A Volkswagen-vezér elárulta, miért kell elbocsátaniuk dolgozók ezreit

2024.11.03. 17:03
Áll a bál Németországban a VW-konszern körül, miután kiderült, több németországi és egy brüsszeli telephelyét is bezárják a tervek szerint. Ezenkívül jelentős leépítésekre, bércsökkentésre is készülnek, ami miatt a dolgozók az utcákra vonultak. A vállalat vezére a kialakult helyzet apropóján megszólalt a német sajtónak, és elárulta, hogy ők maguk is hibáztak korábban. Létrehoztak egy több pontból álló válságprogramot, amiből kiderül, hogy szinte minden jutalmat elvonnak a dolgozóktól, de a nyugdíjazás szabályait is újragondolják.

Ahogyan azt már mi is megírtuk, hetek óta izzik a levegő a német Volkswagen-konszernnél, miután a cég bejelentette, hogy három üzemét tervezi bezárni, több tízezer embertől kíván megválni, akik pedig maradhatnak a munkahelyükön, bércsökkentéssel kell számolniuk. A kialakult helyzet miatt tüntetésekbe kezdtek a munkavállalók, a szakszervezet pedig hétszázalékos béremelést és biztosítást követel a munkahelyek megőrzéséért.

A dolgozók Drezdában, Osnabrückben, Wolfsburgban és Zwickauban is transzparensekkel és fáklyákkal vonultak az utcára, hogy tiltakozzanak a kilátásba helyezett gyárbezárások és bércsökkentések ellen. A VW-csoport vezetőin nagy a nyomás, a cég első embere, Oliver Blume ennek enyhítéséül nyilatkozott a Bildnek.

A cégvezető szerint az európai kereslet meggyengült, a kínai piacról származó bevételek pedig jelentősen csökkentek, ezért tervezik a fentebb említett drasztikus lépéseket. Blume ezenkívül beismerte, hogy a Volkswagen is hibázott. Szerinte az, hogy idejutott a cég, a Volkswagen több évtizedes strukturális problémáiról tanúskodik.

A Bild olyan hibákra is rámutatott a cikkében, hogy

a cégek felvásárlásával megszerezhető informatikai tudás helyett saját fejlesztőcéget hoztak létre, ahová 10 ezer szakértőt vettek fel.

További probléma a lap szerint, hogy a korábbi VW-vezér, Martin Winterkorn dízelbotránya miatt világszerte 32 milliárd euró bírságot fizetett ki a konszern.

Blume szerint a költségeiket jelentősen csökkenteni kell, hogy a cég túlélje a megpróbáltatásokat. A cégvezető elmondta, hogy a németországi munkaerőköltségük az Európa más pontjain lévő telephelyeikhez képest a kétszerese, ezt igyekeznek most visszafogni a leépítésekkel és a bércsökkentésekkel is.

A túlélés érdekében létrehozták a Herkules-programot, amelyre 900 millió eurót különítettek el. A következőket tartalmazza a program:

  • létszámstop
  • kevesebb gyakornok alkalmazása
  • nyugdíjazás esetén nem töltik fel az így megüresedett pozíciókat
  • magas végkielégítés a távozó dolgozóknak
  • az 1961–64 között születettek nyugdíjba vonulási szabályainak az újragondolása
  • kevesebb prémium kifizetése
  • közvetett személyzeti költségek csökkentése (például karácsonyi és egyéb ünnepi jutalmak)
  • hűségprémium eltörlése a jubiláló dolgozók esetében (korábban háromhavi fizetést kapott az, aki 10 éve a cégnél dolgozik)
  • a kirúgott dolgozóknak a VW tanácsadást, elhelyezkedési és képesítési lehetőséget kínál
  • anyag- és termékköltségek optimalizálása

Gunnar Kilian, a VW humánerőforrás-igazgatója is megszólalt a lapnak. Szerinte nincs más út, mint a költségek csökkentése, a siker érdekében pedig el kell fogadnia mindenkinek a leépítéseket. Kilian arról is beszélt, hogy az elektromos autók iránti kereslet is gyenge, különösen Németországban. Hozzátette, a Volkswagen képes túljutni a nehézségeken, és ismét Németország motorja lehet.