Csalagúton a szabadságba

2001.08.22. 11:02
Kényelmes és gyors járatot találtak a Franciaországba érkező bevándorlók ügyeik elintézésére: az Eurostar-járat alját "kibérelve" utaznak át Nagy-Britanniába, és a bevándorlók közel fele az országban marad. A brit kormány, a francia hatóságok és a járatot üzemeltető Eurotunnel pedig egymásra próbálják hárítani a felelősséget: a cég bezáratná az állomása közeli menekülttábort, a britek bírságot rónának ki minden bevándorlóért a társaságra, a franciák pedig szeretnék valahová elhelyeztetni a menekülteket.
A franciaországi bevándorlók - illegálisan érkezők vagy sem - egy részét a Vöröskereszt által működtetett Sangatte nevű táborban helyezik el. A létesítmény körülbelül két kilométerre van a La Manche csatorna alatt Nagy-Britanniába száguldó Eurostar Calais közeli La Coquelle megállójához.

A csalagúton menekülnek tovább

Miért kívánatos Nagy-Britannia?
Míg 1996-ban Nagy-Britanniába közel 30 ezer illegális bevándorló érkezett, 2000-ben számuk a 80 ezerhez közelített. A legtöbben Irakból, Sri Lankából igyekeznek a szigetországba, de Törökországból és a szovjet utódállamokból is érkeznek. Sokan politikai menekültek, de jelentős számú a gazdasági okokból elvándorlók száma is. A brit hatóságok a kérelmek közel felét kedvezően bírálják el, és engedélyezik tartózkodásukat.
A menekülttáborban este kezdődik az igazi élet: az ázsiaik, afrikaiak hosszú sorokba rendeződve a közeli megálló felé veszik útjukat. Teszik ezt abban a reményben, hogy a biztonsági őröket, valamint a kamerákat kijátszva sikerül a csalagúton átkelő vonat aljára tapadni, és Nagy-Britanniában igazi menedékre lelni. A statisztikák szerint minden éjjel közel négyszázan próbálnak szerencsét.

A bevándorlók mindenkinek gondot jelentenek: az üzemeltető Eurotunnelre a brit hatóságok minden, a járművükön érkező menekültért 2000 font bírságot vetnének ki, a cég pedig a menekülttábort záratná be, a francia hatóságok pedig azt szeretnék elérni, hogy legyen egy hely, ahol a menekülteket megfelelően el lehetne helyezni.

Az Eurotunnel mindenkivel pereskedik

Az Eurostar üzemeltetője bíróságon keresi igazát: arra szeretné kényszeríteni a francia hatóságokat, zárják be a tábort, hiszen onnan érkezik a vonaton illegálisan utazók nagy része. Az ügy pikantériája, hogy a Sangatte tábor épületét valamikor az Eurotunnel építette, a vasúti munkálatok során ugyanis raktárként használta.

A csalagút befejezése után a francia hatóságok birtokba vették az épületet. Eredetileg 500 menekült befogadására alakították ki, de általában ezernél is több embert szállásolnak el ott. Az Eurotunnel képviselői a bíróság előtt azzal érvelnek, hogy a francia államnak nem volt joga elveni az épületet, mivel ezzel a francia terminál biztonságát veszélyeztetik.

Száz éjszakai őr, kétszáz biztonsági kamera

A francia hatóságoknak nem áll szándékában a menekülttábort bezáratni, és azzal érvelnek, hogy Calais kikötőjébe folyamatosan érkeznek menekültek. A tábor lezárásával nem szűnne meg az áradat, állítják. Egyébként az Eurotunnel 3 millió fontot költött a Coquelle terminál biztosítására: 100 éjszakai biztonsági őrt fizet, és 200 kamerát szereltek fel. A cég szerint mindeddig közel húszezer illegális bevándorló terveit hiúsították meg.

A francia hatóságokkal egyébként a csatorna túloldalán is egyetértenek: a britek úgy látják, a tábor bezárása nem bátorítaná el a menekülteket. A brit kormány egyébként a Eurostar esetében is alkalmazná a teherautókra érvényes bírságokat: minden menekült után 2000 font büntetés járna. A londoni terv ellen az Eurotunnel brit bíróságon hadakozik.

A tábor bezárása ellen van működtetője, a Vöröskereszt is. Szerintük sem állítaná le a menekülteket, de a rossz körülmények miatt többen veszíthetik életüket a kétségbeesett próbálkozások során.