Véget érhet a benzines autók uralma
További Hírek cikkek
- Az EP szankciókkal sújtana le a venezuelai rezsimre
- Az EP újabb szankciókat akar Maduro ellen
- EU-szintű Magnyitszkij-törvény bevezetésére szólított fel az Európai Parlament
- Az EP leszavazta a saját állásfoglalását
- Az Európai Parlament bírálta a pénzmosásban érintett országok EU-s listájának elutasítását
A tegnap nyilvánosságra hozott tervek szerint össze kell kapcsolni Európa közúti, vasúti, légi és vízi közlekedési hálózatait, meg kell szüntetni az importolajtól való függőséget és csökkenteni kell az üvegházhatású gázokat – olvasható az Európai Bizottság honlapján.
Az új európai közlekedési terv célja, hogy előmozdítsa a mobilitást és egyesítse az EU közlekedési hálózatait, egyúttal csökkentse az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását és a kőolajimporttól való uniós függőséget.
A tervezet elsősorban a városon belüli és a városok közötti utazásra, valamint a nagy távolságra történő szállításra összpontosít, melynek érdekében nagyszabású infrastrukturális beruházásokat indítanának be, valamint módosítanák a teher- és személyszállítást. Mindez növelheti a gazdaság versenyképességét és új munkahelyeket teremthet. Az ágazatban jelenleg 10 millió embert foglalkoztatnak közvetlenül és az EU bruttó hazai termékének kb. 5%-a is innen származik.
A célkitűzések között szerepel a benzines autók városon belüli forgalmának megszüntetése, a 300 km-nél hosszabb, városok közti személy- és áruszállítás legalább felének vasúton vagy vízen történjen, a légitársaságok és a hajózás szén-dioxid kibocsátásának csökkentése 2050-ig. Ennek érdekében új motortechnológiák, illetve üzemanyagkezelési és forgalomirányítási rendszerek bevezetésére törekszenek.
A program egyik legfontosabb pontja a közúti, vasúti, légi és vízi közlekedés összekapcsolása, mely jelentősen növelné a közlekedés hatékonyságát, megkönnyítené az utazást és az áruszállítás is könnyebbé válna. Ennek érdekében 2020-ra egy információs, forgalomirányítási és viteldíj-fizetési rendszert alakítanának ki a szállításra vonatkozóan.
További cél, hogy 2050-re valamennyi főbb reptéri csomópont lehetőleg rendelkezzen nagy sebességű összeköttetéssel a vasúthálózat felé. A jelentősebb tengeri kikötőket össze kell kapcsolni a vasúti árufuvarozási rendszerrel és a belvízi utak rendszerével.
Az infrastruktúra fejlesztés finanszírozását az EU a „felhasználó fizet” és a "szennyező fizet" elv alkalmazásával akarja megoldani.
Ha sikerül megvalósítani a tervezett célokat, akkor az összes szállítási módot figyelembe véve 2020-ra a közúti balesetek számát a mostani felére, a közúti halálozást 2050-re nullára akarják csökkenteni, az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása pedig a mostanihoz képest hatvan százalékkal csökkenhet.
Az Európai Parlament a tartalomért azonban nem vonható felelősségre.