Csak fikció A korona című brit Netflix-sorozat – ha még nem tudta volna
Felmerül a kérdés, miért csak most kapnak észbe a potentátok a mintegy 30 millió nézőt számláló sorozattal kapcsolatban, illetve hogy bárki úgy tekintett-e eddig a brit színészvilág krémjét felvonultató történetre, mint expressis verbis történelmi kordokumentumra.
Nyilván nem, csakhogy most olyan korba, konkrétan
Diana és Károly herceg legendásan boldogtalan házasságához, illetve a Thatcher-éra munkanélküliség sújtotta világába ért a történet,
amiről már a nézők jó részének konkrét emlékei vannak. Ezáltal bizonyos értelmezések félrevihetik a dolgot, és adott esetben előfordulhat, hogy nem száz százalékig esnek egybe a valósággal, vagy legalábbis más felhangot kapnak. És ott vannak azok, akinek viszont nincsenek az adott korból megélt történelmi tapasztalataik, és történelmi dokumentumként tekinthetnek a sorozatban bemutatott, nyilván persze azért valóságelemeken nyugvó fikcióra.
Aggódom, hogy egy nemzedéknyi néző, akik még nem éltek az események idején, összetéveszthetik a fikciót a valósággal
– mondta vasárnap Oliver Dowden kulturális miniszter a Daily Mail című konzervatív tömeglapnak adott interjújában.
Peter Morgan, a széria írója viszont a kreatív képzelőerő játékának nevezte a produkciót, teljes joggal, melynek forgatókönyve folyamatos ide-oda ugrálás a kutatómunka és a drámaírás között.
Úgy látszik, az ide-oda ugráláshoz befogadóként is nagykorúnak kell lenni, ezért biztos, ami biztos, álljon ott minden folytatás elején:
kedves nézőink, bizony fikció az, amit itten látnak.
(Borítókép fotó: Des Willie / Netflix)