Huba
17 °C
33 °C
Index - In English In English Eng

Cirkusz Dalí óriásvászna előtt

2013.10.16. 14:20
A Művészetek Palotájában november 15. és 21. között bárki megnézheti Salvador Dalí évtizedekig elveszettnek hitt óriásvásznát, amit 1944-ben a New York-i Metropolitan Opera Mad Tristan című balettjéhez festett. A kép a Finzi Pasca Társulat La Verità című újcirkuszi produkciójának részeként érkezik Magyarországra.

Az év elején Montreálban bemutatott, azóta Brazíliától Svájcig a világ számos pontján játszott La Verità című előadás november 15. és 21. között hétszer lesz látható. Az akrobatikát, színházi elemeket, táncot és zenét egyaránt alkalmazó, közel másfél órás show tizenhárom akrobatát vonultat fel a Salvador Dalí óriásvászon körül – derül ki a MüPa közleményéből.

A monumentális, 9x15 méteres képet Salvador Dalí Leonide Massine koreográfussal együttműködve a Mad Tristan című baletthez festette, amelynek díszleteit és jelmezeit is ő tervezte. A balettet Richard Wagner Trisztán és Izolda című operája ihlette, a festmény a mű zárójelenetére utal, amikor Izolda énekelve búcsúzik Trisztánról, majd halott szerelme holttestére zuhan.

Dalí sokáig elveszettnek hitt képét a New York-i Metropolitan Opera díszletei között fedezték fel, majd egy európai magángyűjtemény vásárolta meg. A festményt évtizedeken keresztül senki sem láthatta. 2010-ben az inkognitójukat a mai napig őrző svájci műgyűjtők Daniele Finzi Pascát keresték fel azzal, hogy műkincsüket egy álom és valóság határán kalandozó színpadi produkció részeként szeretnék látni.

Finzi Pasca rendezte a Cirque du Soleil legsikeresebb előadását, a bemutató óta több mint három millió nézőt vonzó Corteót, a Cirque Éloize legutóbbi három produkcióját, valamint a 2006-os torinói téli olimpia záróünnepségét is. Nemrég a 2014-es szocsi téli olimpia záró-, valamint a paralimpia nyitóünnepségének rendezésére kérték fel. Közben létrehozta a mára több mint 35 bemutatót jegyző társulatát, a Compagnia Finzi Pascát.

A társulat tagjai a próbafolyamat alatt először maguk választották ki a számokat, majd a rendező ezekből állította össze az előadás végső formáját, amelyben a zene, a világítás, a kellékek és a jelmezek egységes, valószínűtlen világot hoznak létre. Felidézik a negyvenes évekbeli New York-i kabarék, a spanyol bikaviadalok hangulatát, Dalí életének számos legendás pillanatát, de egy rinocéroszfejű zongorista is a színre lép.