Terjeszkedik a United Airlines

2000.05.24. 17:30
A United Airlines úgynevezett anyacége, a UAL Corp. 11,6 milliárd dollárért megvásárolja a US Airways Groupot, a hatodik legnagyobb amerikai légitársaságot. Az új, összesen 145 ezer főt foglalkoztató, naponta félmillió utast szállító cég megalakításáról elsőként a londoni Financial Times számolt be, de máris botrány lett az ügyből, mert a New York Times szerint ők, a Washington Post, és a The Wall Street Journal kapták meg először az információt, azzal a feltétellel, hogy kedd éjfélig nem teszik azt közzé az interneten. (A New York Times mindezt home page-én közölte az olvasókkal.)
Maga a sajtóvitát kiváltó ügylet igencsak bonyolult, hiszen a UAL, a világ legnagyobb légitársasága készpénzes ajánlatot tett, tőkeemeléssel és például 1,6 milliárd dollárnyi adósság-átvállalással kiegészítve - számol be a megállapodásról a Bloomberg hírügynökség.

Az elmúlt tizenkét hónapban rendkívül komoly problémákkal küzdött a US Airways
Az elmúlt tizenkét hónapban rendkívül komoly problémákkal küzdött a US Airways, amelynek részvényárfolyamai felére zuhantak a szóban forgó időszakban. Éppen ezért a társaság elnökének, Stephen Wolfnak ingencsak inog a széke. (Wolfot főleg a legnagyobb részvényes, Julian Robertson támadja.)

Az UAL és az US Airways tevékenysége viszonylag kevés területen fedi át egymást, elemzők szerint azonban várható, hogy a United Airlines a felvásárolt cég bizonyos eszközeit értékesíti, illetve néhány US Airways-járatot is megszüntet. Mindezzel a szövetségi igazságügyi minisztérium trösztellenes aggályait próbálják enyhíteni - erre minden okuk megvan, hiszen az angol rövidítéssel csak DOJ-nek nevezett tárca a szoftveróriás Microsoft elleni eljárásban már bizonyította szigorát.

A két cég a Bloomberg értesülései szerint várhatóan csütörtökön jelenti be az egyesülést, amelynek befejezését 2001-re tervezik.

Érdekesség, hogy Julian Robertsonnak nem csupán a légitársaságával gyűlt meg a baja, hanem éppen ő volt az, aki - Soros Györgyhöz hasonlóan - nemrégiben visszavonult a kockázati tőkealapok rendkívül bizonytalanná vált piacáról. Robertson Tiger Fundjai, vagyis ,,Tigris Alapjai" ugyanis összességében 16 milliárd dollárt buktak az elmúlt hónapokban. Robertson a veszteségek ellenére megtartotta azonban a US Airwaysben birtokolt 25 százalékos részesedését, így most némi kárpótlást kaphat a UAL-lal való fúzió nyomán.

A UAL elnök-vezérigazgatója, Jim Goodwin ugyanakkor tovább építgetheti birodalmát, amelyet egyébként csak tavaly július óta irányít e kettős posztról. A UAL most rendkívül gáláns ajánlatot tett kisebb riválisára, 131 százalékos felárral venné meg ugyanis részvényeiket.

,,Hub" a tortán

A magas felár oka lehet többek között az is, hogy korábban, 1995-ben már megpróbálta a United Airlines felvásárolni a US Airwayst, de akkor az AMR Corp., az USA második legnagyobb légitársaságának, az American Airlinesnak a tulajdonosa ellenajánlatot tett. Végül egyik pályázó sem szerezte meg a US Airwayst, mert a UAL esetében munkaügyi viták akadályozták meg a felvásárlást, az American pedig csak azért tett ajánlatot, hogy nagy riválisa ne tudjon terjeszkedni.

Háttér

A Star Alliance meghatározó tagjai:
Lufthansa (német)
United Airlines (USA)
Varig (brazil)
Singapore Airlines (szingapúri)
SAS (skandináv)

OneWorld-szövetség alapító tagjai:
British Airways (brit)
American Airlines (USA)
Cathay Pacific (hongkongi)
Qantas (ausztrál)
Canadian Airlines (kanadai)

A UAL számára a US Airways megszerzése azért lenne fontos, mert az utóbbi cég az USA keleti partvidékén épített ki pozíciókat, ahol a United elmaradt olyan versenytársaitól, mint például a Delta Air Lines Inc.

A United erőssége ugyanis az USA közép-nyugati vidéke. Itt olyan ,,hub"-okat, elosztóközpontokat épített ki, mint Denver, Los Angeles és San Francisco. A nyugati part megszerzésével ugyanakkor fontos pozíciókat épített ki a csendes-óceáni és ázsiai térségben is. A keleti parton ugyanakkor csak Washingtonban rendelkezik ,,hubbal" a UAL, amely a US Airways átvételével újabb 64 nonstop amerikai repülőutat és 29 nemzetközi járatot tudhat majd a magáénak.

Nemzetközi szövetségek

A felvásárlással a UAL tovább erősítheti a német Lufthansával kialakított együttműködését, a Star Alliance-t is. A Handelsblatt német lap a Star Alliance fontos partnerei közé sorolta még a Singapore Airlinest is. A Star Alliance home page-éről megtudhatjuk, hogy újabban csatlakozott a szövetséghez az Austrian Airlines, miközben például tagja volt már korábban a szerveződésnek a szintén osztrák Lauda Air, valamint a Tyrolean Airways is.

UAL a világ legnagyobb légitársasága
Persze nem az osztrák vállalkozások a legnagyobbak ebben a szövetségben, hanem a Canada Air, az Ansett Australia, az Air New Zealand, a brazil VARIG, a japán All Nippon Airways, a Thai Airways, valamint a skandináv SAS légitársaság.

Fontos tudni, hogy a nagy légiszövetségek azért jöttek létre, mert a légiszállításban igen nehéz a fúziókat engedélyeztetni. Az Egyesült Államokbvan például a nyolcvanas években ment végbe egyesülési folyamat, azóta az UAL és az US Airways mostani ügylete lenne az egyik legnagyobb ilyen típusú tranzakció.

A légi szövetségek, mint például a Star Alliance szerepe az, hogy a jegyeladásokat, a különböző társaságok járatait koordinálja, hogy megfelelő átszállási lehetőségeket biztosítsanak a partnercégek utazóinak. Kvázi-fúzióról van tehát szó, ahol az egyes légi társaságok megőrizhetik önállóságukat.

Ugyancsak fontos tudni, hogy a ,,légi" világ második legnagyobb csoportosulása a OneWorld elnevezésű szövetség, amelyet öt társaság alapított. Ezek közé tartozik a UAL legfőbb amerikai ellenlábasa, az American Airlines, valamint a Lufthansa fő európai konkurense, a British Airways. A regionális párharcot jelzi, hogy itt is vannak ázsiai és ausztrál társaságok: a Cathay Pacific Ázsia legnagyobb légitársasága és a Qantas ausztrál cég szintén a OneWorldhöz tartoznak. Kanadát e szövetségben a Canadian Airlines képviseli. Az alapítókon kívül újabban csatlakozott a társuláshoz Európából a Finnair és a spanyol Iberia.