Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMÚjabb áldozatai vannak a timbuktui műemlékrombolásnak
Salem Ould Elhadj, a timkbuktui Ahmed Baba intézet kutatója elmondta, hogy a szélsőségesek a város két, szentként tisztelt tudósának sírját rombolták földig csákányokkal és lapátokkal. Ahogy arról korábban írtunk, a történelmi Mali birodalom egykori fővárosa márciusban került a szalafistáknak nevezett irányzat kezére, miután Amadou Toumani Touré elnököt államcsíny mozdította el a hatalomból. A szalafisták minden ábrázolást és síremléket bálványimádásnak tekintenek, ezért vetették bele magukat a felbecsülhetetlen értékű emlékhelyek elpusztításába.
A most veszélybe került két síremléket a közel 700 éves, festői szépségű Djingareyber mecsethez tartozó sírkertben emelték. A templomot agyagból építették, és a mesebeli város egyik fő szimbóluma, mely az ottani képeslapok egyik alapvető motívumaként szokott szerepelni. A mecsetet és a sírokat egyaránt a világörökség részeként tartja számon az ENSZ kulturális szervezete, az UNESCO. Az Észak-Malit a múlt hónap óta ellenőrzése alatt tartó Anszár ed-Dín – „a hit védelmezői” – nevű csoport azonban a nemzetközi jogot figyelmen kívül hagyva egyedül a Korán előírásait ismeri el. Ahogy a szalafista tömörülés egyik szóvivője elmondta, ők isteni parancsra rombolnak le minden 20 centiméternél magasabb sírt, azok ugyanis arra indítják az embereket, hogy Isten helyett az elhunyt felé forduljanak imájukkal. Hozzátette: Timbuktu lakóinak tisztában kell lenniük a fontossági sorrenddel, és nem szabad összekeverniük a szenteket Allahhal. Az Anszár ed-Dín szóvivője azt is hangsúlyozta, hogy bár a sírrombolások fájdalmasak, azok a helybéliek érdekeit szolgálják.