Abnormális túlmelegedést mértek a Columbián

2003.02.03. 09:41
Bár a NASA az utazás során veszélytelennek találta a Columbia indulásakor szerzett sérülését, a vizsgálat adatai egyre inkább a hőpajzs sérülésére utalnak. Az űrsikló széthullása előtt tíz-tizenöt fokot emelkedett a hőmérséklet a bal oldali futóműben, harmincat a törzs bal oldalán. A mérnökök a gép utolsó harminckét másodpercének adatait próbálják kinyerni a számítógépekből.
Abnormális mértékű hőmérsékletnövekedést és légellenállást mértek a Columbia űrsiklón pillanatokkal a szétesése előtt - jelentette be a NASA vasárnap éjszaka. Az adatok alapján az automata pilóta módosította a röppályát. Az adatok bizonyítékot jelenthetnek az űrsikló hőpajzsának sérülésére - írja az AP.

Veszélytelennek találták a sérülést

A megtalált roncsok és a számítógépes adatok vizsgálata alapján a mérnökök szokatlan jelenségeket figyeltek meg a gép futóművében és a törzs bal oldalán. A Columbia január 16-i indulásakor a hajtórakéta szigetelésének egy leváló darabja a gép bal oldalát találta el.

Bár a NASA űrsikló-programjának vezetője, Ron Dittmore szerint még korai lenne következtetéseket levonni, az események és az adatok arra utalnak, hogy január 16-án megsérülhetett a hőpajzs. A Columbia küldetése során a NASA alaposan megvizsgálta, hogy a leszakadó rész okozta sérülések milyen károkat okoztak az űrsiklón, következtetésük szerint azonban ezek "nem jelentettek veszélyt a gépre".

Változhat a véleményük

"Most, hogy egyre több adatot gyűjtünk össze, megváltozhat a véleményünk" - mondta Dittmore az AP-nek. A számítógépes adatok szerint a katasztrófa előtt öt perc alatt 10-15 fokos hőmérsékletnövekedést mértek a bal oldali futóműben, a törzs bal oldalán ez idő alatt 30 fokot emelkedett a hőmérséklet. A jobboldalon csak normális, hétfokos növekedést mértek - mondta el Dittmore.

A hőmérséklet emelkedését a légellenállás növekedése követte, amit az automata pilóta a gép röppályájának módosításával próbált csökkenteni. A pályamódosulás mértékéhez hasonlót a NASA "eddig még nem látott", a gépnek azonban bírnia kellett volna ezt a változást is - mondta el az űrsikló-program vezetője.

További adatokat akarnak kinyerni

A katasztrófa okának felderítéséhez még hosszas nyomozómunkára van szükség, bár Dittmore elmondása szerint "centiméterről centiméterre" haladnak a megoldás felé. A NASA mérnökei most újabb harminckét másodpercnyi adat kinyerésén dolgoznak az űrsikló adatait rögzítő számítógépből.