Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMélybe zuhant a mozik látogatottsága
További Kultúr cikkek
- Kétmilliárd forintot csengettek ki egy kődarabért, amit egykor útburkolatként használtak
- Csonka András: Pár éve kussoltam volna, de ez most fáj
- Galkó Balázs súlyos baleseteket szenvedett, közösségi oldalán osztotta meg kálváriáját
- Addig halogatsz, amíg egy kórteremben találod magad, és elmúlik feletted az élet
- Kiderült, milyen veszteség érheti a magyar kultúrát
A mozifilmek nézettsége és árbevételének alakulása az utóbbi években mind az amerikai, mind az európai piacon aggodalommal tölti el a filmterjesztőket. Néhány nappal ezelőtt különösen lesújtó számok jelentek meg az amerikai mozik látogatottságáról. A múlt heti box office adatok alapján tíz éve nem zártak ilyen alacsony bevétellel hétvégét az észak-amerikai mozik. A visszaesésre valamennyire számítani lehetett, mivel szeptember elején Amerikában mindig nagyon alacsony a nézőszám, és a nyár végi bemutatók sem bizonyultak túl figyelemfelkeltőnek, de az adatok megdöbbentették az elemzőket. A jegypénztárak összesen 67 millió dollárt termeltek, ami a legrosszabb bevétel a 2001. szeptember 11-i terrortámadást követő hétvége óta. Az elemzők szerint a filmkínálattal volt a baj.
A toplista élén egyébként a megszállott kislányról szóló Démoni doboz című horror állt Kyra Sedgwickkel és Jeffrey Dean Morgannel a főszerepben, ami 9,5 millió dolláros bevételt termelt a hétvégén, és második hete volt a listán. 2008 óta először fordult elő, hogy az első helyezett nem hozta a 10 millió dollárt. A toplista következő helyeit az 1930-as évek elejének vidéki szeszcsempészeiről szóló Fékezhetetlen (6 millió dollár, 2. hete a listán), a The Words című thriller (5 millióval nyitott) és a már több hete futó Feláldozhatók 2. (4,7 millió dollár), majd A Bourne hagyaték (4 millió dollár) foglalta el. A sokk után az amerikai mozisok azt remélik, hogy a Kaptár – Megtorlás IMAX 3D és a Némó nyomában 3D-s felújításának e heti premierjei visszacsalogatják a nézőket a mozikba.
A tavalyihoz képest is csökkent a nézőszám
A hazai jegypénztárak adatai már az év elején is aggasztóak voltak. Mint azt korábban megírtuk, 2011-ben tíz százalékkal csökkent a mozik látogatottsága a 2010-es évhez képest. Tavaly 9,52 millió fizető nézőt könyvelhettek el, míg 2010-ben 10,7 millióan vettek mozijegyet. 2012-ben az első féléves adatok alapján úgy tűnik, további visszaesés következik be a mozik látogatottságában. Idén januártól júliusig a nézőszám 5 347 595 fő volt, míg tavaly ugyanebben az időszakban 5 830 595 fő ült be a filmekre. Ez mintegy 8 százalékos csökkenést jelent – bocsátotta rendelkezésünkre az aktuális adatokat Feldmájer Sándor, a Magyarországi Filmforgalmazók Egyesületének alelnöke. A bevétel kisebb arányban, 3 százalékkal esett vissza, ami nagy valószínűséggel az emelkedő jegyáraknak tudható be.
Feldmájer Sándor úgy látja, hogy a látogatottság 8 százalékos visszaesése elsősorban a filmkínálatról szól, hiszen tavaly ilyenkor már megvolt a Harry Potter és a Halál ereklyéi 2., a Transformers 3. és a Karib-tenger kalózai 4. bemutatója, idén viszont egyetlen nagy durranás volt eddig, a Jégkorszak 4. „Nem tartom valószínűnek, hogy ennyivel többen töltenének le filmeket, ráadásul az igazi letöltők állítólag moziba is járnak”, mondta az alelnök. „A 10 százalékos ingadozást elbírja a piac, és a második félévben két nagy sikerfilm már a helyére is billentheti a mérleget. A jövőben nem gondolom, hogy drasztikus esés lenne várható, hiszen a multiplexeket is folyamatosan fejlesztik, és nem raknának bele annyi pénzt, ha nem látnák benne a lehetőséget. Persze a letöltések és a gazdasági válság is szerepet játszik a visszaesésben, de ugyanúgy az is, hogy viszonylag olcsón lehet nagyképernyős tévéhez, házimozi-rendszerhez jutni, és megnőtt az emberek ingerküszöbe, nehéz őket kimozdítani otthonról”, fejtegette Feldmájer.
