Rakétavédelmi rendszer az El Al londoni járatain
További Külföld cikkek
- Németország azonosította az Északi Áramlat felrobbantásának két gyanúsítottját
- Száznál több kormányellenes tüntetőt vettek őrizetbe Georgiában
- Szlovákia Magyarországot is figyelmeztette, terrortámadás készülhet a Barátság kőolajvezeték ellen
- A Vatikán váratlanul bejelentette, hogy a pápa találkozik Orbán Viktorral
- Két bankautomatát is felrobbantottak egy nap alatt Bécsben
A vezető vasárnapi brit lap szerint az izraelieket különösen aggasztja, hogy a Heathrow-ra érkező, vagy az onnan felszálló El Al-gépek ellen a feketepiacon könnyen beszerezhető, vállról indítható rakétával követhetnek el terrortámadást.
A Heathrow-t - a világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőterét - és környékét tavaly februárban a brit hadsereg harckocsikkal megerősített egységei szállták meg több napra, miután a kormány olyan hírszerzési értesülést kapott, hogy az al-Kaida terrorhálózat éppen ilyen fegyverrel készül lelőni ott egy repülőgépet.
A The Sunday Times szerint az izraeli fejlesztésű, Flight Guard nevű rakétavédelmi berendezést már júliustól elkezdik felszerelni az El Al Londonba közlekedő gépeire. Az egyenként több mint 1 millió dollárba kerülő rendszer fő eleme hat radarérzékelő - kettő-kettő a gép orrán, törzsén és hátulján -, amelyek észlelik, ha rakéta közelít a repülőgéphez. Támadás esetén az automatika hőgránátokat bocsát ki, megtévesztendő a hajtómű hőjét követő rakéták érzékelőjét.
A lap szerint a British Airways is tanulmányozza az izraeli védelmi rendszert, bár a legnagyobb brit légitársaság szakértőinek erős fenntartásai vannak. Egy BA-forrás a The Sunday Timesnak azt mondta: kérdéseket vet fel egy ilyen rendszer alkalmazhatósága olyan, sűrűn körbeépített repülőterek légterében, mint a Heathrow.
Szakértők szerint fennáll a veszélye, hogy a rakétaelterelő hőgránátok tüzet okozhatnak lakott területeken, vagy - főleg éjszaka - pánikot kelthetnek, ha téves riasztás miatt a rendszer bekapcsol.
A lap által idézett izraeli fejlesztők szerint azonban a Flight Guardot úgy tervezték, hogy a töltetek 2-3 másodperc alatt kiégnek, és főleg infraenergiát bocsátanak ki, csekély látható fényhatással.
Az amerikai repülésügyi hatóságok mindazonáltal már közölték, hogy az Egyesült Államok légterében az izraeli rendszert tilos használni - írta a The Sunday Times. A brit lap megjegyzi, hogy az amerikai biztonsági szervek 2006-tól tervezik elkezdeni az utasszállító repülőgépek felszerelését rakétaelhárító rendszerekkel, de ezek nem elterelő hőgránátokkal működnének.