Óriási leépítésbe kezdett a Volkswagen, 35 ezer embert küldenek el
További Külföld cikkek
- Fidesz−KDNP EP-delegációja: A fizikai bántalmazás nem fér be a véleménynyilvánítás szabadságának keretei közé
- Izland elnöke bemutatta a csak női vezetőkből álló új kormányt
- Meglátogatta a horvát egészségügyi miniszter a zágrábi késelőt, rejtély, miről beszélhettek
- Szijjártó Péter a RIA Novosztyinak: Az amerikai kormányzat politikai bosszút indított Magyarország ellen
- Politico: Robert Fico 500 millió eurós vesztegetési kísérlettel vádolja Volodimir Zelenszkijt
A Volkswagen pénteken jelentette be németországi működésének átfogó átalakítását, amely magában foglalja több mint 35 000 munkahely jövőbeli megszűnését és a gyártási kapacitások jelentős csökkentését.
A döntés a cég és a szakszervezetek közötti, utolsó pillanatban kötött megállapodás része, amely megakadályozta a tömeges sztrájkokat.
A szakszervezeti vezetők „karácsonyi csodaként” értékelték a 87 éves vállalat történetének leghosszabb, 70 órás tárgyalássorozatát. Az egyezség értelmében azonnali üzembezárásokra és elbocsátásokra nem kerül sor, a Volkswagen pedig visszalépett a 10 százalékos bércsökkentés követelésétől.
A sztrájkok elkerülése a befektetők számára is megkönnyebbülést jelenthet az elhúzódó tárgyalások után: a bejelentést követően a Volkswagen részvényei 2,4 százalékkal emelkedtek az utókereskedés során, bár az idei év során eddig 23 százalékot veszítettek értékükből.
A vállalat szeptember óta egyeztetett a szakszervezeti képviselőkkel azokról az intézkedésekről, amelyek a Volkswagen szerint elengedhetetlenek, hogy versenyképes maradjon az olcsóbb kínai riválisokkal szemben, és kezelni tudja az európai kereslet visszaesését, valamint az elektromos járművek lassabb bevezetését.
Az elmúlt hónapban már körülbelül 100 000 dolgozó vett részt a cég történetének legnagyobb sztrájkjában, két alkalommal tiltakozva a költségcsökkentési tervek ellen.
Az elfogadott intézkedéscsomaggal a vállalat a költségeit, kapacitásait és szerkezeteit illetően meghatározó irányt szabott a jövőnek. Most ismét képesek vagyunk arra, hogy sikeresen alakítsuk saját sorsunkat
– mondta Oliver Blume, a Volkswagen-csoport vezérigazgatója.
A megállapodás éves szinten 15 milliárd eurós (kb. 15,6 milliárd dolláros) megtakarítást tesz lehetővé középtávon, anélkül hogy jelentős hatást gyakorolna a 2024-es pénzügyi előrejelzésekre. Bár azonnali üzembezárás nem várható, a Volkswagen vizsgálja a drezdai gyár jövőbeli lehetőségeit, illetve az osnabrücki telephely átalakítását, beleértve egy esetleges eladás lehetőségét. Néhány gyártási folyamatot Mexikóba helyeznek át.
A tervek szerint a drezdai gyárban 2025 végéig leáll a járműgyártás. Az alkalmazottak nem kapnak béremelést a következő négy évben az új kollektív bérmegállapodás értelmében, és néhány bónuszt eltörölnek vagy csökkentenek.
A wolfsburgi gyár, amely a vállalat legnagyobb üzeme, a jelenlegi négy helyett két összeszerelő sorral fog működni.
„Egyetlen telephelyet sem zárunk be, és senkit sem bocsátunk el működési okokból, emellett a vállalati bérmegállapodásunk hosszú távon biztosított marad” – hangsúlyozta Daniela Cavallo, az üzemi tanács elnöke.