Politikai okokból cenzúráztak a bécsi Magyar Intézetben
További Kultúr cikkek
- Tényleg beszólt Vitray Tamásnak Szörényi Levente?
- Több ezer ember olvasott egyszerre, egy helyen, új magyar rekordot állítottak fel
- Népszerű előadásaitól kénytelen búcsút venni a Vígszínház
- Meghalt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas rendező
- Depresszió és akut szorongás gyötörte az írót, miközben ezen dolgozott
Közleményben reagált a bécsi magyar kulturális intézetben, a Collegium Hungaricumban történtekre a Borsos Lőrinc művészpáros, akiknek egyik alkotásukat az intézmény igazgatója telefonon vetette le a falról nem sokkal a Real Hungary című kiállítás megnyitója előtt.
A szóban forgó alkotás a Zászlók című sorozat legújabb darabja, amely három magyar trikolórt ábrázol úgy, hogy egy szín mindegyiken fekete zománcfestékkel van helyettesítve, így az arab országok zászlóira emlékeztet. A mű címe: Nem lát, nem hall, nem beszél.
"A mostani alkalomra a kurátorral egyetértésben - más munkák szerepeltetése mellett - új zászlók bemutatását terveztük. A művekkel a célunk a kiállítás koncepciójára adott kritikai reflexió volt, nem politikai botránykeltés" – írták az alkotók.
A közlemény szövege szerint az intézményvezető, Molnár Mária nem tájékoztatta sem a művészeket, sem a kurátort arról, hogy ellenőrizni szeretné a kiállított munkákat a megnyitó előtt, holott ők készséggel álltak volna a rendelkezésére.
"A triptichon a megnyitó előtt 6 órával került föl a falra, abban a tudatban, hogy ez – mivel kommunikáltunk erről – nem lehet probléma. Ezzel szemben ebéd közben kapta az utasítást Molnár Máriától az alapítvány munkatársa és a kurátor, hogy
azonnal távolítsák el ezt a munkát a kiállításról.
Mindezt szintén telefonon, mert Molnár Mária továbbra sem tartózkodott az intézetben, vagyis látatlanban döntött így, vállalhatatlan hangnemben arra hivatkozva, hogy politikai munkákat nem lehet kiállítani a Magyar Intézetben, pláne nem a nemzeti szimbólumok meggyalázását" – áll a közleményben, amely szerint Molnár Mária a megnyitó napján nem is tartózkodott Bécsben, valószínűleg telefonon értesült arról, hogy a képek kikerültek.
A Borsos Lőrinc művészpáros azt állítja: előre leadták a kiállítani szánt alkotások adatait, hogy a művek biztosítása és a címlista időben elkészülhessen, Molnárék pedig nem igényeltek fényképeket az új munkáról.
"Részünkről ezek után az összes munkánk visszavonása tűnt a legjobb döntésnek, de egyeztetve a kurátorral, az alapítványra, a kiállításra, és a többi kiállító művészre való tekintettel kompromisszumot kötöttünk, és beleegyeztünk abba, hogy levesszük a triptichont. Mire visszaértünk a kiállítótérbe, a képeket már eltávolították, de ragaszkodtunk az esemény dokumentálásához, ezért visszatettük és újra levettük. 5 perc múlva már a szögek helyét is beglettelték" – írják.
A Collegium Hungaricum igazgatója korábban az Artportalnak elismerte, hogy a képet az ő utasítására vették le a falról. Molnár azt írta: minden kiállítást az előző nap hagy jóvá, és a művészpáros is azt ígérte, hogy a megnyitó előtt egy nappal hozzák a művet, így a Collegium Hungaricum hétfő estig volt nyitott a változtatásra. A művészduó tagjai erre reagálva azt írták, rajtuk kívülálló okból nem tudtak nyitvatartási időben megérkezni az intézetbe, amit jeleztek is az intézet felé, ahonnan, mint állítják, semmilyen problémát nem jeleztek a másnapra halasztott installálással kapcsolatban.
A művészek később (a megnyitó után) személyesen is beszéltek Molnár Máriával, aki továbbra is a nemzeti jelképek meggyalázására és a mű ízléstelenségére hivatkozva védte meg döntését, majd megjegyezte, hogy a történtek után szívesen megnézné a saját szemével is az említett alkotást. Ez a közlemény megírásáig nem történt meg.
"Ezúton köszönjük a szolidaritást mindenkinek és sajnáljuk, hogy a kialakult botrány miatt a kiállításról folytatott párbeszéd ilyen mértékben politikai síkra terelődött" – üzenik az alkotók.