A gép, ami be se csapódott
További Külföld cikkek
- Földrengés veszélyére figyelmeztetnek Fukusima közelében
- A „nácizmus rehabilitálása” miatt kapott letöltendő börtönt egy ember Oroszországban
- Magánzárkába dugták az Iránban letartóztatott európai riporternőt
- Oroszország hatalma visszaszorulóban, Vlagyimir Putyin mindent egy lapra tett fel
- Azbej Tristan: Vannak olyan országok, ahol a karácsony nyilvános megünneplése egyet jelent az életveszéllyel
A szeptember 11-i terrortámadásokat az Egyesült Államok vezetőinek tulajdonító összeesküvés-elméletek legfőbb bizonyítékukként tekintenek az American Airlines 77-es járatával (AA 77) kapcsolatos hipotéziseikre. Röviden összefoglalva, az elméletek kétségbe vonják, hogy a Pentagonba repülőgép csapódott volna. Cikkünkben sorra vesszük az elméletekben felbukkanó állításokat, és összevetjük őket a hivatalos vizsgálatok megállapításaival. A géprablókkal kapcsolatos feltételezésekről bővebben olvashat a Tényleg zombik rabolták el a repülőket? című cikkünkben.
Nem értik, miért vártak fél órát
Az AA 77 a menetrend szerint reggel 8 óra 10 perckor indult volna el a washingtoni Dulles reptérről Los Angelesbe. A reggeli csúcsforgalomban végül tíz perc késéssel indulhatott útjára. A gépet a szeptember 11-én történteket vizsgáló kongresszusi bizottság jelentése (9/11 CR; .pdf) szerint valamikor 8:51 és 8:54 között téríthették el.
Ez az első pont, amit az összeesküvés-elméletek problémásnak tartanak. Érthetetlennek tartják, hogy a Pentagon megtámadására készülő géprablók miért hagyták, hogy a gép, ami a célpontjától alig harminc mérföüldnyire szállt fel, 350 mérföldre eltávolodjon Washingtontól.
A szeptember 11-én eltérített gépek történetét végignézve látható, hogy ennél rövidebb idő alatt csak az American Airlines 11-es járatát térítették el, negyed órával a felszállás után. A United Airlines 175-ös járatát fél órával, a United 93-ast háromnegyed órával a felszállás után térítették el. Az AA 77 esetén azért fél órával a felszállás után került sor a gépeltérítésre, mert a gép, a 9/11 CR megállapításai szerint 8:46-ra érte el repülési magasságát, azaz először ekkor kezdhettek szabadon mozogni a fedélzeten az utasok, köztük a terroristák.
Hogy került a gép Washington légterébe?
Miután a terroristák elfoglalták a gépet, délnek fordultak, majd két perccel később kikapcsolták a repülőgép jeladóját. Az összeesküvés-elméletek szerint ez csupán annyit jelent, hogy a radarképernyőkről eltünt a gép azonosítójele és a repülési adatok, de maga a gép látható maradt. Ezzel szemben a 9/11 CR szerint a jeladó kikapcsolásával egyidejüleg a radarkapcsolat is megszűnt, a géppel többet nem sikerült kapcsolatot teremteni.
Bár az összeesküvés-elméletek szerint a gép még egy darabig látható volt, csak Ohio határán tűnt el a radarképernyőröl, hogy ezután rögtön Washington közelében tűnjön fel. Ebből arra következtetnek, hogy a Washington felett felbukkant gép nem lehetett az AA 77. A 9/11 CR szerint azonban a gép csak több mint fél órával később jelent meg a radarernyőkön, már Washington légterében. Az alacsonyan repülő gép ráadásul szokatlanul nagy sebességgel tett éles, 330 fokos fordulatot, ami miatt - tévesen - katonai gépnek vélték a radarkezelők.
A repülő ekkor már ezer méteres magasság alatt repült 580 mérföldes (950 kilométeres) sebességgel. Három perc múlva átszáguldott a Pentagon mellett elhaladó I-395 autópálya felett, és becsapódott az épületbe.
Nem látszik a felvételeken
"Kinéztem az ablakon, láttam a gépet, az American Airlines sugárhajtású repülőjét. Azt gondoltam, valami nincs rendjén, nagyon alacsonyan repül. Aztán - mintha csak egy szárnyas cirkálórakéta lenne - becsapódott a Pentagonba. Hatalmas robbanás volt" - nyilatkozta a CNN-nek a támadás napján Mike Walter, a USA Today újságírója, aki a Washington Boulvardon éppen a munkahelyére tartott.
