Már a startnál eldőlt a Columbia sorsa?

2003.02.04. 10:39
Egyre több jel utal arra, hogy a hordozórakéta üzemanyagtartályáról leváló szigetelésdarab okozhatta a Columbia széthullását Texas fölött. A startnál történt baleset várható következményeit már az űrsikló küldetése során is vizsgálták, azonban annak ellenére nem találták veszélyesnek, hogy akár a hőpajzs nagyobb darabja is leválhatott. A vizsgálat megállapítását akkor senki nem vitatta, utólag kiderült, hogy néhányan csak elhallgatták fenntartásaikat.
A jelenleg rendelkezésre álló adatok szerint a hőpajzs sérülése okozhatta a Columbia katasztrófáját, Mivel a pajzs a január 16-i induláskor sérülhetett meg, a NASA mérnökei újból elemzik az indulásról készült nagyfelbontású videofelvételeket.

Hibáztak-e?

Az induláskor a hordozórakéta szigetelésének egy leváló, 1,2 kilós darabja nekiütközött az űrsikló bal szárnyának. A NASA munkatársai még a repülés idején végzett vizsgálatukban arra a következtetésre jutottak, hogy a baleset nem jelent veszélyt. "A legelejétől kezdve újra végigcsináljuk a vizsgálatot. Tudni akarjuk, hogy tévedtünk-e, hogy hibát követtünk-e el" - nyilatkozta az AP-nek Ron Dittmore, az űrsiklóprogram igazgatója.

Nem találták veszélyesnek

"A kezdettől fogva úgy véljük, hogy a hordozórakéta üzemanyagtartályának leváló szigetelése okozhatta a katasztrófát" - jelentette ki Dittmore. Ez "elég kijózanító" felismerés, hiszen a NASA mérnökei már a küldetés során kockáról kockára végignézték az űrsikló indulásáról készült nagyfelbontású felvételeket. Bár ezek alapján nem tudták megállapítani, hogy sérült-e a gép, számítógépes elemzéseket végeztek arról, hogy a leváló darab milyen károkat okozhat,

Az elemzés során még egy 76X19 centiméteres hőpajzsdarab leválásának a lehetőségét is megvizsgálták. Bár az űrsikló tizenhat napos küldetésének tizenkettedik napján kiadott féloldalas jelentés megállapításai szerint a baleset során a bal szárny alatt a hőpajzs egy nagyobb darabja is leválhatott, a mérnökök szerint ez nem jelentett veszélyt a Columbiára.

Elhallgatták fenntartásaikat

A mérnökök megállapításait senki nem vitatta - nyilatkozták az AP-nek a NASA magas rangú illetékesei. Dittmore szerint senki nem jelezte fenntartásait. "Most, két nappal az esemény után már tudom, hogy egyesek nem értettek mindenben egyet a vizsgálat eredményével, csak véleményüket elhallgatták. Most ezeket a fenntartásokat is újravizsgáljuk" - nyilatkozta a siklóprogram vezetője az AP-nek.

Régebben nem okozott problémát

Dittmore egyébként még legalább két olyan űrrepülő-indításról tud, amikor az üzemanyagtartály szigetelésének leváló darabja sérülést okozott az űrsiklónak. 1992-ben a most megsemmisült Columbia szárnyának hőpajzsa sérült meg. A NASA mérnökei vizsgálatuk során abból indultak ki, hogy ezek a hibák korábban csekély mértékűek voltak.