Megtámadta Brüsszel a reklámadót

2015.03.12. 12:58 Módosítva: 2015.03.13. 10:10
Részletes vizsgálatot indított az Európai Bizottság a magyar reklámadó ügyében törvénytelen állami támogatás miatt. A vizsgálat célja megállapítani, hogy a Magyarország által 2014 júniusában bevezetett reklámadó megfelel-e az uniós állami támogatási szabályoknak.

Az RTL, melyet az adó a leginkább sújt, tavaly októberben jelezte az Európai Bizottságnak, hogy szerintük a magyar kormány intézkedése diszkriminatív. Brüsszel egyelőre az RTL-nek ad igazat.

„A Bizottságot különösen az aggasztja, hogy a 0%-tól 50%-ig terjedő progresszív adókulcs szelektív előnyt – és ezáltal tisztességtelen versenyelőnyt – biztosíthat bizonyos vállalkozásoknak” – írta a brüsszeli testület a döntés bejelentésekor.

Addig is megtiltották az adó alkalmazását!

„A Bizottság ezért értékelésének lezárultáig egy külön határozatban (úgynevezett felfüggesztő rendelkezés formájában) megtiltotta Magyarországnak a progresszív adókulcs alkalmazását – írták a nyilatkozatban.

Brüsszel szerint az adókulcsok progresszív jellege (0–50%) az uniós állami támogatási szabályoknak ellentmondva szelektív előnyt biztosít egyes médiavállalatoknak, azaz diszkriminatív. 

A Bizottság szerint a magyar hatóságok mindeddig nem nyújtottak be megfelelő objektív indokot az adó alkalmazásának mikéntjére.

Újságírói kérdésre a Bizottság deles sajtótájékoztatóján, Ricardo Cardoso, versenyjoggal foglalkozó szóvivő közölte, üdvözlik, hogy a magyar kormány jelezte szándékát a törvény módosítására, de szeretnék látni a módosított törvényt, mielőtt bármiről döntenek. 

„Üdvözöljük a magyar kormány által küldött jelzéseket arra vonatkozóan, hogy módosítanák a törvényt, de ennek nem ismerjük a mértékét. Amint elfogadja a módosításokat a parlament, megvizsgáljuk azokat” – közölte Margrethe Vestager versenyjogi EU-biztos szóvivője. 

Hozzátette ugyanakkor, hogy a vizsgálatra így is, úgy is szükség van, hogy megállapítsák, az esetleges törvénytelen állami támogatás nem torzította-e már így is a piacot.

A magyar kormány már korábban is Brüsszelre hivatkozott a reklámadó módosításának kényszerét magyarázva. Az, hogy a Bizottság nem várta meg míg a magyar parlament valóban módosítja a törvényt, azt sejteti, hogy Brüsszelben nem igazán hisznek a kormánynak.