- Külföld
- Eurologus
- európai unió
- európai bizottság
- schengen
- idénymunka
- ingázás
- határellenőrzés
- koronavírus a gazdaságban
Von der Leyen: Szükség van európai idénymunkásokra, különben nem lesz mit ennünk
További Eurologus cikkek
- Majdnem 20 százalékkal csökkent a GDP Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban
- 30 ezer betegnek juttat koronavírus-gyógyszert az EU
- Az EP jelenlegi formájában megvétózza a tagállamok alkuját, az egyik ok a jogállamiság
- EU-s költségvetésről, jogállamiságról vitatkoztak az EP-ben: elégedetlenek a képviselők
- Az EP nem ért egyet a költségvetési alku jogállamisági részével és a forráscsökkentésekkel
Legfrissebb híreink
- Telex: az első zuhanást még túlélte a szlovéniai Alpokban meghalt magyar túrázó
- Izrael rakétatámadást hajtott végre Jemenben, kis híján a WHO vezetőjét is eltalálták
- Sikeres csúcstámadás után eltűnt két olasz hegymászó, napok óta keresik őket
- Felfoghatatlan összeget lehet nyerni egy amerikai lottón
- Legalább hárman meghaltak egy buszbalesetben Norvégiában
- Ketten meghaltak az osztrák Alpokban egy lavinában
- Jóslatok 2025-re: háború tör ki Nagy-Britanniában, visszatér a pestis, majd eljön a világvége
- Karácsonykor késeltek meg két nőt, belehaltak a sérüléseikbe
- Vészhelyzetet hirdettek Oroszországban
- Orosz tankerhajó szabotázsa okozhatta a kábelszakadást a Balti-tengeren
Az uniós határokon át naponta ingázó munkavállalók és mezőgazdasági idénymunkások védelmében adott ki gyakorlati útmutatót az Európai Bizottság.
Az ajánlások célja az, hogy megkönnyítse a határokon naponta átlépő 1,5 millió európai munkavállaló életét
– mutatott rá Ursula von der Leyen, a Bizottság elnöke legújabb videóüzenetében, ugyanis az uniós tagállamok jelentős része visszaállította a határellenőrzést és a más tagországok állampolgárainak belépését korlátozó intézkedéseket vezetett be azért, hogy meggátolja a koronavírus terjedését.
A dokumentumban a Bizottság azt javasolja a tagállamoknak, hogy tegyék lehetővé, hogy az európai gazdaság és a koronavírus elleni harc szempontjából létfontosságú ágazatok naponta ingázó dolgozói gyorsan átkelhessenek a határokon. Ilyennek számítanak az egészségügyi dolgozók, a gyermek- és idősgondozók, az egészségügyi területen dolgozó kutatók, tűzoltók, rendőrök és a szállítmányozásban tevékenykedők.
„A munkájuk mindannyiunk számára fontos, hogy túljussunk a válságon” – magyarázta Von der Leyen, aki azt is hozzátette, hogy nemcsak az a fontos, hogy ezek az emberek késés nélkül eljussanak a munkába, hanem az is, hogy a vírust se terjesszék. Példának Luxemburgot hozta fel, ahol az egészségügyi dolgozók zöme Belgiumból és Franciaországból jár be, és az egész betegellátást veszélyeztetheti, ha ezek az emberek órákig állnak a határon.
A Bizottság azt is szeretné engedélyezni, hogy az uniós országok beengedjék a más tagállamokból érkező élelmiszeripari dolgozókat és az idénymunkásokat. „Szükségünk van az élelmiszerre, amihez vetni, és aratni kell” – mondta Von der Leyen, aki szerint az sem elhanyagolható szempont, hogy a szezonális munkások is kenyeret akarnak tenni a szeretteik asztalára, és ehhez dolgozniuk kell. Bár a koronavírus mellett a brexit is közrejátszott a helyzet kialakulásában, az év végéig tartó átmeneti időszakban jogilag még mindig az uniós szabályozás alá tartozó Nagy-Britanniában már most 90 ezer kelet-európai vendégmunkás hiányzik a mezőgazdaságból.
1.5 million Europeans are cross-border workers. They need to reach their workplace, despite measures to limit the spread of #coronavirus. In particular doctors or nurses, who help us combat the virus. Today, we publish guidelines to help them reach work safely. pic.twitter.com/oiKvcbT7BM
— Ursula von der Leyen (@vonderleyen) March 30, 2020
Az EU egyik legnagyobb vívmánya, a személyek és áruk szabad áramlása megvalósulhatott. A szabályok azonban lehetővé teszik, hogy
a tagállamok rendkívüli helyzetben visszaállítsák a határellenőrzést, ha úgy értékelik, hogy ez elengedhetetlenül fontos a közrend és a közegészségügy védelme érdekében.
Az Európai Bizottság ebben az esetben csak kérheti a tagállamokat, hogy viselkedjenek racionálisabban, amit az elmúlt két hétben többször meg is tett, gyakorlati útmutatót adott ki a kamionoknak elsőbbséget biztosító zöld sávokról, ajánlást a határigazgatáshoz. A politikai nyomásgyakorlás eszközét alkalmazva Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke gyakran beszél a témáról a nyilvánosság előtt, Adina Vălean közlekedési biztos pedig rendszeresen egyeztet a miniszterekkel. Ennek hatására mostanra jelentősen lecsökkent a kamionok várakozási ideje a legtöbb határon.
A kelet-európai fuvarózókért aggódnak
Nyolc uniós ország közlekedési minisztere tiltakozik a közúti áruszállítás feltételeit megszigorító Mobilitási Csomag elfogadása ellen.
Az uniós intézményeknek címzett nyílt levelében azt írják, hogy a koronavírus hatásaival kombinálva az új uniós jogszabálycsomag végzetes hatással lehet az áruszállítással foglalkozó kis- és középvállalkozásokra. A levelet Mosóczi László közlekedési államtitkár mellett a román, lengyel, bolgár, lett, litván, máltai és ciprusi miniszterek írták alá. A tervezet elfogadásának korábbi állomásain is élesen tiltakoztak a kelet-európai államok, mivel a sofőrök kötelező pihenőidejére és a kabotázs (a külföldi fuvarnál a visszaúton is vállalnak szállítást) tilalmára vonatkozó előírások miatt hátrányos helyzetbe kerülhetnek a nyugat-európai fuvarozókkal szemben.
Vannak, akiknek már nincsenek kérdéseik,
És vannak, akik az Indexet olvassák!
Támogasd te is a független újságírást,
hogy ebben a nehéz helyzetben is tovább dolgozhassunk!
Kattints ide!
Rovataink a Facebookon