99,6 százalékban azonosak, mégis fontosabb a különbség
További Kultúr cikkek
Az első Halász Péter-díjat, amelyet a színház határait feszegető, vitára ingerlő és a színházról eddig tudottakat nem feltétlenül elfogadó előadásoknak adnak át, a kuratórium a kolozsvári Reactor de creaţie şi experiment előadásának, a 99,6% című színházi-kulturális kísérletnek ítélte: a kilenc, román és romániai magyar alkotó által létrehozott előadás a két népcsoport együttéléséről szól. Az előadás laudációjában többek között az szerepel:
Az előadás címe 99,6%. Hozzávetőleg ennyiben lennénk egyformák egy DNS-teszt alapján, melyet az előadók saját magukon elvégeztek: a maradék 0,4%, ami megkülönböztet minket egymástól, a hasonlóság arányához képest mégis felmérhetetlenül súlyosabban látszik meghatározni, hogy kik vagyunk. Több nyelven és csendben (…) óriási ívet fog be ez a performansz – a gyulafehérvári nyilatkozattól esti altatódalokig. A maga szelíd módján pedig fennakad azokon a másságról ejtett félmondatokon, amelyek ítéletei annyira magától értetődően simulnak a mindennapjainkba, hogy észre sem vesszük, mégis alapjaiban formálják a gondolatainkat. A 99,6% azt próbálja körbejárni, hogy milyen válasz adható ma a nemzetiségi kérdésre, együttélésre.
A díjra a következő előadásokat jelölték még:
Cigány magyar – Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház / A Tudás Hatalom és a Mentőcsónak Egység / Császi Ádám
Díszelőadás – Trafó / Titkos Társulat / Kárpáti Péter
Majdhaleszidőm – Réti Anna
Megfigyelők – Trafó / Kelemen Kristóf
#Mindenkitörténet –Trafó / Gondolat Generátor
A díjról nyolcfős kuratórium döntött: Darida Veronika esztéta; Herczog Noémi kritikus, szerkesztő; Imre Zoltán színháztörténész; Jászay Tamás kritikus, szerkesztő; Kricsfalusi Beatrix irodalom- és színháztörténész; Rádai Andrea kritikus, szerkesztő; Varga Anikó kritikus, szerkesztő, valamint Kovács Bálint, az Index kultrovatának újságírója.
A díjról szóló sajtóközleményben az szerepel:
"A magyar színház kísérletező, műfaji határokat átlépő hagyományát erősítendő, a Trafó – Kortárs Művészetek Háza és a SZÍNHÁZ folyóirat 2018-ban Halász Péter-díjat alapított. A díjjal azokat az előző naptári évben bemutatott előadó-művészeti kezdeményezéseket szeretnénk elismerni, amelyek alkotói igyekeznek tágítani a színházcsinálás kereteit, és nem tekintik megváltoztathatatlan, kőbe vésett szabálynak azt, amit általában a színház fogalma alatt értünk. A kortárs tánc Lábán-díja mellé társított elismerés célja, hogy a színházi színtéren is felkutassa és ismertté tegye azokat a hibrid, performatív kezdeményezéseket, amelyek a színházat elsősorban a nézők és a játékosok között kibontakozó, de csak bizonyos mértékig tervezhető és uralható szituációnak tekintik.
Az alapítók által felkért kuratórium tehát nem a kimunkált, nem a rendezett, nem a jólfésült, nem a tökéletes, nem a letisztult, nem a „vitán felül álló” előadásokat keresi, hanem azokat, amelyek vitaképesek. Kényelmetlenek. Kellemetlenek. Kihívóak. Megosztóak. Amelyek kockáztatnak és dialógust kezdeményeznek azáltal,
- hogy megpróbálják tágítani a kortárs színház lehetséges tematikáit és játéknyelveit;
- hogy kimozdulnak a színjátszás szokványos színtereiről;
- hogy időről-időre önkritikusan újragondolják alkotói módszereiket;
- hogy vizsgálat tárgyává teszik az alkotókat és az intézményeket egyaránt befolyásoló strukturális kényszereket és társadalmi elvárásokat;
- hogy kizökkentik gondolkodásunkat;
- hogy megkérdőjelezik az általunk természetesnek vélt konvenciókat és határokat;
- és hogy megmutatják, akár ez is lehet, ilyen is lehet ma a színház!"
A díjat egyszerre adták át a kortárs tánc legfontosabb, már 2005 óta létező szakmai díjával, a Trafó és a MU Színház által alapított Lábán Rudolf-díjjal. A díjat Horváth Nóra Beat című darabja és Réti Anna Majdhaleszidőm című lakásszínházi kortárs táncelőadása kapták, a Willany Leó Improvizációs Táncszínház pedig különdíjas lett.
A Lábán Rudolf-díj kuratóriumának tagjai Artner Szilvia Sisso újságíró, kritikus; Bálint Orsolya újságíró, tánckritikus; Fuchs Lívia tánctörténész, tánckritikus; Halász Tamás tánckritikus, szerkesztő; Králl Csaba tánckritikus, szerkesztő; Rényi András esztéta; Százados László művészettörténész, szerkesztő és Török Ákos kritikus, szerkesztő voltak.