,,Keresetünkkel nem egyszerűen kompenzációt vagy kártérítést követelünk a líbiai kormánytól. Az általunk várt ítélet megbüntetné Líbiát a nemzetközi terrorizmusban való részvételéért" - közölte Kreindler. Az angolszász jog ismeri a ,,punitive damages" (,,büntető kártérítés") fogalmát, amely a kártérítésen túl szankcionálja is a bűncselekményt (ezen az alapon zajlanak Amerikában a dohánygyártók elleni perek is).
Fhimah már hazatért
A két vádlott közül csak Megrahi esetében tudták bizonyítani, hogy köze volt a Pan Am Londonból New Yorkba tartó 103-as járatán elhelyezett bőröndhöz, melyben Semtex robbanóanyag volt. A poggyászt Máltában tették fel egy Frankfurtba tartó gépre, majd a járatcímke szerint 1988. december 21-én áthelyezték azt a 103-as londoni gépre. A Boeing 747-es a skóciai Lockerbie városa felett robbant fel, 270-en haltak meg - az áldozatok között négy magyar is volt.
A Hollandiában, a Camp Zeist amerikai katonai bázison zajló perben Megrahit életfigytig tartó börtönbüntetésre ítélték, de Al-Amin Khalifa Fhimaht felmentette a skót bíróság. Fhimah már haza is tért Líbiába.
Az ENSZ-szankciókat még nem oldják fel
A brit hozzátartozók eközben újabb vizsgálatot követelnek, hogy kiderüljön, Nagy-Britanniában tudott-e valaki a veszélyről, és ha igen ki, illetve tettek-e valamit a veszély elhárítása érdekében.
Amerikai és brit politikusok felszólították Kadhafit, hogy tartsa be az ENSZ BT idevonatkozó határozatát, ismerje el kormány felelősségét, és fizessen kártérítést a családoknak. Amennyiben ez megtörténik feloldják a Líbia elleni ENSZ-szankciókat.
Kadhafi csütörtökön kijelentette, hogy bizonyítani tudja Megrahi ártatlanságát. Megrahi még nem közölte, hogy fellebbez-e az ítélet ellen.