Az olasz haditengerészet drónnal felszerelt hadihajókat terveztet
További Külföld cikkek
- Iszonyatos fegyverkezésbe kezdtek a görögök, Törökországot ez aggasztja
- Még két hónapot csúszik az űrben rekedt kozmonauták hazatérése, akik júniusban indultak egyhetes kirándulásra
- Helikopter ütközött egy kórház épületének Törökországban, négyen meghaltak
- Vádat emeltek a magdeburgi támadás elkövetője ellen
- Irán mostanra már teljesen letérdelt a nyugati szankciók miatt
Az olasz haditengerészet olyan jövőt tervez, amelyben légi, felszíni és tenger alatti drónok rajai fognak települni a hajóiról, és felkérte a Fincantieri hajógyárat, hogy építsen és alakítson át olyan hajókat, amelyek készen állnak a feladatra – írja a Defense News.
„Arra számítunk, hogy tíz éven belül a haditengerészet új hajói nagyszámú drónt fognak használni, és mi fel akarunk készülni” – mondta Gianluca Marcilli kapitány, aki a haditengerészeti vezérkar Általános Űr- és Innovációs Hivatalának Technológiai Innovációs Hivatalát vezeti.
Egy új haditengerészeti kutatás, a „Swarm Drone Carrier” projekt, amelyet Marcilli mutatott be egy római konferencián, azt vizsgálja, hogyan lehet hajókon nagyszámú drónt elhelyezni és integrálni olyan rendszerekkel, mint a szenzorok és a harcvezetési rendszerek, különféle feladatok – keresés, mentés, elfogás – hatékonyabb ellátása érdekében.
A vezetés eközben felkérte az olasz Fincantieri hajógyártót, hogy dolgozzon ki terveket a jövőbeli, drónok számára is alkalmas hajókhoz.
Szeretnénk kihívás elé állítani a Fincantierit, hogy újragondolják a hajótervezést úgy, hogy lég-, felszíni és víz alatti drónok indítására és visszanyerésére alkalmas rendszereket használhassunk. Ez magában foglalja a tárolás, karbantartás és lőszerkezelés optimális megoldásainak kidolgozását is.
– nyilatkozta Gianluca Marcilli.
Hozzátette, hogy a tanulmány alapját az a koncepció képezi, hogy a hajó képes legyen 6-10 víz alatti drón befogadására, amelyeket a hajótesten lévő nyílásokon keresztül lehet indítani, daruk használata nélkül.
A tanulmány emellett 4-6 felszíni drónt is tervez a fedélzeten, referenciaként pedig a Fincantieri által kifejlesztett SAND USV-t alkalmazta. Az Euronavalon 2022-ben bemutatott SAND akár 72 órás autonómiát is biztosít 8 csomós sebességnél.
A tanulmány légi komponensként 4-6 drónt javasol, a Leonardo által fejlesztett, 200 kilogrammos Hero forgószárnyas drónt használva referenciaként.
A haditengerészet azt is vizsgálja, hogyan lehet fix szárnyú, köröző lőszert elhelyezni a hajókon. A fő kihívás a drónok és a hajók szigorúan titkos harcirányítási rendszereinek integrálása. Gianluca Marcilli azonban kiemelte, hogy a tanulmány és a Fincantieri bevonása elsődlegesen a már épülő vagy tervezett hajók adaptálására irányul. A cél az, hogy jobban integrálják a drónokat az építés alatt álló Trieste helikopterhordozóra, amely az F-35B harci gépet is fogadni fogja.
A tervezők emellett az új PPX járőrhajókat és két, tavaly rendelt Fremm EVO fregattot is vizsgálják. Az újítást úgy tervezik, hogy a Fremm fregattok hatékonyabban védhessenek a dróntámadások ellen, miközben saját drónjaikat is működtethetik.