Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Kultúr cikkek
- Hiába a téli hideg, a lehető legnagyobb műsorral jelentkeznek a világhírű zenészek
- „Hátborzongató, a felelősséget a sajtóra is kiterjeszteném”
- Ókovács Szilveszter: Szente Vajk ötletdús művész, ez megkönnyíti a váltást
- Sehol sincs a magyar lottóötös ehhez a falra ragasztott banánhoz képest
- Temetésen, randevún és anyák napján is él az ősi szokás
Hatvanöt étterem tűnt el hirtelen a Netpincér.hu ajánlatából, és nem azért, mert a konyhák önként elhagyták az oldalt, hanem azért, mert maga a szolgáltató tiltotta ki őket. Kezdett ugyanis elharapózni az a tendencia, hogy egy étterem akár 3-4 névvel is regisztrálta magát az oldalon, miközben ugyanaz a szakács és ugyanaz a konyha állt mögötte.
Olcsó trükk
Ez az étteremnek nyilván megéri, hiszen jóval több vendéget tud így kihalászni a tömegből, miközben ugyanazt az ételt kínálja mindenhol, legfeljebb csak a nevét változtatja meg egy kicsit. Az egyik helyen pármai sonkás, másik helyen pedig olaszos néven futtatott pizza vagy tészta valójában ugyanazt takarja, a vendég azonban ezzel a trükkel könnyen pórul járhat.
Ha ugyanis elégedetlen volt a minőséggel és legközelebb máshonnan szeretne ugyanolyan ebédet rendelni, lehet, hogy belesétál a csapdába, és megkapja ugyanazt az egyszer már nem kedvelt ételt.
Hogy ez nem példa nélkül való, azt jól mutatják a Netpincér Facebook-oldalát elárasztó hozzászólások, ezért az oldal üzemeltetői elkezdték kiszűrni az egyértelmű duplikációkat, hogy ezzel is védjék a fogyasztók érdekeit és megkíméljék őket a csalódástól – és egyben magukat is attól, hogy a vásárlók átszokjanak egy másik házhozszállító oldalra.
Nincs ellenőrzés
Érdekes módon azonban nem egészen biztos, hogy a Netpincér jól fog kijönni ebből a sztoriból, a hozzászólok többsége ugyanis megdöbbent azon, hogy az oldal nem ellenőrzi személyesen a hozzá bejelentkező éttermeket. Hiszen ha semmiféle szűrést nem végeznek, abszolút nincs a minőségre garancia.
A Netpincér azzal védekezik, hogy ők nem hatóság, így nem ellenőrizhetik az éttermeket, a felhasználók szerint azonban elvárható lenne, hogy legalább egyszer elmenjenek az adott étterembe megnézni, hogy mi a helyzet, hiszen hasonlóképpen csinálják például a kuponos oldalak is. Nem kerülhet fel az oldalukra senki, míg üzletkötőjük személyesen fel nem keresi a helyet. Ezen kívül a rendelők szerint sokat javítana a helyzeten, ha minden étteremről vagy konyháról lenne legalább egy fotó az oldalon.
Maguk is a fogyasztók védelme érdekében vették fel a harcot a kamuéttermekkel, mondta el kérdésünkre Perger Péter, a Netpincér ügyvezető igazgatója. De ők hiába kérik be szerződéskötéskor a szükséges iratokat, mivel nem működnek hatóságként, azok hitelességét nem tudják ellenőrizni. Márpedig nem egyszer fordult már elő, hogy a működési engedély hamis volt. Mostanában próbálkoznak az éttermek személyes felkeresésével is, de Perger szerint ez sem nyújt teljes garanciát, hiszen volt olyan konyha, ahová kimentek, de másnap már nem is volt ott.
Más a neve, de ugyanaz
„A magyar ember nagyon találékony” – mondja az ügyvezető. „Szégyelljük, de magunk is meglepődtünk, amikor kiderült, hogy a mi oldalunkon található éttermek is használják ezt a trükköt. Volt olyan, ami négy névvel szerepelt a honlapon. Mivel mi is sokat rendelünk, az tűnt fel, hogy sokszor nem annak az étteremnek a szórólapja van a számlához csatolva, ahonnan az ételt rendeltük. Aztán egyre több ilyen jellegű bejelentés érkezett a fogyasztóktól is.”
