Varga Judit: Nemzeti szakértők vizsgálhatnák a jogállamiságot
További Eurologus cikkek
-
Majdnem 20 százalékkal csökkent a GDP Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban
- 30 ezer betegnek juttat koronavírus-gyógyszert az EU
- Az EP jelenlegi formájában megvétózza a tagállamok alkuját, az egyik ok a jogállamiság
- EU-s költségvetésről, jogállamiságról vitatkoztak az EP-ben: elégedetlenek a képviselők
- Az EP nem ért egyet a költségvetési alku jogállamisági részével és a forráscsökkentésekkel
Legfrissebb híreink
- Nagyot bukott a Trump-birodalom 2024-ben
- Az ausztrál kormány egy időre megtiltja a külföldieknek a lakásvásárlást
- Amerikai nehézbombákkal gazdagodott Izrael
- Nemzetbiztonsági rémálomra figyelmeztetnek Elon Musk ügynöksége miatt
- Szamarakat festettek át zebrára egy kínai állatkertben, hogy odacsalogassák a látogatókat
- Meggyilkolták a világ első nyíltan meleg imámját Dél-Afrikában
- Keményen lecsap a rapperekre a líbiai rezsim
- Kényszerleszállást kellett végrehajtania egy tenerifei járatnak, de az utas mégis meghalt
- Többen meghaltak a Libanont ért izraeli légicsapásban
- Újabb tragédia történt a világ legszegényebb régiójában, ahol az életük árán is aranyat bányásznak az emberek
A 2021-27 közötti időszak keretköltségvetéséről és a jogállamiság-védő eljárások reformjáról is tanácskoztak hétfőn az európai miniszterek Brüsszelben. A magyar jogállamiságról szóló meghallgatás délután zárt ajtók mögött zajlik, és csak az esti sajtótájékoztatón derülnek ki részletek. A másik két napirendi pontról azonban már elmondták a véleményüket a tagállamok képviselői egy nyílt vitán.
Varga Judit igazságügyi miniszter elmondta, hogy Magyarország elkötelezett a jogállamiság iránt, de a fogalmat az országok különbözőképpen értelmezhetik az alkotmányos hagyományaik és jogi intézményrendszerük tükrében. Ettől függetlenül Magyarország hajlandó lenne elfogadni azt a párbeszéden alapuló értékelési mechanizmust, amit Michael Roth német és Didier Reynders belga külügyminiszterek javasoltak márciusban. Egy feltétel van: a tagállamok által küldött szakértők készítsék el az értékelést, és az eljárást az uniós intézményrendszeren kívül végezzék el.
![Varga Judit igazságügyi miniszter az EU-tagországok általános európai ügyekkel foglalkozó minisztereinek brüsszeli találkozóján 2019. szeptember 16-án.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2953/29530/295309/29530913_a768f3908d8df7e99d80c94c3a52857f_wm.jpg)
Az Európai Unió Tanácsának soros elnökségét ellátó finn kormány egyik legfontosabb célkitűzése az, hogy megreformálják a jogállamiság-védő eljárásokat. A jelenleg Magyarországgal és Lengyelországgal szemben folyó 7. cikk szerinti eljárás – amelynek első tanácsi meghallgatását tartják most – mellett olyan mechanizmusokkal akarják kiegészíteni az EU eszköztárát, amelyek már egy korai szakaszban jelzik, ha fennáll a veszélye annak, hogy a jogállamiság elve rendszerszinten sérül egy tagállamban. Az egyik a már említett belga-német javaslat, a másik pedig az Európai Bizottság által júliusban javasolt éves felülvizsgálat.
Emellett az európai politikában évek óta gondolkoznak azon, hogy a jogállamiság kritériumait az uniós költségvetéshez kapcsolják. A következő hétéves ciklus során lehetőség is nyílna erre, ha a tagországok meg tudnának egyezni abban, pontosan milyen feltételekhez is kötnék az uniós támogatásokat.
Az uniós döntéshozatalra jellemző módon hosszú idő alatt, sok tárgyalással lehet reformokat elfogadni, és a procedúrát tovább lassítja, hogy a jogállamiság politikailag érzékeny és ellentmondásos téma. Ennek megfelelően a hétfői tanácsülés után sem lehet megjósolni, hogy pontosan mi is fog történni. A vita főbb irányai azonban már kirajzolódtak.
Van-e köze a pénzügyekhez?
„Az uniós költségvetés és a jogállamiság természetes módon összetartozik. A költségvetés egy politikai kérdés, hiszen az európai adófizetők pénzét fektetjük be. Ezért bizonyos feltételeknek eleget kell tenni”
– válaszolta az EUrologus kérdésére Amélie de Montchalin uniós ügyekért felelős francia államtitkár az ülés előtt tartott rövid sajtótájékoztatóján. „Az Európai Unió Bírósága is megerősítette, hogy a tagállamokban befektetett uniós támogatásoknak meg kell felelniük a stabilitás, átláthatóság és a korrupcióellenesség kritériumainak. Hatékonyan kell működnie a közpolitikának, amit finanszírozunk. Például a Horizon 2020 kutatási programnál elengedhetetlen az oktatás szabadsága, hogy a kutatók arra koncentrálhassanak, ami fontos. Vannak egyéb feltételek is: költségvetési szigor, szociális elkötelezettség, fenntartható fejlődés” – mondta.
