Privatizálják a román légitársaságot

2000.07.11. 23:19
A Román Nemzeti Légitársaság (TAROM, Compania de transporturi aeriene romane) sikeres privatizációjának titka a minél hamarabbi tőkeinjekció - áll a pályázatnyertes tanácsadó cég középtávú gazdasági tervében. A román állam részvényeinek maximum 66 százalékát szeretné eladni, az érdeklődők egyelőre nem tolonganak.
A román állam által kiírt pályázat nyertese, az ABN AMRO Corporate Finance nemzetközi tanácsadó cég a napokban ismertette azt a gazdasági tervet, melynek betartásával sikeresen lehet a román légitársaságot, a Tarom-ot privatizálni. Ennek lényege: a sikeres eladás érdekében a TAROM-nak minél hamarabbi tőkeinjekcióra van szüksége.

A tanácsadó cég szerint a TAROM-nak módosítania kell üzletpolitikáját, át kell alakítania az általa kiszolgált útvonalak szerkezetét, ki kell cserélnie és fel kell újítania gépparkját, nagyobb figyelmet kell fordítania utasai igényeinek kielégítésére, hogy ily módon növelhesse bevételeit. Figyelembe véve az európai polgári légiszállítási piacon végbemenő fúziókat, a tanácsadó egy amerikai befektetőt tart a legvalószínűbbnek. Egyelőre egyetlen légitársaság sem érdeklődött a Tarom iránt.

Az állam a cég részvényeinek maximum 66 százalékát szeretné eladni, további öt százalék az Tarom alkalmazottainak birtokában van. A cég belföldi utasszállítása adja a veszteségek nagy részét, a jelenlegi kihasználtság és jegyárak mellett a költségek 60 százaléka fedeződik, a fennmaradó 40 százalékot a külföldi utak bevételeiből próbálják fedezni.

A TAROM 1998-ban már szerepelt a privatizálásra kiírt cégek között

A Román Légitársaságot (Compania de transporturi aeriene romane) TAROM részvénytársaságot 1990. december 21-én kormányhatározattal a kommunista rendszer alatt a TAROM Társaság (Compania TAROM) néven futó cégből alakították át, nevét 1997-ben Román Nemzeti Légitársaságra változtatták.

A Tarom gépei
A Tarom gépparkjában a következő gépek találhatók: 2 Airbus A318, 8 Boeing 737-300, 6 ATR 42-5000 és 3 BAC 1-11.
Az új részvénytársaság 1993-ig 100 százalékban az állam tulajdonában marad, 1998-ban már szerepelt a privatizálásra kiírt állami cégek között. A légitársaság magánosítási menetének pontosítása 1999 júliusában történt, a kormányhatározat szerint kétfázisú privatizálást írtak ki.

Az első, hat hónaposra tervezett időszakban egy középtávú, a cég lábra állítását hivatott gazdasági terv kidolgozását tűzték ki célul, míg a második, maximum két évig (2001-ig) terjedő fázisban a társaság magánosításra való előkészítését kell befejezni, és egy stratégiai befektetőt találni.

1993-ban az Állami Vagyonalapon keresztül a tömeges privatizáció után az állam megmaradt a Tarom részvényeinek 70 százalékával a legnagyobb tulajdonos, 30 százalék pedig a Muntenia Befektetési Alap tulajdonába került. 1997-ben a 2300 milliárd lejnyi adósság és a 300 milliárd lejnyi (1 forint 80 lej) veszteség felvállalásával, illetve tőkeinjekcióval az állam próbált javítani a társaság helyzetén. Megnövelte részesedését is, az állam a Közlekedési Minisztériumon keresztül a részvények 98 százalékát, a befektetési alap pedig 2 százalékát birtokolta.