- Külföld
- Eurologus
- rezsicsökkentés
- energia unió
- orbán viktor
- juncker csomag
- oroszország
- paks
- paksi bővítés
Ettől félti a rezsicsökkentést Orbán
További Eurologus cikkek
- Majdnem 20 százalékkal csökkent a GDP Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban
- 30 ezer betegnek juttat koronavírus-gyógyszert az EU
- Az EP jelenlegi formájában megvétózza a tagállamok alkuját, az egyik ok a jogállamiság
- EU-s költségvetésről, jogállamiságról vitatkoztak az EP-ben: elégedetlenek a képviselők
- Az EP nem ért egyet a költségvetési alku jogállamisági részével és a forráscsökkentésekkel
Legfrissebb híreink
- Észak-Koreára kilátást nyújtó kávézót nyitott a Starbucks
- Csalásra gyanakodnak, újraszámolják a román elnökválasztás szavazatait
- Okafogyott lett a munkájuk – hazatértek az albániai menekültközpontokból az olasz rendőrök és szociális gondozók
- Az Európai Parlament új állásfoglalásában nyomást gyakorol Magyarországra Ukrajna támogatásának ügyében
- Megszállhatja Ukrajnát a Nyugat, százezer békefenntartó érkezhet az országba
- A választás, ahol a pártok győzelem helyett egymást próbálják alulmúlni
- Georgia 2028-ig felfüggeszti a csatlakozási tárgyalások megkezdését az EU-val
- Németországban őrizetbe vettek egy fiatalkorú férfit, aki csőbombák előállítására készült
- Vlagyimir Putyin fél megnyomni a piros gombot
- Többezres tüntetések követték a romániai választások eredményét
Biztonságos, fenntartható, versenyképes és megfizethető energia – ezekkel az ígéretekkel próbálja az Európai Bizottság eladni az energiaunió tervét a tagállamoknak. Ennek ellenére nem mindenki a rajongója az ötletnek: Orbán Viktor az idei évértékelőjében például arról beszélt, hogy a rezsicsökkentést meg kell védeni „a még oly körmönfont brüsszeli szándékoktól, mint amilyenek most éppen az energiaunió tervében vannak elrejtve”.
Csökkentenék az orosz függést
Az energiaunió valóban szembemegy a magyar kormány egyes törekvéseivel. Például kivezettetné a hatósági árat, ha az kisebb, mint az előállítás költsége, de nem kötelező jelleggel. Szabott árak helyett inkább a valós költségeket faragná le:
- az energia szabad mozgásának biztosításával,
- hatékonyabb energiafelhasználással,
- a források számának növelésén keresztül a verseny növelésével.
Utóbbi különösen fontos a kelet-ukrajnai helyzet miatt, hiszen az importnak 53 százalékban kiszolgáltatott Európai Unió keleti része főleg Oroszországtól szerzi be a földgázt. Magyarország is ide tartozik, bár nincs a legrosszabb helyzetben: hat tagállamba kizárólag Oroszországból érkezik a gáz. Az energiaunió több intézkedéssel segítene a kiszolgáltatottság csökkentésén:
- többet termelnének saját forrásból, megújuló energiából,
- lépéseket tennének a közös beszerzés felé,
- határokon átívelő vezetékeket építenének.
Mindehhez persze pénz is kell. Ennek az előteremtésében a már meglévő EU-alapok mellett az Európai Bizottság új, 315 milliárd eurósra taksált befektetési csomagja is segíthet. Nagy kérdés, hogy ez elég lesz-e, mert az Európai Bizottság szerint csak 2020-ig több mint ezermilliárd eurót kellene energetikai beruházásokra költeni.
Brüsszel nélkül nem lenne gázszerződés
Az Európai Bizottság már most is megszorongathatja a piaci erejükkel visszaélő beszállítókat trösztellenes vizsgálatokkal (a Gazprom ellen heteken belül várható egy ilyen), a tagállamokat pedig olyan kötelezettségszegési eljárásokkal, mint amilyet nemrég Magyarország ellen indított. Brüsszel azonban nem elégszik meg ennyivel: izmosabbá tenné az Energiaszabályozók Együttműködési Ügynökségét, amely valódi szabályozó hatósággá válhatna. Az Európai Bizottság ráadásul a beszállítói szerződéseknél már a tárgyalásokba is bekapcsolódna, hogy így előre biztossá tegye az ügyletek szabályosságát. Magyarországnak idén év végén jár le a megállapodása a Gazprommal, de a le nem szállított gázmennyiséggel még évekig kibírjuk. Ha egy újat akarnánk kötni, addigra talán már az Európai Bizottságnak is helyet kell majd szorítani az asztalnál.
Beindult az atomlobbi
A másik fontos, magyar szempontból sem mellékes kérdés az atomenergia lett, aminek a támogatásában vagy ellenzésében nagyon megosztottak a tagállamok. Nyolc ország – Franciaország, az Egyesült Királyság és több keleti tagállam, de Magyarország nem – már az energiauniós csomag bemutatása előtt levélben követelte, hogy a dokumentum „erősítse meg a nukleáris energia fontos szerepét”. A másik oldalon a németek a hangadók, akik a fukusimai katasztrófa után megszabadulnának az atomerőműveiktől.
A hírek alapján Jean-Claude Juncker bizottsági elnök kabinetje sem pártolja a nukleáris energiát, így aztán nem meglepő, hogy feltűnően hallgatag a témában az energiaunióról szóló közlemény. Szinte csak annyit mond, hogy több helyről kell beszerezni a fűtőanyagot, ami még jó hír is lehet a paksi bővítésnek, már ha tényleg az Egyesült Államokból veszik majd bele a hasadóanyagot. A beruházás ugyanakkor már korábbi információink szerint is fennakadhat a rostán, az üzleti és műszaki adatok titkosításának meghosszabbítása pedig biztosan nem segített eloszlatni a brüsszeli aggályokat – különösen, hogy a lépés önmagában EU-jogot sérthet.
Sok a vitás kérdés
Éppen az atomenergiáról alakult ki a legnagyobb vita, amikor a tagállamok március 5-én először tárgyaltak a tervekről. „Tisztázni akarjuk, hogy ez nem a nukleáris energiáról fog szólni. Amennyire tudom, némelyik tagállam épp az ellenkezője mellett érvel” – nyilatkozta Reinhold Mitterlehner osztrák energiaügyi miniszter.
Az sem aratott osztatlan sikert, hogy a Bizottság belefolyna a gázszerződésekbe. Görögország amiatt aggódott, hogy milyen információkat kellene megosztani. Többen felvetették Orbán Viktor korábbi aggodalmát, hogy az energiaunió csökkentené a nemzeti szuverenitást.
Egyelőre azonban annyira ködösek az elképzelések, hogy minden miniszter a saját szájíze szerint értelmezte a tervezetet. A kérdések tisztázása az állam- és kormányfők március 19-20-i találkozójára maradt.
Rovataink a Facebookon