További Külföld cikkek
- Történelmi bevételtől eshet el Oroszország, kemény lépésre készül a Gazprom
- Börtönbüntetésre ítéltek egy gyilkosságra felbérelt svéd tinédzsert Dániában
- Halálos fenyegetést kapott a Paraméter szerkesztősége
- Nyilvánosan megöléssel fenyegette az alelnök a Fülöp-szigeteki elnököt, most mindent tagad
- Fellélegezhet a Közel-Kelet, szerdától életbe léphet a tűzszünet Izrael és a Hezbollah között
Hibáztak-e?
Az induláskor a hordozórakéta szigetelésének egy leváló, 1,2 kilós darabja nekiütközött az űrsikló bal szárnyának. A NASA munkatársai még a repülés idején végzett vizsgálatukban arra a következtetésre jutottak, hogy a baleset nem jelent veszélyt. "A legelejétől kezdve újra végigcsináljuk a vizsgálatot. Tudni akarjuk, hogy tévedtünk-e, hogy hibát követtünk-e el" - nyilatkozta az AP-nek Ron Dittmore, az űrsiklóprogram igazgatója.
Nem találták veszélyesnek
"A kezdettől fogva úgy véljük, hogy a hordozórakéta üzemanyagtartályának leváló szigetelése okozhatta a katasztrófát" - jelentette ki Dittmore. Ez "elég kijózanító" felismerés, hiszen a NASA mérnökei már a küldetés során kockáról kockára végignézték az űrsikló indulásáról készült nagyfelbontású felvételeket. Bár ezek alapján nem tudták megállapítani, hogy sérült-e a gép, számítógépes elemzéseket végeztek arról, hogy a leváló darab milyen károkat okozhat,
Az elemzés során még egy 76X19 centiméteres hőpajzsdarab leválásának a lehetőségét is megvizsgálták. Bár az űrsikló tizenhat napos küldetésének tizenkettedik napján kiadott féloldalas jelentés megállapításai szerint a baleset során a bal szárny alatt a hőpajzs egy nagyobb darabja is leválhatott, a mérnökök szerint ez nem jelentett veszélyt a Columbiára.
Elhallgatták fenntartásaikat
A mérnökök megállapításait senki nem vitatta - nyilatkozták az AP-nek a NASA magas rangú illetékesei. Dittmore szerint senki nem jelezte fenntartásait. "Most, két nappal az esemény után már tudom, hogy egyesek nem értettek mindenben egyet a vizsgálat eredményével, csak véleményüket elhallgatták. Most ezeket a fenntartásokat is újravizsgáljuk" - nyilatkozta a siklóprogram vezetője az AP-nek.
Régebben nem okozott problémát
Dittmore egyébként még legalább két olyan űrrepülő-indításról tud, amikor az üzemanyagtartály szigetelésének leváló darabja sérülést okozott az űrsiklónak. 1992-ben a most megsemmisült Columbia szárnyának hőpajzsa sérült meg. A NASA mérnökei vizsgálatuk során abból indultak ki, hogy ezek a hibák korábban csekély mértékűek voltak.