Nándor
8 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

David Bowie és Zalai Imréné a Ludwig Múzeumba költözött

A Rock/tér/idő kiállításon jártunk

2016.05.16. 20:53
A hetvenes és nyolcvanas évek magyar undergroundjára, valamint a kortárs képzőművészettel való kapcsolatára fókuszál a Ludwig új kiállítása, a Rock/tér/idő. Ennek ellenére akár a Britney Spears-rajongók számára is érdekes lehet. Vagy Cseh Tamás bakonyi indiánjainak.

Vannak emberek, akik a szokásosnál is jobban rá tudnak gyógyulni az éppen aktuális internetes mémekre, mondjuk Tiv Tivy magvas gondolatait büfögik vissza, Nyan Cat-pólókban nyomulgatnak az utcán, vagy Szalacsi bácsi miatt képesek voltak kocsordi kirándulásokat szervezni. Számukra a Ludwig új, Rock/tér/idő nevű kiállítása is kihagyhatatlan, ahol Szabó Eszter Ágnes kultikus falvédőjét is meg lehet csodálni, ami nagymamája, Zalai Imréné és David Bowie ikonikus találkozását örökítette meg. A mű ráadásul a popkaméleon év eleji halálával egészen új értelmet kapott, hiszen már egyikük sem él, azóta talán valahol máshol üdvözlik egymást.

Akinek esetleg nem esett volna le a kiállítás címe Xantus János kultikus rockdokujára, a Rocktérítőre utal, amely a Neurotic problémás frontemberéről, Pajor Tamásról, pontosabban annak megtéréséről szól. “A drog helyére beült a Szentlélek” – kommentálta a pálfordulást az időközben a Hit Gyülekezetének egyik arcává váló Pajor. A film ráadásul május elején felújított változatban is moziba került, és épp aznap mutatták be (újra), amikor a Rock/tér/időt is megnyitották. Méghozzá nem más tette ezt, mint a Rocktérítő főszereplője, Pajor Tamás.

A magyar alkotásokra fókuszáló Rock/tér/idő szervesen illeszkedik a Lumúban nemrég nyílt, és jelenleg is futó Szenvedély. Rajongás és művészet című kiállításhoz, ami a zene és a rajongói attitűd kapcsolatát vizsgálta. A Rock/tér/idő ezzel szemben a zene és a képzőművészet kéz a kézben járó viszonyát mutatja be a kurátor, Készman József szemüvegén keresztül. Amit a tárlat láttatni szeretne az az, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek magyar undergroundja és a kortárs képzőművészet mennyire elválaszthatatlan volt egymástól. Meg persze a későbbiekben is volt arra számos példa, hogy képzőművészek zenélni kezdtek, vagy éppen fordítva.

13173327 10153435834472016 3947630940698061593 o
Fotó: Ludwig Múzeum / Facebook

De a Ludwig új kiállításán nemcsak Bowie-t és Zalai Imrénét lehet látni – méghozzá két példányon keresztül –, hanem az iskolateremtő alkotás különböző variánsait (ezek Pittmann Zsófi munkái), amelyeken például Madonna, Deák Bill, Zalatnay Cini, illetve Yoko Ono és John Lennon párosa egy-egy dalszövegrészlettel kelt falusi hangulatot.

A kiállítás talán leghangulatosabb és legkifejezőbb része az a tér, amelynek egyik falán a monopol helyzetben lévő Hungaroton által, óriási példányszámban kiadott lemezek borítói, vele szemben pedig a különböző underground happeningek plakátjai láthatóak.

Olyanok, mint:

  • a Talking Heads és a Tom Tom Club közös, 1982-es budapesti bulijának,
  • az Einstürzende Neubauten ‘85-ös koncertjének,
  • Grandpierre Attila felolvasóestjének,
  • a ‘94-es Diáksziget,
  • valamint egy csomó azóta kultikus státuszba emelkedett magyar zenekar (Trabant, Sziámi, Európa kiadó, Kontroll Csoport, 2. Műsor stb.)

plakátjai.

De a kiállítás nemcsak a múltra fókuszál, hanem például napjaink popkulturális jelenségeire is reflektál. Személyes kedvencem például Britney Spears Work Bitch című dalának Google Translate-be tett, majd azzal felolvastatott változata (Felsmann István remeke). Tényleg csodálatos élmény az erotikusan vonagló Britney-t nézni a képernyőn, miközben egy robotikus női hang a fejhallgatóból azt üzeni:

dolgozz, ribanc.

De hasonlóan erősek Nagy Kriszta (ex-Tereskova) saját testére írt feminista üzenetei is. “Verj újra szájba!”, “Férfi, az agyamat baszd szét!” – szólnak ezek. Minden poént azonban kár lenne lelőni, úgyhogy a többit inkább meghagyjuk saját felfedezésre. Annyit azért elárulunk, hogy a Rock/tér/időre érdemes némi időt szánni, hiszen akár QR-kódokkal is bíbelődhetünk, vagy filmezhetünk a sötétkamrában, ahol megnézhetjük például a Jégkrémbalett című Bizottság-filmet vagy az Edda feloszlásáról szóló, nagyszerű Kölyköd voltamot.

Annyit még talán érdemes elárulni, hogy a kiállításon külön termet kapott Cseh Tamás és a nevéhez köthető bakonyi indiánkodás, amiről három éve az Indexen is írtunk, ami miatt a teljesen ártatlan cikket szerző Földes András kollégánkat fenyegetni kezdték a hazai indiánok, amiről aztán a mikroblogján részletesebben is beszámolt.

13123281 10153435837762016 8904869219591535632 o
Fotó: Ludwig Múzeum / Facebook

Nagyon fontos tehát, hogy a Rock/tér/idő egy igazi kurátori kiállítás, egy személyes válogatás Készmantól, vagyis akár teljesen másmilyen is lehetne, ha mondjuk valaki más állította volna össze a tárlat anyagát – de azért a zene és a képzőművészet kapcsolatához hasonlóan szerencsés együttállás az is, hogy épp ő tette ezt meg.

A Rock/tér/idő című kiállítást június 26-ig lehet megnézni a Ludwig Múzeumban, ahol a kurátor mellett több zenész is tart majd tárlatvezetést. Például Beck Zoltán, Wahorn András, Bocskor Bíborka, Legát Tibor és persze kollégánk, Pándi Balázs.