A felrobbant gép egyik utasa utolsó üzenetében utalt arra, mi okozhatta a balesetet
További Külföld cikkek
- Markológépes ámokfutó támadt az emberekre Németországban
- A fél világ lángba borult, és nem látni a végét
- A Hezbollah szétzúzása, közvetlen összecsapás Iránnal és az elpusztíthatatlan Netanjahu – Izrael háborújának egy éve
- Nemzeteket és a világot formáló választások éve volt 2024
- Kiderült, mikor és hogyan vesznek búcsút Jimmy Cartertől
Ahogyan arról az Index is beszámolt, a Jeju Air járata leszállás közben letért a kifutópályáról, és egy kerítésfalnak ütközött a Szöultól mintegy 288 kilométerre délnyugatra fekvő Muan nemzetközi repülőtéren vasárnap. A Bangkokból visszatérő Boeing 737-800-as gép fedélzetén 181-en tartózkodtak, köztük a személyzet hat tagja.
Két thaiföldi állampolgár kivételével az utasok dél-koreaiak voltak. A személyzet két tagját, egy nőt és egy férfit nem sokkal a baleset után kimentették a roncsokból. A tűzoltóság a helyszínen várakozó családtagoknak kijelentette, hogy a kimentett két ember kivételével minden utasról feltételezhető, hogy meghalt. A hatóságok a mentési műveletről már a holttestek keresésére álltak át. Beszámolók alapján a legtöbb utas egy ötnapos karácsonyi utazásról akart visszatérni Bangkokból.
A helyi tévécsatornák által sugárzott videókon látható, amint a repülőgép futóművek nélkül próbált meg landolni. Az MTI által idézett egyik szemtanú a repülőtérhez közeli bérelt házából villanásra lett figyelmes a gép jobb szárnyán. „Éppen azt mondtam a családomnak, hogy gond van a repülővel, amikor hangos robbanást hallottam” – mondta.
Láttam a gépet ereszkedni, és azt hittem, hogy leszállni készül, amikor egy fényvillanásra lettem figyelmes. […] Aztán egy hangos robbanás hallatszott, majd füstöt láttam, amit egy sor robbanás követett
– mondta egy másik szemtanú, aki a repülőtértől néhány kilométerre sétált, amikor a baleset bekövetkezett.
Egy harmadik szemtanú szerint a repülőgép megszakította az első leszállási kísérletét, tett egy fordulót, majd újból ereszkedni kezdett. Elmondása szerint a baleset előtt mintegy öt perccel kétszer is hallott „fémes csikorgást”, majd később egy „hangos robbanást”. Mint írtuk, olyan felvételek is nyilvánosságra kerültek, amelyeken feltehetően a később landolás közben felrobbant repülőgép látható, amint egyes vélemények szerint madárrajjal ütközik, legalábbis külső behatás tesz kárt a hajtóművében.
🚨🇰🇷 SHOCKING FOOTAGE: BIRD STRIKE SEEN ON JEJU AIR FLIGHT 2216 BEFORE CRASH
— Breaking News (@PlanetReportHQ) December 29, 2024
MBC News releases footage allegedly showing a bird strike moments before the fatal crash of Jeju Air flight 2216. Investigation underway.#JejuAir #Muan #BirdStrike #Crash #SouthKorea #BreakingNews pic.twitter.com/jidQJchCEU
Madár okozhatta hajtóműtűz állhat a szerencsétlenség hátterében
A dél-koreai közlekedési minisztérium közölte, hogy az irányítótorony a szerencsétlenség előtt madárveszélyre figyelmeztető jelzést küldött a gép pilótáinak. A tárca részletekkel szolgált a balesetet megelőző pillanatokról, mely szerint a légiforgalmi irányítók helyi idő szerint 08:57-kor figyelmeztették a közeledő repülőgépet a madárveszélyre, majd egy perccel később, 08:58-kor a pilóta vészjelzést adott le. Ezt követően a gép 09:00-kor megkezdte a landolást, majd 09:03-kor felrobbant.
A hírek szerint az egyik utas még repülés közben üzenetet küldött rokonának, mely szerint madár került a gép hajtóművébe. Utolsó üzenetként a gép fedélzetén tartózkodó személy azt írta: „kimondjam az utolsó szavaimat?”. A két túlélő közül az egyik utas állítólag megerősítette az elméletet.
a tűzoltók elmondása szerint a roncsból való kiemelés után a túlélő azonnal azt mondta a hatóságoknak, hogy a repülőgép madárrajjal ütközött.
A dél-koreai közlekedési minisztérium közölte, hogy a nyomozók megszerezték a gép fekete dobozát, azonban a pilótafülke hangrögzítőjét még keresik. A helyszínen több száz fős hatósági csoport vizsgálja a tragédia körülményeit.
Kerati Kijmanawat, Dél-Korea fő repülőtér-üzemeltetőjének elnöke közleményben fejezte ki mély részvétét az eset miatt. A tisztviselő elmondta, hogy a Bangkokból induló járat indulásakor nem érkezett jelentés semmilyen rendellenes körülményről, sem a repülőgéppel, sem a kifutópályával kapcsolatban. „Abban az időben az illetékes ügynökségek nem tettek jelentést madárrajról vagy a kifutópályán lévő akadályokról” – fogalmazott. „Az AOT a legnagyobb hangsúlyt fekteti a repülőgépek és az utasok biztonságára, folyamatosan ellenőrzi a kifutópályát, a világítási rendszereket, a madárelhárító rendszereket, és karbantartja azokat, miközben betartja a nemzetközi biztonsági előírásokat” – fogalmazott Kerati Kijmanawat.
(Borítókép: Tűzoltók ellenőrzik az utasszállító repülőgép roncsait a Muan nemzetközi repülőtéren 2024. december 29-én. Fotó: Chung Sung-Jun / Getty Images)