A második legnagyobb hazai forgalmazó, a UIP Duna vezetője, Bálint Péter az amerikai rémhírekre reagálva kiemelte, hogy a 2012-es amerikai forgalmazási adatok még így is jobbak, mint a 2011-esek, hiszen hiába a történelmi mélypont a hétvégén, azért az éves bevételek mintegy 4 százalékos pluszban vannak. „Az itthoni 8 százalékos visszaeséssel kapcsolatban azt sem szabad elfelejtenünk, hogy tavaly nem volt se labdarúgó Eb, se olimpia, se hosszú nyár. Amikor öt héten keresztül 35 fok van, nem csoda, ha elmennek a városból az emberek”, mondta Bálint Péter. „Ez egyébként az év végére még helyre is jöhet, hiszen ősszel jön az új James Bond-film, a Skyfall vagy a legújabb Alkonyat-epizód, aztán A hobbit, tehát az adatok erősen filmfüggők.
„Valójában a közepesen sikeres filmek sínylik meg igazán a változást, amik Magyarországon filmenként kb. 100 ezer nézőre számíthatnak, mert azoknál inkább kivárják az emberek azt a néhány hónapot, amíg a film megjelenik DVD-n, lekérhető lesz VOD-on keresztül vagy bekerül a tematikus csatornák kínálatába. Évente 250-300 film kerül forgalmazásba itthon, ebből kb. tíz az átütő, és nagyon sok esik a közepes nézőszámú kategóriába”, mondta Feldmájer Sándor.
A magyar filmek megállíthatnák a visszaesést
Feldmájer szerint az az évi 1-2 sikeres magyar film is hiányzik az összképből, amik a rendszerváltás óta mindig jelen voltak a kínálatban. A Magyar Mozgókép Közalapítvány vagyonának 2010 májusában történt zárolása, majd a közalapítvány jó egy évvel későbbi megszüntetése miatt gyakorlatilag leállt a magyar filmgyártás. 2011-ben egy természetfilm, a Vad Magyarország lett a legnézettebb magyar alkotás 20 ezer nézővel, a leglátogatottabb játékfilmre pedig összesen 10 ezren vettek jegyet. A nagyjátékfilmek finanszírozására felállt Nemzeti Filmalap egyelőre forgatókönyv-fejlesztésekre és nyolc játékfilm gyártására ítélt meg támogatást. „Tavaly például az első félévben az Üvegtigris 3. 300 ezer fölötti nézőszámot hozott, vagy a Valami Amerika 2. 2009-ben 450 ezret. A magyar filmeket nézők aránya éves szinten 300-500 ezres nagyságrendű volt a finanszírozás átalakításáig. Ha lesznek új magyar filmek, az adatok is módosulhatnak” - mondta Feldmájer.
A nemzeti filmgyártás is lehet ugyanis nézőcsalogató, mint ahogy az a francia vagy a német filmipar esetében jól látható. Az Európai Audiovizuális Obszervatórium éves jelentésében az állt, hogy 2011-ben az Európai Unió mozijaiban kicsit kevesebben fordultak meg, mint 2010-ben, de sok országban nőtt a hazai filmek látogatottsága. Franciaországban például főként a hazai filmek vonzották a közönséget, és ez az arány egyre biztatóbb 2012-ben, ugyanis május végéig a hazai filmek piaci részesedése Franciaországban 47,5 százalékra emelkedett a tavalyi 38,8 százalékról. A legsikeresebb film Jacques Audiard Cannes-ban vetített De rouille et d'os című alkotása volt, amely 26 nap alatt 1,42 millió nézőt vonzott a mozikba. 2011-ben a németországi adatok is a nemzeti filmgyártás sikerességét igazolták, 27, 9 millió nézőjük volt a hazai filmeknek Németországban, ahol egyébként a mozik látogatottsága is emelkedett 2,3 százalékkal. 63 német filmet vetítettek le az évben, és ebből nyolc hozott egymillió fölötti nézőszámot.
