Popsztárok is meghaltak a svájci gép katasztrófájában

2001.11.26. 13:34
A zürichi repülőtér közelében szombaton éjszaka lezuhant repülőgép balesete nyomán az illetékes svájci hatóság nem engedélyezi a repülőtér 28-as pályájának használatát leszállásokra mindaddig, amíg nem építik ki a teljes földi műszaki támogatást nyújtó berendezéseket - írta a Neue Zürcher Zeitung című svájci lap hétfőn.
A 24 ember életét követelő baleset akkor történt, amikor a Crossair légitársaság Drezdából érkező Jumboline típusú gépe leszállni készült a 28-as pályán, amelyen a földi berendezések a pilótáknak nem jelzik vissza a magasságot. Ezt a pályát többnyire felszállásokhoz használják, ám a Németországgal október 18-án aláírt államszerződés egyik, az éjszakai repüléseket korlátozó rendelkezése miatt az utóbbi időben az este Zürichbe érkező gépeket a 28-asra irányították.

A szerződés késések és csúcsforgalom miatt nem enged kivételt tenni, csak biztonsági okok, balesetek, mentőrepülések és navigációs rendszerek hibája esetén, s most a pályát az utóbbiakra - nevezetesen a földi támogató rendszerek szükséges felülvizsgálatára - hivatkozva vonták ki a beérkező forgalomból.

Veszélyes szerződés?

A szerződésben foglaltakkal járó veszélyeket egyébként a zürichi repülőtér vezérigazgatója a svájci polgári légi forgalmat tömörítő szervezettel és a bázeli repülőtérrel közösen írt levélben jelezte a svájci kormánynak. A 28-as pályán a teljes földi műszaki támogatást biztosító, úgynevezett ILS-rendszer kiépítését 2002-2003 fordulójára tervezik.

Popsztárok az áldozatok között

A Neue Zürcher Zeitung közlése szerint Melanie Thornton ismert német-amerikai popénekesnő és három neves izraeli személyiség mellett az LX 3597 számú járaton életét vesztette a Passion Fruit nevű lányegyüttes három tagja is. Melanie Thornton korábban már fellépett a Crossair egy vállalati ünnepségén is, s új lemezének - amelyet hétfői boltba kerülése előtt most népszerűsített - a címe: Ready to Fly, vagyis Repülésre készen. Az áldozatok között van a gép két pilótája és egy légi utaskísérője is.

A svájci lap megemlíti, hogy nehézkesen halad a Crossair átalakítása: a Swissair eddigi leányvállalatát kívánják ugyanis a Swissair csődje nyomán az új nemzeti légitársasággá kiépíteni. Az állam és a gazdaság hosszas tárgyalás után rendelkezésre bocsátotta a szükséges többmilliárdos összeget a Crossair feltőkésítéséhez, ám most a vezető testületek összetétele körüli vita lassítja a folyamatot.