Miért kellett a felcsúti kisvasútra EU-s pénz?
További Eurologus cikkek
- Majdnem 20 százalékkal csökkent a GDP Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban
- 30 ezer betegnek juttat koronavírus-gyógyszert az EU
- Az EP jelenlegi formájában megvétózza a tagállamok alkuját, az egyik ok a jogállamiság
- EU-s költségvetésről, jogállamiságról vitatkoztak az EP-ben: elégedetlenek a képviselők
- Az EP nem ért egyet a költségvetési alku jogállamisági részével és a forráscsökkentésekkel
Legfrissebb híreink
- Egyre súlyosabb a konfliktus Ukrajnában, a NATO-tagállamok drasztikus lépésre készülnek
- Tízmilliókkal csábítják az ukrán frontra az orosz adósokat – aki túléli, tiszta lappal indul
- A buddhista királyságban épül meg a Tudatosság városa
- Döntöttek a német szociáldemokraták a kancellárjelöltről
- Szerbia elnöke elárulta, hogy az Európai Uniót vagy Kínát választja-e
- Elszabadultak az indulatok, verekedés tört ki a szerb parlamentben
- Itt a hivatalos végeredménye a nagy meglepést hozó romániai elnökválasztás első fordulójának
- Drámai bejelentés: megállhat a vérontás a Közel-Keleten, zuhannak az olajárak
- Tizenheten eltűntek, miután elsüllyedt egy turistahajó a Vörös-tengeren
- Miért nyert Romániában egy trumpista, és futott be mögé egy vallásos liberális jelölt?
Nehéz megmondani, kit vonjon felelősségre az ember jobban az Orbán Viktor háza felé kanyargó felcsúti kisvasút miatt: az uniós pénzeket álmaik beteljesítésére használó magyar politikusokat, vagy magát az EU-s támogatási rendszert, amelyik hagyja, hogy sokszor marhaságokra költsék a lemaradt tagállamoknak küldött forrásokat.
A vonalon átlagosan 30 ember utazik naponta, ami ahhoz képest, hogy 600 millió forintos uniós támogatás ment el az építkezésre, kevésnek tűnik. Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért EP-képviselője felhívta az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) és az Európai Bizottság regionális politikáért felelős főigazgatóságának (DG Regio) a figyelmét, hogy „felmerül az EU-s pénzekkel való visszaélés gyanúja”, és kisebb kavarodást okozott hétfőn, amikor a brit Telegraphnak lenyilatkozta: az eredeti pályázat szerint napi 2500-2700 főre tervezték az utasforgalmat.
A Miniszterelnökség kedden tiltakozott ez ellen. Csepreghy Nándor államtitkár emlékeztetett, hogy a kormány sosem állította, hogy naponta több ezer utas fogja használni a kisvasutat. Évi tízezer, vagy naponta átlagosan 27-28 utassal számoltak.
A több ezres adatot az Átlátszó kapta a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) tavaly márciusban, de a Miniszterelnökség szerint nem a felcsúti kisvasútra, hanem a Bicske és Lovasberény közötti, normál nyomtávú vasútfejlesztésre vonatkoznak. Hogy miért ezt küldte el az NKH az Átlátszónak ahelyett, amit a lap kért, azt a Miniszterelnökség nem tudta megmondani.
A DG Regio azt a választ küldte Jávornak, hogy „a képviselő által bemutatott utasszámok nincsenek összhangban a pályázatban foglaltakkal.” Az írták: a projekt végleges kifizetése előtt fogják ellenőrizni a szerződések teljesítését, és ha jelentős eltérést találnak, az problémát okozhat.
Az OLAF nyomozásai több, mint egy évig is eltartanak. Csepreghy államtitkár ugyanakkor azt mondta, hogy a kormány tudomása szerint nem indult EU-s eljárás Magyarország ellen, legalábbis hivatalos értesítés erről még nem érkezett.
Hatékonyan költjük az EU-s pénzt?
Ha az utasszámok rendben is vannak, a kérdés inkább az, hogy miért lehet átvinni az Európai Unió támogatási rendszerén egy előre láthatóan nem hatékony beruházást?
„Nem sajnálom Orbántól a kisvasútját, építsen magának, de a pénzt, amit az ország felzárkóztatásra kap, sokkal értelmesebben is el lehetne költeni – mondta Jávor Benedek az EUrologusnak. – Aki Magyarországon egyszer ült már vasúton, az tudja, hogy hol lehetne 600 millió forintot hatékonyabban elverni.”
Hozzátette, hogy az unió egész kohéziós politikája nyomás alatt van; széles körben az a meggyőződés alakult ki, hogy a mostani rendszer nem a pénzek hatékony elköltésére ösztönöz. Ugyanezt a vélekedést hallottuk több szakértőtől is egy múlt heti budapesti beszélgetésen, ami után azt a kérdést tettük föl magunknak, hogy vajon mi vagyunk-e az EU lyukas vödre?
„Ha az az üzenet, amit Brüsszelbe küldünk, hogy az uniós pénzeket a) ellopjuk, b) ökörségekre költjük, ennél erősebb üzenet nem kell abban a vitában, hogy a Kelet-Európa felzárkózására szánt uniós pénzeket zárolni kellene” – fejezte be Jávor.
Nem csak Felcsúton lehet kisvasutazni!
A kisvasutak szerelmesei máshol is találnak újdonságot: a Börzsönyben június elejére újították fel a Márianosztra–Nagyirtáspuszta vonalat. „A 7 kilométeres pályaszakasz vonalvezetése, szintemelkedése, lejtése, tájesztétikai értéke kuriózumnak számít a hazai, de bátran mondhatjuk, hogy az európai kisvasutas kínálatban is” – írta a Turista Magazin.
Szóljon hozzá az EUrologus Facebook-oldalán !
Rovataink a Facebookon