A hazai filmek finanszírozásának leállásával párhuzamosan az art mozik és művészfilmek állami támogatása is elapadt, aminek következtében több art mozi is a csőd szélére került (pl. Kino, Tabán), vagy bezárni kényszerült (Bem, Odeon Lloyd). A Nemzeti Filmalap az art forgalmazóknak 37 millió forintos gyorssegély ítélt meg májusban, ami körülbelül ötven, főként európai művészfilm országos bemutatását teszi lehetővé. Az art mozik 2011-es látogatottsága viszont meglepő módon a korábbi évekkel ellentétben nem csökkent.
A multiplexekbe folyamatosan tolják a pénzt
A multiplexek nagy részét üzemeltető Cinema City marketing és PR igazgatója, Buda Andrea elmondása szerint a Cinema City mozijainak látogatottsága nem csökkent a tavalyi év hasonló időszakához képest, sőt összességében inkább 1 százalékot megközelítő növekedés volt tapasztalható. A Bosszúállók bemutatója például 40 százalékkal dobta meg az áprilisi nézőszámot. Júliusban náluk is volt visszaesés, de a tendencia augusztusra megváltozott, akkor már 5,9 százalékos nézőszám-emelkedést regisztráltak. Ebből arra következtethetünk, hogy a közel félmillió néző a többi multiplexből és az art mozikból tűnt el idén.
A Cinema City egyébként folyamatosan fejleszti a mozijait, például januárban fejezte be mind a 176 moziterem digitalizációját, ami termenként majdnem 30 millió forintba került. Több olyan terem is van, ahol a gépház adottságait is figyelembe véve megtartották a 35 mm-es vetítőgépet, részben azért, hogy akkor is tudjanak vetíteni, ha régebbi filmeket kell elővenni, például ünnepekkor iskolás csoportoknak. A Westend nemrég befejezett teljes felújítása több mint félmilliárd forintos beruházás volt, ott most már a plakátok helyett is digitális video screenek vannak, de teljes renoválást kapott a debreceni és a szegedi mozi is.
A nagy forgalmazók bizakodnak
A hazai filmforgalmazói piacon szeptember 1-től helyet cserélt néhány kulcsember, így a piacvezető InterCom forgalmazási igazgatója a Pro Videóhoz átigazolt Hajnal Dániel helyett a Big Bang Mediától érkezett Borka Csilla lett. „Az alapvető stratégiai célok nem változtak: továbbra is három hollywoodi nagy cég, a Warner Bros, a 20th Century Fox és a Sony filmjeinek kizárólagos hazai forgalmazói leszünk. De el akarunk indítani egy pozitív átalakulási folyamatot, igyekszünk úgy újrastrukturálni a céget, hogy meg tudjunk felelni az új technikáknak és az új kockázatoknak”, mondta Borka Csilla. „Tisztában vagyunk a veszélyekkel, amilyen például a kalózkodás is, de abban bízunk, hogy a moziélményt semmi sem tudja pótolni, és a mozi eddig, akárhányszor temették, minden válságra válaszolt.” Elmondta, hogy nem tartják elképzelhetetlennek független vagy magyar filmek forgalmazását sem.
Az idei filmkínálatban magasan a legsikeresebb az InterCom által forgalmazott Jégkorszak 4. eddig, és a további toplistás helyeket is a nagy várakozással kísért folytatásfilmek, illetve a Prometheus foglalják el.
A film címe | Premier | Nézőszám | Bevétel |
Jégkorszak 4. | 2012.07.05 | 540 443 | 708 373 885 |
A sötét lovag - Felemelkedés | 2012.07.26 | 265 359 | 336 659 571 |
Sherlock Holmes 2. | 2012.01.05 | 274 111 | 334 379 077 |
Prometheus | 2012.06.07 | 222 156 | 329 707 808 |
Men In Black - Sötét zsaruk 3. | 2012.05.24 | 192 716 | 274 026 109 |
Gyenge volt a filmkínálat
Bálint Péter, a UIP Duna vezetője szerint, nincs ok pánikra, ha az egyik év gyengébb, az nem feltétlenül magáról a moziról mint szórakozási formáról mond ítéletet.” Az persze más kérdés, hogy a nagy gyártók inkább a bevált folytatásos műfajra álltak rá, nincs nagyon újítás, pedig lehetne színesebb a paletta.
