Elitiskolák inspirálhatják az unió iskolai nyelvoktatását
Az első Európai Iskolát 1953 októberében hozták létre Luxembourgban, az uniós intézményekben dolgozó szülők gyerekei számára. A különböző anyanyelvű gyermekek oktatása közben szerzett tapasztalatokkal a kezükben később az alapítók 14 további Európai Iskolát indítottak el. Ezekben az iskolákban 2010-ben 22 778 diák tanult, amiből a tanulói létszám 63 százalékát a brüsszeli és luxembourgi iskolák tették ki.
2007 és 2010 között a tanulói létszám 8,35 százalékkal emelkedett, 2012-re pedig Brüsszelben és Luxembourgban két új iskola megnyitását tervezik.
A jelentésért felelős, néppárti Jean-Marie Cavada szerint az iskolák célja nem más, mint hogy biztosítsák az uniós alkalmazottak gyermekeinek együttes, anyanyelven történő oktatását. Jelentése szerint az Európai Iskoláknak az európai oktatás mintájául kell szolgálniuk, mivel e modell bizonyos elemeinek – például az idegennyelv-tanulás kiemelt szerepe – a nemzeti és regionális oktatási rendszerekbe való beépítése elősegítené a szakmai mobilitást és hozzájárulna a többnyelvűség és az európai integráció előmozdításához is.
Az EP még 2005-ös állásfoglalásában hívta fel rá a figyelmet, hogy ezt a fajta oktatási modellt az iskolákon kívül tanulók számára is elérhetővé kellene tenni. Azóta több, az Európai Unióban működő és európai oktatást nyújtó nemzeti iskola írt alá akkreditációs egyezményt, amelyek alapján az európai tanterv szerint oktathatnak és adott esetben az európai érettségi bizonyítványt is kiállíthatják.
Bagó Zoltán néppárti képviselő a jelentés elfogadásakor kiemelte: a több mint ötvenéves koncepciót tovább kell fejleszteni és az új gazdasági és társadalmi követelményekhez kell igazítani, hogy a nemzeti és regionális iskolák számára követendő példává válhasson.
Az Európai Parlament a tartalomért azonban nem vonható felelősségre.