Ön felszállna egy sofőr nélküli városi buszra?

GettyImages-1240122288
2024.11.28. 14:01
A London belvárosától nagyjából 80 kilométerre északnyugatra fekvő, negyedmillió lakosú Milton Keynes belvárosában rövidesen kipróbálják az önvezető járműveket. Amennyiben beválnak, a környezetbarát buszokat a tömegközlekedésben állítják forgalomba.

A futurisztikus jármű egészen egyedi, és kívülről nehéz megmondani, melyik az eleje, és melyik a hátulja. A sofőrfülke hiánya nehezíti az azonosítást.

Az önvezető autókat már régóta tesztelik.

A fejlesztők szerint – a rendkívül ritka balesetek ellenére is – a hagyományos, ember vezette járműveknél sokkal biztonságosabbak lesznek. A tömeges elterjedésüket az évszázad közepére várják, és attól kezdve a baleseti statisztika szinte okafogyottá válik.

Milton Keynesben egyesek már alig várják, hogy felkapaszkodhassanak az új járgányra.

A természet zöldes színében játszó kisbusznak egyetlen ajtaja van középen, a kabin peremén pedig ülések sorjáznak, és persze kapaszkodók azoknak, akiknek nem jut ülőhely.

A végleges üzembe helyezésük előtt decemberben próbaköröket futnak – jelentette a Sun. Ha mindent rendben találnak, jövőre már élesben vetik be az önvezető városi buszokat.

Lyonban – a helyi hatóságok szerint a világon elsőként – már 2016 szeptemberében menetrend szerint forgalomba helyeztek két hasonló buszt.

A francia Navya prototípust 2013-ban kezdték tesztelni. Egy jármű 200 ezer eurót, forintban 620 milliót kóstál – írta akkor az Index. Ma forintban éppen 200 millióval kerül többe.

Világszerte tesztelik az önvezető buszokat

Az önvezető városi buszokat Lyonon kívül La Rochelle-ben és a svájci Sionban, továbbá a forgalomtól elzárt utakon Finnországban, Hollandiában pedig Amszterdam és Haarlem között tesztelték.

A kínai Csengcsouban is kísérleteztek a bevezetésével, Szingapúrban pedig a buszokon kívül önvezető taxikkal forradalmasították a városi közlekedést.

Az önvezető busz 2017-ben érkezett meg Bécsbe, és ugyanabban az évben Tallinnban is forgalomba állítottak kettőt, amikor Észtország töltötte be az Európai Unió soros elnöki tisztségét.

Az Egyesült Királyságban először Sunderlandben próbálták ki tavaly év elején az önvezető, kipufogó nélküli, elektromos meghajtású városi buszt.

A brit kormány az iparági szponzorokkal kiegészítve összesen hatmillió fonttal támogatja a hasonló kísérleteket.

Sunderlandben egyébként a tesztelés kezdetén – a biztonság kedvéért – egy sofőr is a fedélzeten volt, az utasokkal együtt.

A közbiztonságon a hangsúly

Az önvezető járműveket Milton Keynesben már a próbaüzem előtt kiállították, hogy a potenciális utasok ne idegenkedjenek tőlük az első beszállás előtt.

Milton Keynes egyébként csatlakozott az intelligens városok ambiciózus projektjéhez, az SMCCL-hez, a vezetés pedig izgatottan várja, hogy a világnak is bemutathassa, hogyan érvényesülnek a tervei a gyakorlatban.

Olyan megoldást fejlesztettünk ki, amely megváltoztatja a városi mobilitás jövőjét, miközben intelligensebbé, zöldebbé és befogadóbbá teszi városainkat

– mondta az SMCCL vezérigazgatója.

Ugyanakkor „szigorúan vesszük a közbiztonság szavatolását” – tette hozzá Ian Pulford.

„Ha a kísérlet sikeresnek bizonyul, az nemcsak Milton Keynes, hanem az egész világ városai számára egy jobban összekapcsolt, inkluzív és rugalmasabb közlekedési hálózat alapjait teremtheti meg” – egészítette ki Mark Cracknell, az önvezető járművek forradalmasításán dolgozó Zenzic programigazgatója.

(Borítókép: Egy önvezető busz belseje a kínai Kantonban 2022. április 19-én. Fotó: Stringer / Anadolu Agency / Getty Images)