Kezdhetünk aggódni az EU-s pénzekért?
További Eurologus cikkek
- Majdnem 20 százalékkal csökkent a GDP Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban
- 30 ezer betegnek juttat koronavírus-gyógyszert az EU
- Az EP jelenlegi formájában megvétózza a tagállamok alkuját, az egyik ok a jogállamiság
- EU-s költségvetésről, jogállamiságról vitatkoztak az EP-ben: elégedetlenek a képviselők
- Az EP nem ért egyet a költségvetési alku jogállamisági részével és a forráscsökkentésekkel
Legfrissebb híreink
- Vádat emeltek a magdeburgi támadás elkövetője ellen
- Irán mostanra már teljesen letérdelt a nyugati szankciók miatt
- Halálos balesetet okozott Ausztriában egy magyar autós
- Egy kisteherautó sofőrje behajtott egy texasi plázába, öt embert elütött
- Egy évre betiltják a TikTokot Albániában egy iskolai gyilkosság miatt
- Több mint harmincan meghaltak, és száznál többen eltűntek egy kongói kompbalesetben
- Európa újabb szíriai menekülteket nem fogad be – vajon hazatérnek a korábban érkezettek?
- Magasabb fokozatra kapcsolt a sörpropaganda Kim Dzsongun országában
- Nyolc embert ítéltek el egy tanár lefejezése miatt Párizsban
- Véletlenül lelőttek egy amerikai vadászgépet a Vörös-tenger felett
Feltételekhez köthetik az uniós felzárkóztatási támogatások kifizetését, mondta kedden az EU költségvetési biztosa.
Néhány tagállam értelmetlen programokat lát
Hamarosan indul a vita az EU 2020 utáni többéves költségvetéséről. Ez határozza meg azokat a sarokszámokat, amelyek alapján eldől, melyik ország mennyi pénzre számíthat.
A tagállamokat képviselő miniszteri Tanácsban
nincs mindenki meggyőződve arról, hogy mindegyik kohéziós alapokból fizetett programunknak van gazdasági értelme
– mondta Günther Oettinger költségvetési biztos. „Sok projekt nagyon is értelmes és nyilvánvalóan van hozzáadott értéke”, de mások olyanok, mintha elégetnék a pénzt. Erősebb felügyeletre lenne szükség abban, hogyan költik el a tagállamok a regionális támogatásokat.
Ezek a mezőgazdasági kifizetések mellett az uniós költségvetés legnagyobb tételei. Nagyjából a teljes büdzsé kétötödét teszik ki, és a szegény régióknak járnak. Most egész Magyarország jogosult rá, a következő időszakban Budapest esik ki a keretből, ha maradnak a jelenlegi szabályok.
Gazdasági ajánlásokhoz vagy a jogállamisághoz köthetik
Az uniós biztos több lehetőséget vázolt. Az első, hogy az úgynevezett országspecifikus ajánlásokhoz kössék a kifizetéseket. Ez most egy olyan gazdaságfejlesztési ötletlista, amivel általában nem nagyon törődnek a tagállamok.
Günther Oettinger saját szavai szerint „kötelező dokumentummá” tenné az ajánlásokat, meghatározva, hogyan hívják le a támogatásokat. Ha például egy tagállamban digitális fejlesztéseket javasolnak, akkor muszáj legyen több pénzt lapátolni erre a célra.
Az ajánlásokat az Európai Bizottság nyújtja be, de megtárgyalja a tagállamokkal, aztán a letárgyalt módosítások után megszavazzák a miniszterek. Pont a tagállami jóváhagyás miatt „demokratikusak” az ajánlások, próbálta a költségvetési biztos előre kivédeni, hogy valaki brüsszeli diktátumot kiáltson.
A másik ötlet, amit megemlített, hogy
bár elismerte, hogy ez „politikailag érzékeny” téma.
A németek sokallhattak be
A német biztos szerdai javaslatai azért is külön érdekesek, mert épp kedden kezdett el keringeni egy dokumentum az európai médiában a német állásponttal, ami szintén feldobja, hogy akár a jogállamisághoz köthetnék a támogatások kifizetését.
A britek 2019-ben várható kilépésével kiesik az egyik legnagyobb nettó befizető. Így vagy a többinek – főleg a németeknek – kellene többet bedobni a közösbe, vagy a kiadásokat kellene visszafogni és kevesebb jutna a szegényebb tagállamoknak.
A Politico szerint a májusban elfogadott német dokumentum utóbbival számol: „a csökkentések érintik majd az MFF-et [a többéves költségvetést] és a kiadásai egészét”. Günther Oettingerhez hasonlóan ez a tervezet is felveti, hogy vizsgálják meg, vajon az EU kohéziós támogatásainak kifizetései összeköthetőek-e az országspecifikus ajánlásokkal vagy „a jogállamiság alapvető elveinek való megfeleléssel”.
Főleg a lengyelek félhetnek
Az ötlet miatt most még inkább a lengyel és nem a magyar kormány aggódhatna. Varsóval szemben tavaly óta megy egy gyengécske jogállamisági eljárás, de ezzel nem lehet szankciót kiszabni, így a lengyelek nem is nagyon foglalkoznak vele.
Merkelék tartják Orbánékat
Ahogy azt korábban is megírtuk, az EP nem indíthatja el a hetes cikk szerinti eljárást. Legfeljebb javaslatot tehet rá, azt is csak kétharmaddal, ami a magyar kormányt elítélő állásfoglalás megszavazásakor – ahol elég volt az egyszerű többség – nem volt meg. Ugyan még a Fidesz saját pártcsaládjának, a jobbközép Európai Néppártnak a harmada is a magyar kormány ellen szavazott, de például a csoport gerincét adó németek nem. Egy háttérbeszélgetésen Ujhelyi István szocialista EP-képviselő is elismerte: a német kormánypártok, a CDU-CSU tartja Orbán Viktorékat.A mechanizmus az előszobája a „hetes cikk” szerinti eljárásnak. A magyar kormánnyal szemben rögtön utóbbihoz nyúlna az Európai Parlament egy nemrég elfogadott állásfoglalása, de a mostani állás szerint hivatalosan nincs gond a jogállamisággal Magyarországon, és valószínűleg nem is lesz. Még ha valahogy be is indulna az eljárás, valódi szankcióktól nem kell félni se Magyarországon, se Lengyelországban (erről lásd a keretes részt). Ezen változtathatna, ha a támogatások megnyesésével egy új, a korábbiaknál esetleg könnyebben használható eszköz is lenne az EU-nál.
Óriási vita várható
Az szinte garantált, hogy a mostani, 2020-ig (a végső kifizetésekkel 2023-ig) érvényes költségvetésbe utólag nem lehet beépíteni semmilyen feltételességet.
A következő többéves költségvetés már más eset. A pénzügyi keretre Günther Oettinger nyújt be a javaslatot valószínűleg jövő nyáron. Utána a tagállamoknak kell alkut kötni egymással és az Európai Parlamenttel. Egyhangú döntés kell.
A többéves költségvetésről mennek általában a legnagyobb uniós viták pont amiatt, hogy bárki vétózhat. A mostani, 2014-2020-as keretnél az utolsó utáni pillanatban egyeztek meg, és emiatt néhány program csúszással indult. A brexit amúgy is garantálta, hogy még többet marakodjanak majd a következő időszakra szűkülő közös kasszán. Ezt csak tovább erősítheti, ha a feltételekhez szeretnék kötni a pénzhez jutást, és emiatt is kölcsönösen asztalt borogatnak az országok.
Rovataink a Facebookon