Veszélytelennek találták a sérülést
A megtalált roncsok és a számítógépes adatok vizsgálata alapján a mérnökök szokatlan jelenségeket figyeltek meg a gép futóművében és a törzs bal oldalán. A Columbia január 16-i indulásakor a hajtórakéta szigetelésének egy leváló darabja a gép bal oldalát találta el.
Bár a NASA űrsikló-programjának vezetője, Ron Dittmore szerint még korai lenne következtetéseket levonni, az események és az adatok arra utalnak, hogy január 16-án megsérülhetett a hőpajzs. A Columbia küldetése során a NASA alaposan megvizsgálta, hogy a leszakadó rész okozta sérülések milyen károkat okoztak az űrsiklón, következtetésük szerint azonban ezek "nem jelentettek veszélyt a gépre".
Változhat a véleményük
"Most, hogy egyre több adatot gyűjtünk össze, megváltozhat a véleményünk" - mondta Dittmore az AP-nek. A számítógépes adatok szerint a katasztrófa előtt öt perc alatt 10-15 fokos hőmérsékletnövekedést mértek a bal oldali futóműben, a törzs bal oldalán ez idő alatt 30 fokot emelkedett a hőmérséklet. A jobboldalon csak normális, hétfokos növekedést mértek - mondta el Dittmore.
A hőmérséklet emelkedését a légellenállás növekedése követte, amit az automata pilóta a gép röppályájának módosításával próbált csökkenteni. A pályamódosulás mértékéhez hasonlót a NASA "eddig még nem látott", a gépnek azonban bírnia kellett volna ezt a változást is - mondta el az űrsikló-program vezetője.
További adatokat akarnak kinyerni
A katasztrófa okának felderítéséhez még hosszas nyomozómunkára van szükség, bár Dittmore elmondása szerint "centiméterről centiméterre" haladnak a megoldás felé. A NASA mérnökei most újabb harminckét másodpercnyi adat kinyerésén dolgoznak az űrsikló adatait rögzítő számítógépből.