Az EP a saját elnökét cinkeli a dízelbotránnyal
További Európai Parlament cikkek
- Az NVB megállapította az EP-választás végeredményét
- Nemzetközi sajtó: Orbánék kapták a legtöbb szavazatot, de új kihívójuk nagy győzelmet aratott
- Beszavazták az Európai Parlamentbe a budapesti antifa támadások olasz vádlottját
- Ursula von der Leyen bukását is okozhatja egy vizsgálat
- Gyurcsány Ferenc elárulta, együttműködne-e Magyar Péterrel
Egyes uniós tagállamok hátráltatták a károsanyag-kibocsátási tesztek szigorítását, és nem fordítottak elegendő energiát az emissziós adatokat befolyásoló autógyártók leleplezésére - írták az Európai Parlament dízelbotránnyal foglalkozó vizsgálóbizottságának (EMIS) héten megjelent jelentésében.
A képviselők szerint az Európai Bizottság is hibázott, amiért nem tartatta a mérési eredmények meghamisítására is felhasználható szoftverek tilalmát.
Ahogy arról korábban írtunk, Antonio Tajani akkori ipari biztosnak már 2013-ban megírta az egyik kollégája, hogy a cégek vélhetően csalnak a teszteken. Az olasz biztos mégse tett semmit, és a többi tagállam is csak az Egyesült Államok után lépett fel.
Azóta Antonio Tajanit – többek között a Fidesz támogatásával – az Európai Parlament vezetőjévé választották, így az EP-jelentés a testület elnökét is elítéli. Meszerics Tamás LMP-s képviselő az olasz politikus megszavazása után fel is hánytorgatta a dízelügyet.
Francia-olasz-spanyol válogatott
„Mára kristálytisztán látjuk az autóipari felügyelet hibáit. Az egyik legfontosabb megállapítás, hogy elkerülhető lett volna a botrány, ha az Európai Bizottság és a tagországok egyszerűen csak betartják az uniós jogot” - fogalmazott Gerben-Jan Gerbrandy, a bizottság egyik tagja. Szerinte sokkal szigorúbb ellenőrzés kellene az autótípusok európai engedélyezésére, egyedül így lehetne megelőzni a következő botrányt.
A bizottság jelentése Franciaországot, Olaszországot és Spanyolországot említették azon uniós tagállamok közül, amelyek lassítani próbálták a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó vizsgálatok szigorítását, hogy tesztpad helyett az utakon kelljen ellenőrizni a járműveket. (Az autókba beépített programok azzal csaltak, hogy felismerték, ha a futópados tesztek szigorúan meghatározott követelményeinél járatták az autót. Ilyenkor csökkentették a teljesítményt és a károsanyag-kibocsátást.)
A bizottság egy új uniós ügynökség felállítását kezdeményezte a szabályok kikényszerítésére. „Amit kitaláltunk, annak működnie kell” - közölte Jens Gieseke képviselő. A jelentés nem kötelező, de szakértők szerint előmozdíthatja a szabályozás módosítását.
(MTI)
Az Európai Parlament a tartalomért azonban nem vonható felelősségre.