Budapesten járt a CIA szállítógépe
További Külföld cikkek
- A halálba zuhant egy várandós nő túrázás közben Görögországban
- Visszaadta a hivatalából eltávolított vécét egy volt brazil városi tanácsos
- Bejelentette lemondását Karl Nehammer osztrák kancellár
- Megkezdődött Jimmy Carter több napon át tartó hivatalos állami búcsúztatása
- Autó után kötött koporsóval drifteltek egy körforgalomban Romániában
Bár a Népszabadságnak nyilatkozó, Tóth András, a nemzetbiztonsági szolgálatokat felügyelő államtitkár által is hivatkozott források csütörtökön még tagadták, hogy Magyarországon is járt volna a CIA a feltételezések szerint al-kaidás foglyokat szállító repülője, péntekre kiderült, hogy mégis. (Tóth maga, információ híján, csütörtökön nem tudott nyilatkozni az ügyről.) A hobbiként repülőgépek megfigyelésével foglalkozó magyar spotterek cseh domainre bejegyzett honlapja szerint az N168D lajstromjelű gép 2005. október 3-án szállt le Ferihegyen, ahonnan egy nap múlva, október 4-én repült tovább. A CIA egyik fedővállalkozásaként ismert Aero Contractors, illetve a Devon Holding tulajdonában álló gépről fénykép is készült ferihegyi felszállása közben.
Hadi szállítás
A CIA-s repülő leszállásának kérdése már csak azért is fontos, mert a CIA titkos kelet-európai börtöntelepeinek lehetséges helyszíneként megnevezett Lengyelország és Románia azért keveredett gyanúba, mert az országok területén CIA-s gépek landoltak. (Lengyelországban a hivatalos adatok szerint egy Boeing 737-es landolt, tehát nem a Budapesten lefotózott, N168D lajstromjelű, CASA CN-235 típusú repülő.)
A gép a spotterek adatai szerint technikai leszállást hajtott végre Budapesten, amúgy hadi szállítást végzett.
Üresen érkezett
A repülőgépen csak a személyzet, öt amerikai állampolgár utazott, akik szabályos útlevél- és vámvizsgálat után egy budapesti luxushotelben töltötték az éjszakát, majd másnap tovább indultak a Közel-Keletre, mondta el az Indexnek Tóth András. "A gép nem szálított utast. Átszállt Magyarország felett" - tette hozzá.
CIA-s repülő Budapesten (planepictures.net)
A Határőrség és a Belügyminisztérium illetékesei nem tudták megerősíteni a Tóth által elmondottakat. "Nincs információnk az ügyről" - mondta az Indexnek egy neve elhallgatását kérő belügyi illetékes.
Az N168D lajstromjelű, CASA CN-235 típusú gép elsőként Dániában került szóba, ahol politikai vitát váltott ki, hogy a CIA tulajdonában álló gép átrepült az ország légterén. A vitában elhangzottak szerint a gép az izlandi Keflavik repteréről szállt fel Budapest irányába, amikor áthaladt a dán légtéren.
Afganisztánig is elérhetett
A CN-235-ös gép hatótávolsága felszálló teher nélkül 5003 kilométer, így a budapesti leszállás valóban technikai jellegű lehetett, a gépet újra kellett tankolni. A gép amúgy hatezer kilogram hasznos terhet szállíthat, tehát teherszállításra aligha használhatják, jellemzően személyszállító. Kétharmados terhelésnél, négy tonna hasznos teherrel a gép hatótávolsága 2 870 kilométerre csökken, azaz Irakba még eljutna Budapestről.
Megkeresésünkre a Budapest Airport eddig még nem tudott tájékoztatást adni a gép indulási helyéről és úti céljáról, de amennyiben valóban Izlandról érkezett, akkor bizonyos, hogy csaknem teljesen üresen repült.
A titkos börtönök ügyében képbe került kormányok pénteken is kitartóan tagadták érintettségüket. "Megismétlem: nincsenek CIA-bázisok Romániában" - jelentette ki Calin Popescu román miniszterelnök. László Boglár magyar kormányszóvivő az AP-nek nyilatkozva elmondta, hivatalos jelentés készül az esetről, amelyben légifuvarozási szakemberek véleményére is számítanak.