A vitából kiderült, hogy Hans Dalhgren svéd és Alexander Schallenberg osztrák EU-ügyi miniszterek, és Stef Blok holland külügyminiszter is azon a határozott véleményen vannak, hogy a jogállamiságot össze kell kapcsolni a költségvetéssel. Dalhgren kifejtette, hogy „azért vagyunk a jogállamiság gondolatának megszállottjai, mert csakis a jogállamiság garantálhatja az alapjogok védelmét, és az európai közös piac kizárólag akkor működhet, ha a tagállamok teljesen megbízhatnak a másik igazságszolgáltatásában.” Blok pedig azzal érvelt:
„mindannyiunk számára költségei vannak annak, ha a jogállamiság sérül.”
A holland külügyminiszter szerint az EU nemcsak gazdasági közösség, hanem értékközösség is, amibe a jogállamiság is beletartozik. „A költségvetést szabályokhoz kell kötni, és ezeknek része az is, hogy a jogállamiság is elszámoltatható legyen.”
A szintén 7. cikk szerinti eljárás alatt álló Lengyelország EU-ügyi államtitkára, Konrad Szymański viszont azt javasolta, hogy vizsgálják meg: valóban szükséges-e összekötni a jogállamiság feltételrendszerét és az uniós költségvetést.
De mi is az a jogállamiság?
Ahhoz, hogy bármilyen módon értékeli lehessen a jogállamiságot, megfelelően definiálni kell a fogalmat. A vitán résztvevő Varga Judit igazságügyi miniszter hangsúlyozta, hogy „univerzális megoldás nincs, figyelembe kell venni a tagállamok különböző értelmezéseit, jogi hagyományait, intézményeit és alkotmányos örökségét.”
Ezzel szemben Amélie de Montchalin úgy gondolja, hogy meg lehet, és meg is kell határozni a jogállamiság kritériumait, amiben például az EU-tól független nemzetközi szervezet, az Európa Tanács égisze alá tartozó Velencei Bizottság listája jó kiindulási alap lehet. Ana Paula Zacarias portugál uniós államtitkár pedig az Európai Unió Bíróságának a jogértelmezését használná fel.
Frans Timmermans, a minőségi jogalkotásért és jogállamiságért felelős uniós biztos már most kész volt arra, hogy meghatározza a fogalmat:
„az államhatalmi ágak elválasztása, az igazságszolgáltatás függetlensége, annak biztosítása, hogy a sajtó és a civil társadalom szabadon és megfélemlítés nélkül dolgozhasson, az oktatás szabadsága. Tulajdonképp ez az európai életmód”
– utalt az új Bizottság egyik ellentmondásos portfóliójára.
![Amelie de Montchalin](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2953/29530/295309/29530945_08a3963ea8fd211c6bae00b488caf254_wm.jpg)
Ki vizsgáljon kit?
A francia államtitkár úgy gondolja, megbízható külső szakértők bevonásával kell a jogállamiságot megvizsgálni. Az Európa Tanács alkotmányjogászokból álló Velencei Bizottsága mellett a korrupcióellenes GRECO-csoport módszertanát és szaktekintélyeit is alkalmazná a vizsgálatban, akiket a tanácsülésekre is meghívna. A holland és a német kormány támogatni fogja ezt a törekvést, míg az osztrák szerint elég lenne a Bizottság már meglévő apparátusára támaszkodni.
A magyar igazságügyi miniszter pedig ragaszkodik ahhoz, hogy a tagállamok által delegált szakértők vegyenek részt az osztályozásban.
Az Európai Bizottságnak már most is létezik egy "jogállamisági keret" nevű eljárása, amelyben tárgyalásos úton próbálják rendezni a demokratikus működésre érkező panaszokat, hiányosságokat, nézeteltéréseket a tagállamokkal. Lengyelországgal már elindítottak egy ilyet 2016-ban, és nem vezetett eredményre.
Az EU Tanácsának is van már egy visszatérő konzultációja jogállamisági kérdésekről, de ebben nincs szó szankciókról. Végül természetesen ott van a hetes cikkes eljárás, amelynek szintén az a célja, hogy a demokrácia állapotát vizsgálja és az Európai Unió értékeit védje.
Ezeken felül tavaly az Európai Bizottság javasolt egy rendszeres felülvizsgálati eljárást is, amelyre évente kerülne sor.
A kormányoknak ezért azt is ki kell találniuk, hogyan hangolják össze az új terveket a már létező procedúrákkal. A többségük össze akarja hangolni a mechanizmusokat annak érdekében, hogy ne legyenek párhuzamos eljárások.
Varga ezzel szemben nem szeretné, ha a Bizottság által javasolt éves felülvizsgálatnak és a belga-német szakértői felülvizsgálatnak bármi köze lenne egymáshoz, mivel szerinte már a Bizottság "jogállamisági kerete" sem biztosított a tagállamoknak egyenlő elbánást.
A miniszterek házi feladatot is kaptak a finn elnökségtől: egy kérdőívre kell válaszolniuk a jogállamiság-védő eljárásokkal kapcsolatban, amelynek az eredményeit novemberben tárgyalják majd meg:
- Hogyan használhatná fel hatékonyan a Tanács a Bizottság által javasolt jogállamiság felülvizsgálati ciklust?
- Állandó témává váljon-e a Tanácsban az éves jogállamiság dialógusa, ahelyett, hogy egyéb témák kiegészítőjeként jelenjen meg a napirenden?
- Mit gondol az időszakos szakértői felülvizsgálati mechanizmusról, mint a jogállamiság eszköztár egyik eleméről, illetve hogyan egyeztethető ez össze a Bizottság által javasolt jogállamiság felülvizsgálati ciklussal?
Rovataink a Facebookon