dubajban úgy vélik, hogy ezzel a feladattal két éven belül végeznek, így 2026-tól egy teljesen kész repülőtaxi-hálózatot fognak üzemeltetni.

Bordais szerint a gyártási technológia már rendelkezésre áll, így a következő feladat annak kidolgozása, miként lehet a futurisztikus járműveket az égboltra integrálni.

Ha minden jól megy, 2026-ra ezt is elérjük

– mondta a brazil projekt vezetője.

A légi taxi nem pilóta nélküli

Az Eve első eVTOL modelljeinek hatótávolsága 100 kilométer. Az e-jelzés természetesen az elektromosra utal. Ezeket a gépeket a városi ingázók igényeinek kielégítésére tervezték, akik rövid idő alatt akarnak eljutni A pontból B-be. Az úgynevezett sweet spot, a céltávolság ennél sokkal rövidebb – legfeljebb 30 kilométerrel számolnak.

Ez a távolság Bordais szerint a városi mobilitás igényeinek 99 százalékát lefedi.

Az Eve végsebessége egyébként óránként 185 kilométer. A légi taxikat kezdetben pilóta fogja irányítani, a távlati cél azonban a „sofőr” nélküli drónok üzemeltetése. Ez ma már nem sci-fi, hanem olyan jövő, amely a mi életünkben is megvalósulhat.

Autonóm, önjáró repülők már ma is léteznek, nagyobb akadályt jelent azonban ezek elfogadottsága. Sokan valószínűleg kétszer is meggondolnák, mielőtt olyan utasszállítóba ülnének, amelynek nincs pilótája, hanem számítógép vezérli.

Az autonóm repülés fokozatos bevezetése minden bizonnyal a teherszállítással kezdődik – ahol sokkal kisebb a tét.

A repülési bizalom

A felfokozott kereslet kielégítésére az Eve egy olyan brazíliai gyártóval szerződött, amely egyrészt képes a feladat teljesítésére, másrészt ehhez kellő szakértelemmel rendelkezik.

A repülőket is gyártó Embraer vállalta évi 500 légi taxi leszállítását.

A gyártási kapacitás azonban csak a kirakós egyik darabja. Bordais leszögezte: az eVTOL gépek csak akkor fogják „elárasztani az eget”, ha erre készen áll a támogató infrastruktúra is.

A másik feltétel az a bizalom, hogy a légi taxik biztonságosan megoszthatják a légteret a drónokkal, helikopterekkel és hagyományos repülőgépekkel.

(Borítókép: A Volocopter bemutatta a világ első légi taxiját Szingapúrban 2019. október 22-én. Fotó: Ore Huiying / Getty Images)