Megszólalt a szakértő – ezért halhatott meg 179 ember a dél-koreai balesetben

GettyImages-2191061870
2024.12.29. 21:26
Minden utas életben maradt volna a Bangkokból visszatérő Boeing 737-800-as repülőgép kényszerleszállásakor, ha nem lett volna betonfal a kifutópálya végén a dél-koreai Muan repülőteren – nyilatkozta David Learmount légiközlekedési szakértő a Sky Newsnak.

A brit Királyi Légierő (Royal Air Force, röviden RAF) korábbi pilótája szerint a repülőtereken nem szabadna betonfalat felhúzni a kifutópálya végén.

A repülőgép teljesen kontroll alatt volt a kényszerleszállás pillanataiban is, a pilóták kiváló munkát végeztek. Nagyon, nagyon szépen tették a dolgukat, a vészhelyzetben is a helyén volt a szívük. Addig a pontig minden rendben volt, amíg a repülőgép nem találkozott egy akadállyal. Ha nem lett volna ott az a betonfal, akkor a gép utasai még most is élnének

– jelentette ki David Learmount.

A szakértő úgy gondolja, a repülőtér személyzete készen állt arra, hogy a súrlódás okozta lángokat habbal azonnal eloltsa. A baleset okának megértéséhez kulcsfontosságú annak kiderítése, hogy a pilóta miért nem tudta kiengedni a gép fékszárnyait vagy a futóművet – tette hozzá Learmount.

Mint arról korábban írtunk, 181 emberrel a fedélzetén landolás közben felrobbant Dél-Korea dél-nyugati részén egy utasszállító gép, amelyen 175 utas és hatfős személyzet tartózkodott. A hírek szerint mindössze két embert találtak élve a roncsok között.

A dél-koreai közlekedési minisztérium közölte, hogy az irányítótorony a szerencsétlenség előtt madárveszélyre figyelmeztető jelzést küldött a gép pilótáinak. A tárca részletekkel szolgált a balesetet megelőző pillanatokról, eszerint a légi forgalmi irányítók helyi idő szerint 08:57-kor figyelmeztették a közeledő repülőgépet a madárveszélyre, majd egy perccel később, 08:58-kor a pilóta vészjelzést adott le. Ezt követően a gép 09:00-kor megkezdte a landolást, majd 09:03-kor felrobbant.

Kazahsztánban is légikatasztrófa történt a napokban

Ahogyan arról az Index is beszámolt, szerdán lezuhant egy Bakuból Groznijba tartó utasszállító repülőgép a kazahsztáni Aktua város közelében, miután átrepült a Kaszpi-tenger felett. A fedélzeten információk szerint a személyzettel együtt mintegy 70 fő utazott, közülük 38-an életüket vesztették. Egy hosszú videófelvételen látható volt a gép zuhanása is.

A tragédia lehetséges okairól több elképzelés is napvilágot látott, azeri kormányzati források csütörtökön megerősítették, hogy egy orosz föld-levegő rakéta okozhatta az Azerbaijan Airlines 8243 járatának lezuhanását, valamint már az orosz katonai bloggerek is arról írtak, a 8243-es járatot orosz légvédelmi rakéta találhatta el.

Vlagyimir Putyin orosz elnök szombaton bocsánatot kért Ilham Alijevtől, Azerbajdzsán elnökétől a Kreml szerint azon „tragikus incidens” miatt, ami időben akkor történt, amikor ukrán drónok támadták Oroszországot, és az orosz légvédelmi erők visszaverték a támadásokat. Alijev azonban vasárnap közölte: kártérítést vár Oroszországtól.

(Borítókép: Túlélők után kutatnak a dél-koreai Jeollanam-dóban, a Muan nemzetközi repülőtéren történt baleset helyszínén 2024. december 29-én. Fotó: Chris Jung / NurPhoto / Getty Images)