Már az Uber-modellt alkalmazva szabják meg az árakat a brit pubokban: este drágább a sör

GettyImages-1213782382
2024.11.16. 20:38
A piacvezérelt drágítás eddig jobbára csak a közlekedésben érvényesült, amikor a kereslet és kínálat szabta meg a szolgáltatás díját. A receptet azonban elkezdték alkalmazni a vendéglátásban is: a nap bizonyos szakában többe kerül a fél liternek megfelelő pint. Talán nem terjed el a szokás Magyarországon is.

„Kilenc negyvenet kérek, kedvesem” – búgja a pultos, igaz, csak este tíz után egy londoni pubban, a Sohóban. Lefordítva annyit jelent: 9,40 fontot, napi árfolyamon valamivel több mint 4500 forintot kell fizetni egy korsó sörért. Ugyanaz a pint egy perccel korábban jóval olcsóbb volt.

Mindeddig jobbára csak a taxitársaságok – az Uber és a Lyft – kértek többet a fuvarért akkor, amikor megnőtt a kereslet.

Az „intelligens” vagy „dinamikus” árképzés robbanásszerűen terjed az élet minden területén. A termék vagy szolgálatatás ára általában a népszerűségét tükrözi egy adott pillanatban.

A légitársaságok, a szállodák, sőt az Airbnb esetében is sokszor egy algoritmus határozza meg az árat.

Az Amazon naponta több millió árváltozást eszközöl, jövőre pedig a gyorséttermek is beszállnak a játékba. A Wendy’s új vezérigazgatója már korábban beharangozta, hogy a lánc 2025-ben kezdi tesztelni a „dinamikus” árképzést.

A módszert alkalmazó zenészeket és jegyértékesítőket egyenesen perrel fenyegették. Miután az Oasis beharangozta újraegyesülését és jövő évi turnéját, a Ticketmasteren – a „dinamikus” árképzés jóvoltából – egyik pillanatról a másikra 355 fontra ugrott a 135 fontról induló jegy ára.

A botrányra a parlament is felfigyelt. A kulturális miniszter azt mondta: szavatolni szeretné, hogy a jegyeket „tisztességes áron” értékesítsék. Lisa Nandy szerint „lehangoló látni, hogy a felduzzasztott árak kizárják a hétköznapi rajongókat”.

Erkölcstelen, és elriasztja a vendégeket

A londoni szórakozónegyedben, a Sohóban található O’Neill’s a helyiek szerint „meglehetősen alacsony áron”, 7,40-ért méri az egyik IPA pintjét, ami pontban este 10 után két fonttal többe kerül. Este 50 százalékkal drágul még az ásványvíz is.

A „dinamikus” árképzés helyfüggő. Az átmeneti áremelésre a többletköltségek ellensúlyozása miatt van szükség – érvelt a sörözőlánc anyacégének szóvivője.

Tavaly egy másik vendéglátóipari cég került össztűz alá, pedig a forgalmas időszakban a megnövekedett takarítási költségekre hivatkozva csupán húsz pennyvel, 90 forinttal emelt a sör árán. A Stonegate Group azzal védekezett, hogy cserébe a kevésbé forgalmas napszakokban, a happy hour idején két koktélt szolgálnak fel egy áráért.

Nagyobb átláthatóságot követelnek a fogyasztóvédelmisek.

Az O’Neill’sben például az itallapon nem tüntetik fel a kettős árakat. Csupán egy, a pulton elhelyezett papír figyelmezteti a vendégeket arra, hogy „ebben a létesítményben változó árlistát működtetünk”.

„Ez erkölcstelen, és elriasztja a betérőket” – nyilatkozta Scott Dixon, a fogyasztói jogok szakértője a Telegraphnak.

Sorra zárnak be a brit pubok (is)

A vendéglátásban alkalmazott „dinamikus” árképzés miatt máris megkongatták a vészharangot a szigetországban.

A legszomorúbb, hogy a brit pub, legnépszerűbb intézményünk, amely méltán egyesít mindenkit a hazaszeretetben, veszélybe került – írta az Independent.

Az idei év első három hónapjában 239 kocsmát bontottak le, vagy változtatták meg rendeltetését Angliában és Walesben.

Havi átlagban nyolcvan pub szűnt meg létezni – keseregtek a lapok.

Tavalyhoz képest 56 százalékkal növekedett a bezárások száma, amit az ágazat képviselője a magas energiaköltségekkel, az inflációval és a magas adókkal magyarázott.

Nem sokkal jobb a helyzet a szomszédos Írországban sem, ahol az áfa emelése, a növekvő infláció és az otthonról végzett munka miatt elmaradó vendégek arra késztették a vendéglátósokat, hogy állami támogatást követeljenek vállalkozásuk megmaradásáért.

A brit vendégek mindenesetre úgy vélik: a „dinamikus” árképzés csak távol tartja a vendégeket, így még több pub kényszerül majd arra, hogy lakatot tegyen a bejáratra.

(Borítókép: Vendégek a The White House pubban Stalybridge-ben 2020. március 20-án, Manchesterben. Fotó: Anthony Devlin / Getty Images)