Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMVidnyánszky is pályázik a Nemzeti élére
További Kultúr cikkek
A pályázat elkészítésében szerepet vállaló forrásunk szerint Vidnyánszky Attila, bár korábban még hezitált, mégis úgy döntött, hogy beadja pályázatát a Nemzeti élére.
"Hagyomány, megújulás és nemzetköziség"
A debreceni Csokonai Színház igazgatója Nemzeti Színház avagy a nemzet színháza címmel nyújtja be pályázatát, mely három alappillérre alapul: hagyomány, megújulás és nemzetköziség. A pályázat öt évre szóló műsortervet tartalmaz, ez azonban inkább műsorpolitikát jelent, mint konkrét darabokat, mivel forrásunk szerint "a társulat vegső összetételének ismerete nélkül előrehaladott lenne konkrét címeket mondani".
Vidnyánszky tervei szerint amennyiben elnyeri a színházigazgatói posztot, maga is rendezni fog a Nemzetiben, sőt számos neves külföldi rendezőt is elcsábítana Budapestre, köztük a kortárs román színjátszás nagyágyúját, Silviu Purcăretét.
Mint megtudtuk, a pályázat három fő részből áll, helyzetelemzés a magyarországi színjátszás helyzetéről, értékelés a Nemzeti Színház elmúlt éveiről, és elképzelések a Nemzeti megújításáról. A Magyar Teátrumi Társaság elnöke a tervek szerint a pályázati határidő lejárta után rövid összefoglalót ad majd ki a pályázatáról.
A kárpátaljai rendező neve már 2010 decemberében előkerült, mint Alföldi Róbert lehetséges utódja. A debreceni Csokonai Színház vezetője akkor úgy nyilatkozott, hogy "informálisan nagyon régóta beszélgetünk róla. Nem titkoltam soha, hogy érdekel a téma. Szívesen elvállalnám a feladatot, vannak elképzeléseim arról, hogyan kellene a Nemzetit vezetni".
Szerinte a Nemzeti Színház érzékeny hely. "Bármennyire is próbálja a szakma elhitetni, hogy ez a színház csak egy az összes többi színház között, ez nem igaz. Ez a Nemzeti Színház. Másnak kell lennie, mint az összes többi színháznak".
Vidnyánszky akkor nem akart arról beszélni, hogy hogyan alakítaná át a Nemzetit, de azt elmondta, "nem biztos, hogy a legavantgárdabb kísérleteknek ott kellene zajlaniuk, bár természetesen a kísérletet és az újító szellemet nem zárhatja ki a falai közül. Nem biztos, hogy a repertoárjában neki kell a legkockázatosabb, még be nem mutatott darabokat felfedeznie. Bár olykor megteheti ezt is. De kétségkívül a magyar színházi hagyományok, a magyar nyelv és a magyar drámai tradíció ápolását kell elsődleges céljának tekintenie".
Társadalmi felelősségvállalás, aktív nézők
Alföldi Róbert - akinek mandátuma június végén jár le - már kedden benyújtotta pályázatát az igazgatói posztra. Alföldi az MTI-nek elmondta: a jövő generáció nevelése még inkább hangsúlyt kapna a következő öt évben. Erősíteni szeretnék a gyerek- és ifjúsági színházi irányt, drámapedagógusok bevonásával. Azonban az alap vezérlőelv továbbra is a társadalmi felelősségvállalás lenne.
"A Nemzeti Színháznak mint az ország első számú színházának a feladata a megoldatlan ügyekről beszélni és segíteni abban, hogy meg tudjunk békülni magunkkal, a másikkal, a saját múltunkkal, jelenünkkel, jövőnkkel" - mutatott rá Alföldi Róbert, aki szerint "a legfontosabb vállalni a felelősségét annak, hogy fontos ügyekről beszéljünk".
A továbblépés lehetőségeiről szólva olyan 21. századi színházi irányzatokat említett az igazgató, amelyek fontos társadalmi problémák feldolgozásával a nézőket is aktívan bevonják, akár az előadások elkészítésébe is. Szeretnének együtt dolgozni a független színházakkal is, amelyek már elindultak azon az úton, hogy társadalmilag mozgósító előadásokat hozzanak létre.
Elmondta, hogy folytatnák a régi magyar nyelvű darabok felfedezését, például Bornemisza Péter és Csokonai Vitéz Mihály művét tűznék műsorra. A három nagy klasszikus - a Bánk bán, Az ember tragédiája és a Csongor és Tünde - bemutatása nyomán szeretnének ugyanezen az úton továbbmenni, az előadásokat mai formanyelven megvalósítva. Hozzátette, hogy kortárs művekből is többet játszanának. Alföldi Róbert szerint a társulatban nincs szükség jelentős változásra, erős, keményen dolgozó együttesről van szó, amely esetleg újabb tagokkal bővülhet, hiszen a "találkozásokra" mindig nyitottak.
Az igazgató elmondta, hogy pályázatukhoz - amelyet nyilvánosságra is hoznak - mintegy 160 támogató nyilatkozatot csatoltak Magyarországról és a világ legkülönbözőbb pontjairól: Declan Donnellantól és Oskaras Korsunovastól az újonnan nyíló BMC Zenei Központon, a Goethe Intézeten és a világ különböző színházain, egyetemein át a marosvásárhelyi és az újvidéki teátrumig.
Úgy véli, a külföldi és hazai szakmai elismertség mellett a nézőszám, és az, hogy közönségük egyharmadát a fiatal generáció adja, szintén bizonyíték munkájuk eredményességére. Elárulta, hogy a pályázathoz a Nemzeti Színházról alkotott nézői véleményeket vizsgáló kérdőívek nemrégiben elkészült elemzését is csatolták.
Esélyeiről szólva Alföldi Róbert úgy fogalmazott: "azt gondolom, hogy értékelik az eredményt, az adatok magukért beszélnek, és nem gondolom, hogy minden átpolitizált". "Ha így gondolnám, nem indulnék. Bízom abban, hogy demokratikus országban élek, ahol az számít, hogy az ember hogyan dolgozott, nem pedig a vélt vagy valós ilyen-olyan beállítottsága" - tette hozzá.