A felrobbant gép egyik utasa utolsó üzenetében utalt arra, mi okozhatta a balesetet

GettyImages-2191717618
2024.12.29. 09:52
Továbbra is nagy erőkkel zajlik a nyomozás, hogy kiderüljön, mi vezethetett a Jeju Air járatának vasárnapi dél-koreai tragédiájához. A repülőgép-szerencsétlenséget megelőzően több szemtanú robbanást és fényvillanást tapasztalt a később landolás közben felrobbant gép szárnyának közeléből. A hatóságok szerint madár okozta hajtóműtűz állhat a háttérben, amely elméletet egy túlélő is megerősített.

Ahogyan arról az Index is beszámolt, a Jeju Air járata leszállás közben letért a kifutópályáról, és egy kerítésfalnak ütközött a Szöultól mintegy 288 kilométerre délnyugatra fekvő Muan nemzetközi repülőtéren vasárnap. A Bangkokból visszatérő Boeing 737-800-as gép fedélzetén 181-en tartózkodtak, köztük a személyzet hat tagja.

Két thaiföldi állampolgár kivételével az utasok dél-koreaiak voltak. A személyzet két tagját, egy nőt és egy férfit nem sokkal a baleset után kimentették a roncsokból. A tűzoltóság a helyszínen várakozó családtagoknak kijelentette, hogy a kimentett két ember kivételével minden utasról feltételezhető, hogy meghalt. A hatóságok a mentési műveletről már a holttestek keresésére álltak át. Beszámolók alapján a legtöbb utas egy ötnapos karácsonyi utazásról akart visszatérni Bangkokból.

A helyi tévécsatornák által sugárzott videókon látható, amint a repülőgép futóművek nélkül próbált meg landolni. Az MTI által idézett egyik szemtanú a repülőtérhez közeli bérelt házából villanásra lett figyelmes a gép jobb szárnyán. „Éppen azt mondtam a családomnak, hogy gond van a repülővel, amikor hangos robbanást hallottam” – mondta.

Láttam a gépet ereszkedni, és azt hittem, hogy leszállni készül, amikor egy fényvillanásra lettem figyelmes. […] Aztán egy hangos robbanás hallatszott, majd füstöt láttam, amit egy sor robbanás követett

– mondta egy másik szemtanú, aki a repülőtértől néhány kilométerre sétált, amikor a baleset bekövetkezett.

Egy harmadik szemtanú szerint a repülőgép megszakította az első leszállási kísérletét, tett egy fordulót, majd újból ereszkedni kezdett. Elmondása szerint a baleset előtt mintegy öt perccel kétszer is hallott „fémes csikorgást”, majd később egy „hangos robbanást”. Mint írtuk, olyan felvételek is nyilvánosságra kerültek, amelyeken feltehetően a később landolás közben felrobbant repülőgép látható, amint egyes vélemények szerint madárrajjal ütközik, legalábbis külső behatás tesz kárt a hajtóművében.

Madár okozhatta hajtóműtűz állhat a szerencsétlenség hátterében

A dél-koreai közlekedési minisztérium közölte, hogy az irányítótorony a szerencsétlenség előtt madárveszélyre figyelmeztető jelzést küldött a gép pilótáinak. A tárca részletekkel szolgált a balesetet megelőző pillanatokról, mely szerint a légiforgalmi irányítók helyi idő szerint 08:57-kor figyelmeztették a közeledő repülőgépet a madárveszélyre, majd egy perccel később, 08:58-kor a pilóta vészjelzést adott le. Ezt követően a gép 09:00-kor megkezdte a landolást, majd 09:03-kor felrobbant.

A hírek szerint az egyik utas még repülés közben üzenetet küldött rokonának, mely szerint madár került a gép hajtóművébe. Utolsó üzenetként a gép fedélzetén tartózkodó személy azt írta: „kimondjam az utolsó szavaimat?”. A két túlélő közül az egyik utas állítólag megerősítette az elméletet.

a tűzoltók elmondása szerint a roncsból való kiemelés után a túlélő azonnal azt mondta a hatóságoknak, hogy a repülőgép madárrajjal ütközött.

A dél-koreai közlekedési minisztérium közölte, hogy a nyomozók megszerezték a gép fekete dobozát, azonban a pilótafülke hangrögzítőjét még keresik. A helyszínen több száz fős hatósági csoport vizsgálja a tragédia körülményeit. 

Kerati Kijmanawat, Dél-Korea fő repülőtér-üzemeltetőjének elnöke közleményben fejezte ki mély részvétét az eset miatt. A tisztviselő elmondta, hogy a Bangkokból induló járat indulásakor nem érkezett jelentés semmilyen rendellenes körülményről, sem a repülőgéppel, sem a kifutópályával kapcsolatban. „Abban az időben az illetékes ügynökségek nem tettek jelentést madárrajról vagy a kifutópályán lévő akadályokról” – fogalmazott. „Az AOT a legnagyobb hangsúlyt fekteti a repülőgépek és az utasok biztonságára, folyamatosan ellenőrzi a kifutópályát, a világítási rendszereket, a madárelhárító rendszereket, és karbantartja azokat, miközben betartja a nemzetközi biztonsági előírásokat” – fogalmazott Kerati Kijmanawat.

(Borítókép: Tűzoltók ellenőrzik az utasszállító repülőgép roncsait a Muan nemzetközi repülőtéren 2024. december 29-én. Fotó: Chung Sung-Jun / Getty Images)