Az államilag lenyúlt rendszer is bűzlik Brüsszelnek

2016.04.13. 12:59
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Programot felfüggesztő határozatból kiderül egy-két közbeszerzési trükk.

Az EUrologus birtokába került a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) kifizetéseit felfüggesztő határozat. Ahogy arról korábban írtunk, március 23-i keltezéssel az Európai Bizottság befagyasztotta a TIOP-os utalásokat.

A kormány EU-s támogatásokat ellenőrző szerve

Az Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság (EUTAF) feladata az európai uniós és más nemzetközi támogatások ellenőrzése (auditja). Az EUTAF önálló központi költségvetési szerv a Nemzetgazdasági Minisztériumon belül.

„Szakmai tevékenységében az EUTAF független az irányító hatóságoktól, közreműködő szervezetektől, az igazoló hatóságtól, illetve a kedvezményezettektől. A Főigazgatóság a tevékenységének tervezése során, a módszerek kiválasztásában és a program végrehajtásában önállóan jár el, befolyástól mentesen állítja össze a megállapításokat, következtetéseket és javaslatokat tartalmazó jelentéseket, amelyek tartalmáért felelősséggel tartozik” – áll a főigazgatóság honlapján.

A magyar ellenőrző szerv szólt, hogy baj van

A határozatból kiderül, hogy maga a kormány jelezte még szeptemberben: az irányítási és ellenőrzési rendszer „csak részben működik”, „lényeges javítások” kellenek. Az Európai Bizottság ezután már a július végén beadott számlákat se fizette ki, és decemberben megállapította, hogy

súlyos, a kifizetések igazolására vonatkozó eljárás megbízhatóságát érintő hiányosságok állnak fenn a program irányítási és ellenőrzési rendszerében, amelyek megszüntetésére nem történtek korrekciós intézkedések. 

Húsz esetet vizsgáltak és kilencnél találtak „súlyos hiányosságokat”.

Passzív játék: elnéztük az árfolyamot

Időnként a figyelmetlenség számlájára is lehet írni a gondokat, például amikor a kedvezményezettek nem kértek be elég árajánlatot szállásra vagy repülőjegyre, esetleg helytelenül számítottak árfolyamot, és ez nem akadt fenn a rendszeren. Keményebb problémának tűnik, hogy egy alkalommal a nyertes ajánlattevő cég részben az ajánlatkérő tulajdona volt, ami összeférhetetlen, és ezt az irányítási vizsgálatoknál nem nézték meg.

Fogásból menekülés: 25 millió alatt nem kell nyílt közbeszerzés

Gyakran használt trükk darabokra bontogatni olyan közbeszerzéseket, amelyek egyébként összetartoznának. A Nemzeti Egészségügyi Informatikai Rendszerhez kapcsolódó két kiírást például kilenc, illetve tizenkét szerződésre szedtek szét.

Egyikük az e-FIN név alatt is futó projekt, amelynek furcsaságairól nemrég írt az Index. 2012-ben állt elő egy magáncég egy fejlesztéssel, amellyel a háziorvosok könnyen elérhették a betegeik teljes kórtörténetét, kiváltott gyógyszereiket, röntgenképeket, zárójelentéseket és hasonló iratokat. A kormány kezdetben érdeklődött a minimális összegért felajánlott projekt után, később mégsem kérte, inkább a megszerzett információkkal nekiállt uniós támogatásból lemásoltatni. 

Az iKórlap kezelőfelülete.
Az iKórlap kezelőfelülete.

Mi ez a hirdetmény közzététele nélküli eljárás?

A 2013 júniusában bevezetett „hirdetmény közzététele nélküli eljárás” és valamivel lassabb édestestvére, „a hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárás” a 25 milliós értékhatárral hozzájárult ahhoz, hogy elharapózzanak a 24,9 millió, 24,99 millió és 24.999.999 forintos közbeszerzések.

Egyben olyan magas lett volna a beruházás összege, hogy meg kellett volna hirdetni. Kilenc darabban azonban a beszerzések külön-külön nem haladták meg az értékhatárt, amely felett nyilvánosságra kell őket hozni az uniós közbeszerzési értesítőben, és egy másik limitet is elkerültek. 25 millió (építkezésnél 150 millió) forint alatt a közbeszerzéseket a hagyományosaknál egyszerűbben, gyorsabban és kisebb verseny mellett le lehet rendezni, hirdetmény közzététele nélküli eljárással. Ilyenkor legalább három ajánlattevőt kell meghívni, de már csak az eredményt teszik nyilvánossá, a felhívást nem.

Az Index cikke alapján az eredeti fejlesztőt nem vették be a versenybe, amit nyílt közbeszerzésnél nem lehetett volna eljátszani. Vagyis, bár ezzel a határozat nem foglalkozik,

a részekre szabdalás miatti egyszerűsített eljárás lehetőséget adhatott a cég kitúrására.

Dupla-Nelson: integrálás darabokra szedéssel

Egy harmadik, „Közbeszerzési tanácsadási szolgáltatás az informatikai fejlesztéshez a közoktatás területén” című projektet csak kétfelé szedtek, de a két szerződés megegyezett egymással és ugyanazokra a szolgáltatásokra vonatkozott.

