Helyzetbe hozná a Teslát Donald Trump, Elon Musk igényeire szabnák a szabályozását

2024.12.16. 06:18
Donald Trump leendő amerikai államfő ideiglenes stábja a vasárnapi hírek szerint el akarja törölni az automatizált vezetési rendszerekkel ellátott járművek baleseteire vonatkozó jelentési követelményt, amelyet a Tesla már régóta ellenez. Az Elon Musk amerikai milliárdoshoz köthető elektromosautó-gyártó félrevezetőnek, miközben az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hivatal szükségesnek tartja az adatokat.

Donald Trump megválasztott amerikai elnök átmeneti csapata azt szeretné, ha a hivatalba lépő kormányzat ejtené az Elon Musk amerikai milliárdos érdekeltségébe tartozó Tesla által ellenzett, autóbalesetekről szóló jelentéstételi követelményt – közölte vasárnap a Reuters a birtokába került dokumentumokra hivatkozva.

Mint írtuk, Elon Musk több milliárd dollárt költött arra, hogy segítsen a Republikánus Párt jelöltjének a november 5-i amerikai elnökválasztáson. Vélemények szerint a rendelkezés eltörlése különösen előnyös lenne az elektromosautó-gyártó cégének, a Teslának, amely a program keretében a legtöbb balesetet – szám szerint eddig már több mint 1500-at – jelentette a szövetségi biztonsági szabályozóknak.

A Tesla már egy ideje az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hivatal (NHTSA, National Highway Traffic Safety Administration) vizsgálatainak célkeresztjébe került, miközben a balesetek jelentésére vonatkozó szabály megszüntetésére vonatkozó ajánlás csupán egy átmeneti stábtól származik, amelynek feladata az autóipari politikára vonatkozó 100 napos stratégia kidolgozása volt.

A dokumentumok szerint az ideiglenes Trump-adminisztráció úgy látja, hogy az intézkedés „túlzott” adatgyűjtésre vonatkozó felhatalmazásnak minősíthető. A jelentéstételi szabály mellőzése mellett az ajánlások felszólítják a hivatalt, hogy „liberalizálja” az autonóm járművek szabályozását, és alkosson „az ipar fejlődését lehetővé tevő” alapszabályokat.

Az NHTSA baleseti adatai szerint az idén október 15-ig bejelentett 45 halálos balesetből 40 esetben a Tesla volt a felelős. A vizsgált Tesla-balesetek között volt egy 2023-as halálos baleset Virginiában, ahol az autó Autopilot funkcióját használó sofőr egy nyerges vontatónak ütközött, valamint egy ugyanebben az évben történt kaliforniai baleset, ahol egy önvezető Tesla egy tűzoltóautónak ütközött, a balesetben a sofőr és négy tűzoltó életét vesztette. Kiemelendő azonban, hogy a Tesla mellett a legtöbb nagy autógyártót képviselő kereskedelmi csoport, az Alliance for Automotive Innovation szintén kritizálta a követelményt, szintén arra hivatkozva, hogy jelentős bürokratikus terhet jelent a cégeknek. 

Szükséges és félrevezető adatok

Az NHTSA úgynevezett állandó általános előírása megköveteli, hogy az autógyártók jelentsék az ütközéseket, ha – többek között – fejlett vezetőt segítő vagy autonóm vezetési technológiákat alkalmaztak az ütközéstől számított 30 másodpercen belül. A szervezet közleményében azt állította, hogy az ilyen adatok elengedhetetlenek a kialakulóban lévő automatizált vezetési technológiák biztonságának értékeléséhez, több bejelentett információ a Tesla 2023-as visszahívásához vezetett. Az ügynökség elmondta, hogy több mint 2700 balesetről kapott és elemzett adatokat, amióta 2021-ben létrehozták a szabályt.

Bár a hivatal felhívja a figyelmet arra, hogy az adatok nem használhatók a gyártók és járművek biztonságának összehasonlítására, mivel a különböző cégek eltérő módon gyűjtenek információkat a balesetekről, azonban a Tesla vezetése igazságtalannak tartja a szabályokat, mert úgy véli, hogy adatszolgáltatási kötelezettség pontos betartása miatt úgy tűnik, hogy a Tesla a felelős sok olyan balesetért, amelyekben fejlett vezetőt segítő rendszerek is érintettek.