Miért kellett a felcsúti kisvasútra EU-s pénz?

2016.06.21. 16:34 Módosítva: 2016.06.21. 17:03
Az EU miért adott rá pénzt egyáltalán?

Nehéz megmondani, kit vonjon felelősségre az ember jobban az Orbán Viktor háza felé kanyargó felcsúti kisvasút miatt: az uniós pénzeket álmaik beteljesítésére használó magyar politikusokat, vagy magát az EU-s támogatási rendszert, amelyik hagyja, hogy sokszor marhaságokra költsék a lemaradt tagállamoknak küldött forrásokat.

 

A vonalon átlagosan 30 ember utazik naponta, ami ahhoz képest, hogy 600 millió forintos uniós támogatás ment el az építkezésre, kevésnek tűnik. Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért EP-képviselője felhívta az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) és az Európai Bizottság regionális politikáért felelős főigazgatóságának (DG Regio) a figyelmét, hogy „felmerül az EU-s pénzekkel való visszaélés gyanúja”, és kisebb kavarodást okozott hétfőn, amikor a brit Telegraphnak lenyilatkozta: az eredeti pályázat szerint napi 2500-2700 főre tervezték az utasforgalmat.

A Miniszterelnökség kedden tiltakozott ez ellen. Csepreghy Nándor államtitkár emlékeztetett, hogy a kormány sosem állította, hogy naponta több ezer utas fogja használni a kisvasutat. Évi tízezer, vagy naponta átlagosan 27-28 utassal számoltak.

A több ezres adatot az Átlátszó kapta a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) tavaly márciusban, de a Miniszterelnökség szerint nem a felcsúti kisvasútra, hanem a Bicske és Lovasberény közötti, normál nyomtávú vasútfejlesztésre vonatkoznak. Hogy miért ezt küldte el az NKH az Átlátszónak ahelyett, amit a lap kért, azt a Miniszterelnökség nem tudta megmondani. 

A DG Regio azt a választ küldte Jávornak, hogy „a képviselő által bemutatott utasszámok nincsenek összhangban a pályázatban foglaltakkal.” Az írták: a projekt végleges kifizetése előtt fogják ellenőrizni a szerződések teljesítését, és ha jelentős eltérést találnak, az problémát okozhat.

Az OLAF is vizsgálódik, ők azonban hivatalból semmilyen információt nem adnak ki folyó ügyekről.

Az OLAF nyomozásai több, mint egy évig is eltartanak. Csepreghy államtitkár ugyanakkor azt mondta,  hogy a kormány tudomása szerint nem indult EU-s eljárás Magyarország ellen, legalábbis hivatalos értesítés erről még nem érkezett. 

Hatékonyan költjük az EU-s pénzt?

Ha az utasszámok rendben is vannak, a kérdés inkább az, hogy miért lehet átvinni az Európai Unió támogatási rendszerén egy előre láthatóan nem hatékony beruházást?

„Nem sajnálom Orbántól a kisvasútját, építsen magának, de a pénzt, amit az ország felzárkóztatásra kap, sokkal értelmesebben is el lehetne költeni – mondta Jávor Benedek az EUrologusnak. – Aki Magyarországon egyszer ült már vasúton, az tudja, hogy hol lehetne 600 millió forintot hatékonyabban elverni.”

Hozzátette, hogy az unió egész kohéziós politikája nyomás alatt van; széles körben az a meggyőződés alakult ki, hogy a mostani rendszer nem a pénzek hatékony elköltésére ösztönöz. Ugyanezt a vélekedést hallottuk több szakértőtől is egy múlt heti budapesti beszélgetésen, ami után azt a kérdést tettük föl magunknak, hogy vajon mi vagyunk-e az EU lyukas vödre?

„Ha az az üzenet, amit Brüsszelbe küldünk, hogy az uniós pénzeket a) ellopjuk, b) ökörségekre költjük, ennél erősebb üzenet nem kell abban a vitában, hogy a Kelet-Európa felzárkózására szánt uniós pénzeket zárolni kellene” – fejezte be Jávor.

Nem csak Felcsúton lehet kisvasutazni!

A kisvasutak szerelmesei máshol is találnak újdonságot: a Börzsönyben június elejére újították fel a Márianosztra–Nagyirtáspuszta vonalat. „A 7 kilométeres pályaszakasz vonalvezetése, szintemelkedése, lejtése, tájesztétikai értéke kuriózumnak számít a hazai, de bátran mondhatjuk, hogy az európai kisvasutas kínálatban is” – írta a Turista Magazin.

Szóljon hozzá az EUrologus Facebook-oldalán !