Hasonló jeleneteket írt le még legalább további nyolc megnevezett szemtanú, valamint egy elővárosi vonat teljes utazóközönsége, közülük többen felismerték az American Airlines jelzését is a gépen.
Ennek ellenére az összeesküvés-elméletek egyöntetűen kétségbe vonják, hogy egy repülő csapódott a Pentagonba. Ezt részben arra alapozzák, hogy a környék biztonsági kameráinak felvételein nem látszódik repülőgép a becsapódás előtt. Igaz, az egyik kamera elől az I-395-ös autópálya töltése kitakarta a Pentagont, a másik meg nem rögzített elég képet másodpercenként ahhoz, hogy a nagy sebességgel közelítő gép egy homályos foltnál jobban látsszon a felvételen. Az egyik legnépszerűbb összeesküvés-elméletes film, a Loose Change alkotói pedig a narrációban arról beszélnek, hogy a kerozin narancssárga színű a robbanáskor, a Pentagonnál pedig zöldeskék robbanás történt. A narráció alatt vetített képeken fényes narancssárga robbanás látható.
Visszatérő elem az elméletekben, hogy az AP első jelentése szerint a Pentagonnál robbanószerrel megpakolt teherautó robbant - erről annyit, hogy a CNN szeptember 11-i élő közvetítésében még akkor sem állították tényként, hogy repülőgép csapódott a WTC-be, amikor már percek óta sugározták az erről készült felvételeket. Arról nem is beszélve, hogy egy teherautó aligha törhetett volna át hármat a Pentagon öt épületgyűrűjéből - az elméletek amúgy ezt a pusztítást keveslik, amikor a repülőgép-becsapódást igyekszenek cáfolni.
Tényleg nem találtak roncsokat?
Az elméleteknek két további fő érvük van. Az egyik, hogy a becsapódás helyén "nem találtak repülőroncsokat", pedig ha egy gép lezuhan, a roncsok nagy körzetben szóródnak szét. Egyrészt az az állítás nem igaz, hogy nem találtak roncsokat - a becsapódás egyik szemtanúja, Daryl Donely közvetlenül a becsapódás után egy "Cabin Air. Airline use" (Utaskabini levegő. Légítársasági használatra) feliratú zöld oxigéntartályt talált, másrészt a romok alól előkerült a repülő testének több darabja is. Tény azonban, hogy a becsapódáskor - a gép nem egyszerűen lezuhant, így természetes, hogy a darabjai nem szóródtak szét, bár néhány roncsot a becsapódás helyétől harminc méterre találtak meg - felszabaduló hatalmas energia és a tűz a gép nagy részét teljesen megsemmisítette.
A másik érv szerint a Pentagon falán keletkezett lyuk a Boeing-757-223-as típusú AA 77-es szárnyfesztávjának alig fele. Ez felfoghatatlan problémának számít az összeesküvés-elméletekben, miközben a hivatalos vizsgálatok meglehetősen egyszerű, mégis hihető magyarázatot adnak a jelentésre. Az AA 77-es szárnya az épületbe csapódáskor letört, és belefúródott az utaskabinba, ahol a szárnyakban tárolt kerozin felrobbant, megsemmisítve ezzel a géptestet és hatalmas tüzet okozva az épületben. A repülőgépek szárnya különösen sérülékeny, igen gyakran törik le akkor is, ha egy gép szimplán lezuhan, nemhogy épületbe csapódik.
Alternatív magyarázat
Egy magyarázat szerint az épületre valójában egy amerikai vadászgép lőtt ki cirkálórakétát. Az igaz, hogy egy cirkálórakéta nagy károkat képes okozni, de az teljes mértékben kizárt, hogy száz láb széles folyosót vágjon három masszív, vasbeton épületbe úgy, hogy közben 33 vasbeton tartóoszlopot teljes egészében megsemmisít, 12 oszlopot súlyosan, további nyolcat meg kisebb mértékben megrongál. Az viszont, hogy az épületbe egy nagyméretű repülő csapódott be nagy sebességgel, kerek magyarázatot ad a keletkezett károkra.