„A 3D elterjedésének lesz viszont egy olyan szomorú következménye, hogy mivel megteremtette a mozik digitalizációjának feltételeit, egyre inkább kiszorulnak a 35 mm-es kópiák a vetítőtermekből, fél év múlva akár el is tűnhetnek. Az USA az év végétől nem gyárt már 35 mm-es kópiákat, így azok a mozik, amik nem tudnak digitális hordozóról vetíteni, kiszorulnak a versenyből”, mondta Bálint.
A Paramount és a Universal filmjeit forgalmazó UIP Duna idei adataiból is jól látszik, hogy a családi filmekre, amik még mindig eseményszámba mennek, mint például a Madagaszkár 3., szívesen beülnek a nézők. A diktátor és a még csak augusztus 23-án bemutatott Ted toplistás helyezése azonban meglepő, ezek a rétegfilmek azért kerültek fel a listára, mert nem volt igazi szuperprodukció a mozikban.
A film címe | Premier | Nézőszám | Bevétel |
Madagaszkár 3. | 2012.06.14 | 328 208 | 419 109 392 |
Amerikai pite: A találkozó | 2012.04.18 | 256 053 | 317 372 559 |
Hófehér és a vadász | 2012.05.31 | 129 284 | 156 066 792 |
A diktátor | 2012.05.17 | 124 673 | 154 377 661 |
Ted | 2012.08.23 | 111 598 | 136 895 634 |
Farkas Sándor, a Fórum Hungary vezetője a filmek idei gyenge felhozatalán kívül a családok anyagi helyzetét emelte ki. „Ésszerű döntés, hogy ha kevesebb marad a családi kasszában, akkor a szórakozásra szánt büdzsé kerül csökkentésre, nem pedig az élelmiszerre vagy iskolaszerre szánt kiadások. Mindazonáltal Magyarország mozis piaca óriási ütemben fejlődik” - mondta Farkas. A Fórum Hungary toplistáját magasan vezeti a Bosszúállók, ami nem meglepő, hiszen döbbenetes bevételeivel minden idők harmadik legsikeresebb filmje lett Amerikában.
A film címe | Premier | Nézőszám | Bevétel |
Bosszúállók | 2012.04.26 | 302 872 | 431 353 720 |
Merida, a bátor | 2012.08.02 | 128 920 | 171 184 984 |
Várandósok | 2012.05.31 | 100 030 | 126 195 385 |
Az éhezők viadala | 2012.03.22 | 97 344 | 121 075 173 |
John Carter | 2012.03.08 | 93 284 | 136 588 720 |
A 3D tartja magát, az ázsiai filmpiac hasít
Bár az amerikai elemzők már temetni kezdték a 3D-t, 2011-ben több 3D mozifilmet mutattak be Észak-Amerikában, mint 2010-ben. Hozzá kell tenni, hogy a 3D filmek jegybevétele 400 millió dollárral csökkent 2010-hez képest, bár az az év az Avatar rekordbevételei miatt zárt olyan jól. A digitalizált vetítőtermek száma rohamosan, 79 százalékkal nőtt, ezzel a világ mozitermeinek több mint fele digitalizált. A 3D-s vetítőtermek száma még mindig növekszik, bár lassabb ütemben, mint a korábbi két évben, amikor ugrásszerű volt a változás.
A hazai filmterjesztők véleménye szerint nem érezhető megtorpanás a 3D filmeket illetően, a formátum még mindig vonzó, hiszen otthon még mindig nehezen előállítható az élmény. Szempontjukból az sem elhanyagolható, hogy kevesebb nézővel is el tudják érni ugyanazt a bevételt, hiszen a 3D filmekre drágább a mozijegy. A forgalmazói toplistákból is látszik, hogy az élen a 3D-s filmek állnak (Jégkorszak 4., Bosszúállók, Madagaszkár 3.).
Míg az észak-amerikai és az EU-s filmpiaci adatok stagnálnak, a latin-amerikai és az ázsiai piaci részesedés nagy ütemben nő. Latin-Amerikában hatalmas az ugrás, közel egynegyedével nagyobb volt a filmpiaci bevétel 2011-ben az előző évhez képest. Az ázsiai 6 százalékos növekedés mögött elsősorban Kína áll, a kínai filmpiac ugyanis 35 százalékkal nőtt 2011-ben. Ezzel a teljesítménnyel a jegyeladásokat tekintve Japán mögött a második legnagyobb az Amerikán kívül eső országok körében. Mögötte Franciaország, Nagy-Britannia és India áll.