Egy másik projekt a neve alapján egy integrált rendszert alapjait tette volna le a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat infrastruktúrájának fejlesztésével, de az 56 helyen tervezett építkezésekre egyesével külön szerződtek.

Ezeket a pályázatokat úgy is átengedte a rendszer, hogy az uniós jogszabályok kifejezetten tiltják a hasonló ügyeskedést. „Az irányítási vizsgálatok nem azonosították a közbeszerzéssel kapcsolatos említett szabálytalanságokat. Ezért az irányító hatóság, illetve (2014. április 15-ig) a közreműködő szervezet irányítási vizsgálatai

nem tekinthetők hatékonynak és megbízhatónak”,

valamint egy sor uniós rendelkezés követelményeinek sem felelnek meg, állapította meg a Bizottság.

Elfelejtettek pontozóbírót küldeni a meccsre

Az ellenőrzés azt is felrótta, hogy nincs elég ember a feladatok végrehajtására, ami érdekesen hangzik a kormány bürokráciacsökkentési hevében. Néhány nagyobb, negyedmilliárd forint feletti támogatású projektnél egyáltalán nem tartottak helyszíni ellenőrzést, pedig kötelező lett volna.

Az irányító hatósági feladatokat 2014-ben vette át az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) a Lázár János által bedarált Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől. A humántárca azzal védekezett 2015 végén a Bizottságnál, hogy tíz százalékkal több embert vettek fel, átcsoportosításokkal, túlórákkal toldozták be a hiányokat és képzéseket tartottak, de ez alapján úgy tűnik, nem feltétlenül készítették elő megfelelően a váltást, bár a dátumokból ítélve az NFÜ-s időkben már voltak bőven gondok.

Megúszhatjuk intéssel, középkezdés

A felfüggesztésnek annyiból van jelentősége, hogy addig ezt a pénzt a költségvetésnek (gyakorlatilag hitelből) kell megelőlegeznie. Igazán mégis az úgynevezett pénzügyi korrekció a fontos, mert ezt lehet elveszíteni. A pontos százalékot a tagállam és az Európai Bizottság alkudja ki, vagy ha nem tudnak megegyezni, az Európai Bíróság dönt. Ha megvan, mekkora legyen, feloldják a befagyasztást, és a korrekció miatt levont összeg helyett más számlákat is be lehet küldeni az adott operatív programból.

A kormány számolt is a lehetőséggel, ezért szándékosan több pénzt fizetett ki pályázatokra, mint amennyi az uniós költségvetésből jár Magyarországnak. Köpeczi-Bócz Tamás, az Emmi európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára szerint a korrekció biztosan nem lesz akkora, hogy forrást veszítsünk. Az államtitkár 37,5 milliárd forintnyi felfüggesztésről beszélt a Magyar Időknek. Lázár János a március végi Kormányinfón 10,6 milliárd forintos tétről beszélt, ez a Miniszterelnökség tájékoztatása alapján „becsült érték, amellyel kapcsolatban tárgyalásban, egyeztetésben állunk a Bizottsággal, amely a fenti összegeket még nem fogadta el”.

Óvás lesz

Biztosnak látszik, hogy a korrekcióról az EU Bírósága fog dönteni. A magyar hatóságok decemberben ugyan megígérték, hogy február 23-ig válaszolnak, de nem tették meg, ezért született meg pontosan egy hónappal később a bizottsági határozat. Elvileg újabb két hónapot adtak a végrehajtásra, de Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára a TV2-n világossá tette, hogy a kormány nem akar megegyezni.

A TIOP mellett a kormány még két esetben fordulna az Európai Bírósághoz, de azt nem árulja el, melyikben, nehogy emiatt gyengébb pozícióból alkudozzon az Európai Bizottsággal.

Mit függesztett fel eddig Brüsszel?

Az EU előző hétéves költségvetési időszaka, a 2007-2013-as (az „n+2-es szabály” miatt) gyakorlatilag tavaly év végén zárult le, ezért gőzerővel megy az elszámolás. Több felfüggesztési ügy is folyamatban van a TIOP mellett, ezeken Lázár János felsorolása alapján összesen 76 milliárd forint sorsa múlhat:

  • a legnagyobb falatot jelentő „aszfaltügyben” az nem tetszett Brüsszelnek, hogy a kormány előírta egy állandó aszfaltkeverő üzem ötven kilométeren belüli meglétét. A 125 milliárd forintos vitát – amely miatt nagyjából 500 milliárd forintnyi kifizetést függesztettek fel – múlt héten a regionális politikáért felelős biztos budapesti látogatásán oldották meg.
  • A regionális operatív programoknál 34,6 milliárd forint a tét (itt azzal van gondja az Európai Bizottságnak, hogy több pályázatot túlárazott a magyar pályázatkiíró).
  • A Környezet és Energia OP-ban a miniszterelnök vejének volt cége által telepített lámpáknál és bizonyos tanulmányoknál akadtak kifogásai Brüsszelnek, ez összesen 29,4 milliárd forint – itt az egyik ügyben még hónapokig tarthat a brüsszeli vizsgálat.
  • Az Öveges-programnál 2,1 milliárd forintról van szó tanterem-felújítások miatt.

A végelszámolás jövő májusban várható, vagyis addigra kell így vagy úgy megoldani az ügyeket.

Szóljon hozzá az EUrologus Facebook-oldalán!