Ezután a Netpincér szisztematikusan kezdte megszűrni az éttermeket, és az ellenőrzések során kiderült, hogy több mint 60 olyan étterem volt, ami szerepelt már más névvel is az oldalon. Perger szerint ezzel a lépéssel ők tulajdonképpen versenyhátrányba kerültek, hiszen jóval kisebb lett így a kínálatuk, ennek ellenére próbálják ők is a minőség felé terelni a kínálatot.
Nemrégiben áttértek például a csillagok helyett ők is a lájkolós értékelésre, emellett létezik egy kedvenc és egy utálom gomb is. Ha egy étterem mellett az utálom túl sokszor jelenik meg, akkor először figyelmeztetik a konyhát, de akár szerződésbontásra is sor kerülhet.
A napi hat-nyolcezer rendelést lebonyolító Netpincéren a rendelők viszonylag nagy része értékel is. Egy átlagos napon 1000-1200 értékelés érkezik, de sokan fejtik ki véleményüket a Facebookon is. Az utálom és a kedvenc gombokat azonban nagyon kevesen használják, pedig Perger szerint ezzel lehetne a legnagyobb lépést tenni a minőségi szolgáltatás felé.
A vásárlók értékelésében bízik a magyar piacon nemrégiben megjelent másik nagy ételfutár cég is, a Foodpanda. Csapó Zsolt, a cég magyarországi vezetője elmondta, ők sem ellenőrzik személyesen az éttermeket, ez sok esetben, például vidéki konyháknál nehézkes is lenne. Ők egyébként még nem tapasztalták az éttermek duplázós trükközését, azt viszont igen, hogy hozzászólásokkal az éttermek egymást próbálják lejáratni.
A fogyasztó megtévesztése
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz nem érkezett még olyan jellegű panasz, ami ezt a problémát kifogásolta volna, mondta el kérdésünkre Fülöp Zsuzsanna. A fogyasztóvédelem a bejelentett ügyeket hatósági eljárás keretében vizsgálja, és mivel erre az esetre még nem volt precedens, így nem lehet megmondani, hogy ez a magatartás jogsértő-e.
Fülöp ugyanakkor úgy gondolja, az éttermeknek ez a magatartása vizsgálható lehet és kimerítheti a fogyasztó megtévesztésének fogalmát, hiszen lényeges tényeket hallgat el a vásárló elől.
Az a vásárló, akit egyébként az éttermeknek ez a trükközése – vagy bármilyen más, fogyasztással kapcsolatos ügy – zavar, az panaszbejelentést vagy közérdekű bejelentést tehet a Fogyasztóvédelmi Hatóságnál, ahol 30 nap alatt kötelesek kivizsgálni az ügyet. Ha a jogsértő eljárás bebizonyosodik, a hatóság felszólítja az adott éttermet, hogy hagyjon fel ezzel a gyakorlattal, de a figyelmeztetés mellett pénzbírsággal is sújthatja, melynek mértéke függ a cég éves bevételétől, de minimum 15 ezer forint.
A ruha teszi
A rendelőknek azonban, mint a hozzászólásokból és szöveges értékelésekből kiderül, nem csak a dupla meg tripla névvel jelen lévő éttermekkel van bajuk. Az általuk leggyakrabban észlelt panasz érdekes módon a számlaadás, illetve annak hiánya.
Sokan panaszkodnak ugyanis, hogy az étterem egyáltalán nem küld számlát, vagy egy kézzel írt papírt akar számlaként feltüntetni, így természetesen szépen lenyeli az áfát. Ez viszonylag egyszerű trükk lehet, hiszen ha valaki éppen nem az adóhivatalba szállít, mint tette azt egy pizzafutár nem régiben, valószínűleg senki nem fogja ellenőrizni a számla hitelességét.
További érdekes panasz a rendelőktől a futárok öltözéke. Sokak szerint igenis uniformizálni kellene az öltözetüket, hiszen nekik ez a munkájuk, és mások se szakadt gatyában, kilógó mellszőrzettel mennek a munkahelyükre. Emellett a futár az éttermet is reprezentálja, és az ember nem szívesen képzeli el, hogy a szakács is csüngő mellszőrzettel áll a kondér fölött.