Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMEzerötszáz, nácik által elrabolt festményt találtak Münchenben
További Kultúr cikkek
- Mutatjuk, melyik alkotás volt 2024 filmtörténeti szenzációja
- Mindenkit beperelt a volt miniszter szeretője, egykori szerelmét sem kímélte
- Ez volt a tíz legjobb film 2024-ben a magyarok szerint
- Nehéztüzérséget is bevetnek az idei előszilveszteri műsorban
- Ennyit keresett az első Deadpool rendezője, sokkolta az összeg
A nácik által elrabolt mintegy 1500 festményt, köztük Picasso, Matisse, Chagall alkotásait foglalták le egy müncheni férfi lakásában – írja a Focus című német hírmagazin.
A 80 éves férfi lakásában a lap szerint még 2011 tavaszán jártak a vámnyomozók, ahol a majdnem 1500, eddig eltűntnek hitt kép elsötétített, piszkos szobákban, házi készítésű polcokon hevert. A nyomozók évtizedes konzervdobozok és régi élelmiszerek között bukkantak rá többek között Pablo Picasso, Henri Matisse, Marc Chagall, Emil Nolde, Franz Marc, Max Beckmann és Max Liebermann alkotásaira.
A Focus szerint a képeket a nácik zsidó gyűjtőktől rabolták el vagy „elfajzott” művészet címszóval elkobozták. Egy berlini művészettörténész szerint a művek értéke egymilliárd euróra tehető. Az eddigi vizsgálatok szerint legalább 200 festményt hivatalosan is keresnek, 300 alkotás pedig az úgynevezett „elfajzott” művészethez sorolható.
A nácik a harmincas és a negyvenes években „elfajzottnak” bélyegezték meg azokat a művészeti alkotásokat, amelyek esztétikájukat tekintve nem illettek a nemzetiszocialisták által propagált „emberképbe”. Elfajzottnak számítottak például az expresszionista, az impresszionista, a dadaista, a szürrealista és a kubista alkotások, művészek.
A hírmagazin írásának tartalmát az illetékes augsburgi államügyészség a dpa német hírügynökség vasárnapi megkeresésére sem megerősíteni, sem megcáfolni nem kívánta. Az ügyet a hatóságok igyekeztek addig titokban tartani, amíg nem derítik fel, hogy a képeknek kik voltak az eredeti tulajdonosai.
A lakás tulajdonosa, Cornelius Gurlitt úgy bukott le, hogy egy rutinellenőrzésen 9 ezer eurót találtak nála egy Svájcból Münchenbe tartó vonaton. Néhány hónappal később házkutatást tartottak a lakásában, és akkor bukkantak a megdöbbentő gyűjteményre.
A müncheni férfi egy neves műgyűjtő család sarja, apja az 1930-40-es években vásárolta fel a festményeket. A háború után a férfi azt állította, hogy a mesterművek egy drezdai bombázásban elégtek, valójában fia vigyázott a képekre. Gurlitt a gyűjteményből eladott egy-két darabot, egy Max Beckmann-képért például 840 ezer eurót kapott egy árverésen. Az államügyészség egyelőre adóelkerülés miatt nyomoz a férfi ellen.
A lap úgy tudja, hogy a lakásban talált egyik Matisse-festmény Paul Rosenberg francia zsidó műgyűjtő tulajdona volt, aki Gurlitt apjára bízta gyűjteményét, amikor a nácik elől menekülnie kellett. Rosenberg unokája, Anne Sinclair, Dominique Strauss-Kahn volt felesége évek óta küzd azért, hogy a nácik által elrabolt műkincsek visszakerüljenek eredeti tulajdonosaik leszármazottaihoz.