Árpád
-2 °C
3 °C

Terjeszkedik a United Airlines

2000.05.24. 17:30
A United Airlines úgynevezett anyacége, a UAL Corp. 11,6 milliárd dollárért megvásárolja a US Airways Groupot, a hatodik legnagyobb amerikai légitársaságot. Az új, összesen 145 ezer főt foglalkoztató, naponta félmillió utast szállító cég megalakításáról elsőként a londoni Financial Times számolt be, de máris botrány lett az ügyből, mert a New York Times szerint ők, a Washington Post, és a The Wall Street Journal kapták meg először az információt, azzal a feltétellel, hogy kedd éjfélig nem teszik azt közzé az interneten. (A New York Times mindezt home page-én közölte az olvasókkal.)
Maga a sajtóvitát kiváltó ügylet igencsak bonyolult, hiszen a UAL, a világ legnagyobb légitársasága készpénzes ajánlatot tett, tőkeemeléssel és például 1,6 milliárd dollárnyi adósság-átvállalással kiegészítve - számol be a megállapodásról a Bloomberg hírügynökség.

Az elmúlt tizenkét hónapban rendkívül komoly problémákkal küzdött a US Airways
Az elmúlt tizenkét hónapban rendkívül komoly problémákkal küzdött a US Airways, amelynek részvényárfolyamai felére zuhantak a szóban forgó időszakban. Éppen ezért a társaság elnökének, Stephen Wolfnak ingencsak inog a széke. (Wolfot főleg a legnagyobb részvényes, Julian Robertson támadja.)

Az UAL és az US Airways tevékenysége viszonylag kevés területen fedi át egymást, elemzők szerint azonban várható, hogy a United Airlines a felvásárolt cég bizonyos eszközeit értékesíti, illetve néhány US Airways-járatot is megszüntet. Mindezzel a szövetségi igazságügyi minisztérium trösztellenes aggályait próbálják enyhíteni - erre minden okuk megvan, hiszen az angol rövidítéssel csak DOJ-nek nevezett tárca a szoftveróriás Microsoft elleni eljárásban már bizonyította szigorát.

A két cég a Bloomberg értesülései szerint várhatóan csütörtökön jelenti be az egyesülést, amelynek befejezését 2001-re tervezik.

Érdekesség, hogy Julian Robertsonnak nem csupán a légitársaságával gyűlt meg a baja, hanem éppen ő volt az, aki - Soros Györgyhöz hasonlóan - nemrégiben visszavonult a kockázati tőkealapok rendkívül bizonytalanná vált piacáról. Robertson Tiger Fundjai, vagyis ,,Tigris Alapjai" ugyanis összességében 16 milliárd dollárt buktak az elmúlt hónapokban. Robertson a veszteségek ellenére megtartotta azonban a US Airwaysben birtokolt 25 százalékos részesedését, így most némi kárpótlást kaphat a UAL-lal való fúzió nyomán.

A UAL elnök-vezérigazgatója, Jim Goodwin ugyanakkor tovább építgetheti birodalmát, amelyet egyébként csak tavaly július óta irányít e kettős posztról. A UAL most rendkívül gáláns ajánlatot tett kisebb riválisára, 131 százalékos felárral venné meg ugyanis részvényeiket.

,,Hub" a tortán

A magas felár oka lehet többek között az is, hogy korábban, 1995-ben már megpróbálta a United Airlines felvásárolni a US Airwayst, de akkor az AMR Corp., az USA második legnagyobb légitársaságának, az American Airlinesnak a tulajdonosa ellenajánlatot tett. Végül egyik pályázó sem szerezte meg a US Airwayst, mert a UAL esetében munkaügyi viták akadályozták meg a felvásárlást, az American pedig csak azért tett ajánlatot, hogy nagy riválisa ne tudjon terjeszkedni.

Háttér

A Star Alliance meghatározó tagjai:
Lufthansa (német)
United Airlines (USA)
Varig (brazil)
Singapore Airlines (szingapúri)
SAS (skandináv)

OneWorld-szövetség alapító tagjai:
British Airways (brit)
American Airlines (USA)
Cathay Pacific (hongkongi)
Qantas (ausztrál)
Canadian Airlines (kanadai)

A UAL számára a US Airways megszerzése azért lenne fontos, mert az utóbbi cég az USA keleti partvidékén épített ki pozíciókat, ahol a United elmaradt olyan versenytársaitól, mint például a Delta Air Lines Inc.

A United erőssége ugyanis az USA közép-nyugati vidéke. Itt olyan ,,hub"-okat, elosztóközpontokat épített ki, mint Denver, Los Angeles és San Francisco. A nyugati part megszerzésével ugyanakkor fontos pozíciókat épített ki a csendes-óceáni és ázsiai térségben is. A keleti parton ugyanakkor csak Washingtonban rendelkezik ,,hubbal" a UAL, amely a US Airways átvételével újabb 64 nonstop amerikai repülőutat és 29 nemzetközi járatot tudhat majd a magáénak.

Nemzetközi szövetségek

A felvásárlással a UAL tovább erősítheti a német Lufthansával kialakított együttműködését, a Star Alliance-t is. A Handelsblatt német lap a Star Alliance fontos partnerei közé sorolta még a Singapore Airlinest is. A Star Alliance home page-éről megtudhatjuk, hogy újabban csatlakozott a szövetséghez az Austrian Airlines, miközben például tagja volt már korábban a szerveződésnek a szintén osztrák Lauda Air, valamint a Tyrolean Airways is.

UAL a világ legnagyobb légitársasága
Persze nem az osztrák vállalkozások a legnagyobbak ebben a szövetségben, hanem a Canada Air, az Ansett Australia, az Air New Zealand, a brazil VARIG, a japán All Nippon Airways, a Thai Airways, valamint a skandináv SAS légitársaság.

Fontos tudni, hogy a nagy légiszövetségek azért jöttek létre, mert a légiszállításban igen nehéz a fúziókat engedélyeztetni. Az Egyesült Államokbvan például a nyolcvanas években ment végbe egyesülési folyamat, azóta az UAL és az US Airways mostani ügylete lenne az egyik legnagyobb ilyen típusú tranzakció.

A légi szövetségek, mint például a Star Alliance szerepe az, hogy a jegyeladásokat, a különböző társaságok járatait koordinálja, hogy megfelelő átszállási lehetőségeket biztosítsanak a partnercégek utazóinak. Kvázi-fúzióról van tehát szó, ahol az egyes légi társaságok megőrizhetik önállóságukat.

Ugyancsak fontos tudni, hogy a ,,légi" világ második legnagyobb csoportosulása a OneWorld elnevezésű szövetség, amelyet öt társaság alapított. Ezek közé tartozik a UAL legfőbb amerikai ellenlábasa, az American Airlines, valamint a Lufthansa fő európai konkurense, a British Airways. A regionális párharcot jelzi, hogy itt is vannak ázsiai és ausztrál társaságok: a Cathay Pacific Ázsia legnagyobb légitársasága és a Qantas ausztrál cég szintén a OneWorldhöz tartoznak. Kanadát e szövetségben a Canadian Airlines képviseli. Az alapítókon kívül újabban csatlakozott a társuláshoz Európából a Finnair és a spanyol Iberia.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?