Így törnek a nők porszívót a Gerbeaud kirakatában

Ada Zielinska Homeoffice(1)(1)
2020.11.13. 09:04
Flash show – Kortárs művészet a kirakatban címmel kelet-európai képzőművészek installációi, videói és képei láthatók november 21-ig több budapesti, belvárosi kirakatban. Agyonkorlátozott kulturális életünkben mi is eshetne jobban, mint egy művészeti séta?

Noha mostantól nem ülhetünk be a Gerbeaud-ba csak úgy egy kuglerre vagy egy somlói galuskára, és emiatt össze is vagyunk törve rendesen, a kirakatában novemberben megtekinthetünk különböző képzőművészeti installációkat.

Megnézhetjük például a boszniai roma származású művésznő, Selma Selman budapesti performanszát videóról az ACB galériából.

Ebben csákánnyal összetör egy porszívót, ezzel foglalva össze a női lét nyomorúsága elleni lázadását.

Ha ez nem lenne elég, a kirakatban egy (vagy több) valóságos összetörött porszívó is ott furakodik a látványvilágunkba és tudatunkba, mint a nők (ön)elnyomásának (a művésznő által sugallt) örök mementója. A mű a Self portrait címet viseli,

ezek vagyunk mi, nők, lázadunk a házimunka ellen, teljes joggal.

(Persze egy robotporszívóval vagy praktikus munkamegosztással is nyilván lehet tenni a létfilozófiai probléma ellen, ám ebből az életben nem lesz kirakat a Gerbeaud-ban.)

De nem Selma Selman alkotása az egyetlen meghökkentő, korunk társadalmára reagáló alkotás a Flash show – Kortárs művészet a kirakatban nevű, Budapest belvárosi üzleteiben rejtve kibomló vitrininstalláció-sorozatban.

Itt van például a Vitkovics Mihály utca egykori sarki patyolatának kirakatában kedélyt kavaró szobányi installáció, a Borsos Lőrinc (a Borsos János és Lőrinc Lilla házaspár által létrehozott fiktív személy) Beszéd a forgószélből című alkotása. Ha benézünk a kiadás alatt álló helyiségbe, létrák, lécek, bádogdobszerűségek és fejükre fordított mini bronzszobrok tohuva-bohuja akárha holmi nagy ívű tereprendezésből vagy lomtalanításból maradt volna vissza, és még valami jóféle északi szél is jól a tárgyak közé fújt volna. 

Szabad szemmel káosz, művészszemmel a teremtő bocsánatkérése a tökéletlen világért,

Jób könyvére utalva. A Kammermayer Károly téri sarki szalámibolt mellett pedig Anxiety, vagyis Idegesség címen Kurt Cobaint látjuk egyik koncertje közben, amint valami átlátszó színű italt kortyol, majd az ital maradékát, mintegy közösségi gesztusként, a közönség közé önti. Ez is már csak a múlt szabadsága, a ma Covid sújtotta időszakában.

Péli Barna nagyváradi szobrászművész purhabból és karácsonyfagömbből készült óriás szobrai egy Király utcai boltot díszítenek, gyönyörű jelenet, a férfi felajánlja gyerekét a nőnek, a nő nézi, a közös gyerek meg átsegíti őket az élet legnehezebb pillanatain. 

A törékeny, illékony emberi kapcsolatok megejtő ábrázolása.

A varsói Propaganda galéria Home office című műve a lengyel fotóművész, Ada Zielinksa alkotása. A művésznő beköltözött egy hétre egy felhőkarcolóba, és ott örökítette meg azt az állapotot, melyre több száz millió ember kényszerül szerte a világban: borosüvegek, ruhák, könyvek, munkaeszközök káoszában. A sötét léthelyzetbe azért besüt a nap, az alkotás is egyfajta terápia.

Ilyen a Flash Show az Easttopics galéria szervezésében, az idő pocsék, nyolc után se előre, se hátra, úgyhogy mozduljanak!