Terjeszkedik Európa legnagyobb hipermarket hálózata

2000.07.26. 20:00
A francia Carrefour - amely Európa legnagyobb és a világ második legnagyobb hipermarket hálózata - kedden felvásárolta az egyik legnagyobb belga holding (GIB) tulajdonában lévő GB szupermarket hálózatot. A Carrefour, amely az amerikai Wall-Mart után a második legnagyobb hálózat, az elkövetkező években Magyarországon tervez létrehozni hipermarketeket.
A GB negatív év végi eredménye miatt a vételár 670 millió Euro volt, szemben a tavalyi 250 millióval, amit a Promodès fizetett a cég 27.5%-áért.

A Carrefour szintén tavaly vásárolta fel a francia Promodès-t. Mivel a francia óriásnak nem szokása kisebbségi tulajdonban maradni, így az üzlet nem okozott különösebb meglepetést.

A Carrefour, amely piacvezető Franciaországban, Spanyolországban és Görögországban, ezzel az üzlettel Belgiumban is piacvezetővé vált. A GB-nek, amely 2001-re átveszi a Carrefour nevet, 490 boltja, szuper- és hipermarketje van Belgium területén, ám ezen kívül még Luxembourgban és Lengyelországban is van hálózata.

Globális Stratégia

A Carrefour, amely az amerikai Wall-Mart után a második legnagyobb hálózat, eddig főleg Közép és Dél-Amerikára valamint Ázsiára koncentrált a terjeszkedésben. Brazíliában szintén piacvezető, több mint 150 hipermarkettel. Ebben a társégben több mint háromszáz boltjuk van, Brazília után elsősorban Argentínában. Délkelet Ázsiában 122 hipermarkettel rendelkeznek, főleg Tajvanon, Kínában és Koreában.

Az elkövetkező két évben Japánban, Svájcban, Szlovákiában és Magyarországon terveznek létrehozni hipermarketeket. Ez azt jelenti, hogy Magyarországon lesz talán egész Európa legreprezentatívabb hipermarket piaca, két fő szereplővel: az angol Tesco-val, amely Angliában mindent megtesz, hogy letörje az árakat és a Carrefourral, amelynek szintén elég rossz híre van a szakszervezetekkel és a beszállítókkal való kapcsolatában.

Hírforrások rebesgetik, hogy a franciák következő célpontja a német Metro (Metro és Makro hipermarketek) lesz, bár a németek szerint a három meghatározó részvényesük inkább a függetlenséget választaná.

A Belga oldal

A belga GIB holding, amely tagja a BEL 20 brüsszeli tőzsdeindexnek is, a GB eladásával szinte ,,kiüríti magát", mivel az eladással csak a DIY (Brico és Brico Stores barkácsboltok) és a gyorsétkezde (Quick) részlege marad meg és egy viszonylag jelentős ingatlan portfolió. Valószínűleg egy komoly áttervezésen fog átesni a holding, hogy újra megtalálja önmagát.

A belga szupermarketpiacon egyébként három szupermarket-hálózat osztozik, a GB, a Delhaize és a Colryut, melyből két utóbbi még családi kézen fut.

Judith Rose, a Delhaize helyettes szóvivője szerint nincs kizárva ,,közeledés" a Carrefour-GB csoport felé, amennyiben ez ,,mindkét félnek előnyös". Ez viszont már az EU konkurencia és antitröszt osztályának nem fog annyira tetszeni.

Európai konszolidáció

Az új európai szuper/hipermarket-piac konszolidációjának kezdete 1998-ba megy vissza, amikor az amerikai Wall-Mart elhatározta, hogy betör a piacra.

A döntést hamar követte az angol Tesco hosszú távú árleszállítási akciója, melynek célja a cég piaci helyzetének megszilárdítása volt.

Végül is a Wall-Mart a német Aldi felvásárlása révén jutott el Európába, ahol ellenfelei a francia Carrefour és a német Metro lettek. Az európai piac telítettsége miatt viszont szinte csak felvásárlásokkal és keleti terjeszkedéssel lehet fejlődni, ám mind a két út rizikós.

A magyar piac

Magyarországon pár éve burjánzik a szuper/hipermarket-láz és szinte minden jelentős cég jelen van nálunk, immáron nem csak a főváros közelében. Így a német Metro, az angol Tesco mellet megtalálható a francia Auchan és Cora, valamint nemsokára a Carrefour is. A Julius Meinl pedig, akárcsak a Profi, már korábban belga kézbe került.

Érdekes fejlemény lesz, hogy a telített és kompetitív piacon a nagy cégek melyik utat választják: kartellba tömörülnek-e majd (a vásárlók rovására), vagy netán a Tesco-tól ösztönözve itthon is kialakul egy árháború?