Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Kultúr cikkek
- Majdnem műkincségetés lett a vége, de szerencsére valaki észbe kapott
- Az ő kezükben a jövő nemzedéke, munkájuk most mégis másfajta gyümölcsöt hozott
- Az államtitkár még a Bibliát is átíratná
- Se pénz, se párbeszéd, kifakadt a 75 éves szakmai szervezet
- Az Eurimages támogatásával készül rajzfilm Szabó Magda regényéből
Az elmúlt évet nemcsak a színházi és művészvilág sínylette meg nagyon, a dizájnnak sem kedveztek a Covid-járvány körüli történések. Tárgyak ugyan készültek a pandémia ideje alatt is, a tervezők kreativitása is szárnyalt, de az elkészült műveket olykor nem árt bemutatni a közönségnek.
A járvány következtében a kiállítóterek is bezártak. A művészet az online térbe szorult, így a 360 Design Budapest kiállítás is.
Pedig a Magyar Divat & Design Ügynökség égisze alatt létrejött 360 Design Budapest kiállításnak, néhány más társához hasonlóan, még szerencséje volt: a 2020-as októberi Budapest Design Weeken éppen elkapta az utolsó pillanatot, amikor kiállíthatta, bemutathatta tárgyait. Mára azonban már csak a neten látható, és hát fotó- és 3D-technika ide vagy oda,
az enteriőr szóban benne rejlik annak lényege is:
szoba- vagy bármilyen térbelső, aminek dimenzióit és valódi milyenségét, hangulatát, érzetét, azt, hogy milyen hatással van ránk, hogyan befolyásolja kedélyállapotunkat, igazán csak benne létezve tapasztalhatjuk meg.
A virtuális tárlatlátogatás éppen ezért megkövetel egy kis beleérző képességet is. Egy térbe belógatott óriáslámpa, egy L alakú kanapé vagy épp egy egyedire dizájnolt zsúrkocsi ugyanis csak akkor értékelhető igazán, ha látjuk, mennyire lóg bele a térbe, mit hasít ki belőle, mennyire kényelmes rajta az ülés vagy zörög-e a kereke, ha az ember a karácsonyi zserbót kívánja felkínálni rajta. Hogy az anyagtapintásról, a könyökalátámasztásról vagy az ergonómiáról már ne is beszéljünk.
Egy narancssárga színű kanapé is más a katalógusban, a neten keresztül szemlélve, vagy az olvasólámpa fényénél rajta ülve. De legalább látható.
A 360 Design Budapest húsz hazai és négy nemzetközi művészt vonultat fel. A tárlat kiállítói között olyanok szerepelnek, mint a szánkó alakú dizájntárgyat tervező Miklósi Ádám, aki már a Covid-járvány első hulláma alatt „elhíresült” egészségügyi és rendvédelmi dolgozóknak tervezett arcpajzsával; Ungár Fanni, aki a sokszorosan díjnyertes Hotel Clarkot gazdagítja a szálló főbejárata fölé tervezett lámpájával, de a dizájntörténeti részben hungarikumként megidézett a csuklós villamos is, illetve
Rubik Ernő a bűvös kockájával.
És akkor a fából készült hintalovakról még nem is beszéltünk: azokat például fel lehet kínálni székként gyermekvendégeinknek, vagy azoknak a felnőtteknek, akiknek már nem jut hely a narancssárga sarokkanapén.
Mindezt, a hazai és nemzetközi tehetségek felvonultatását ugyan már csak online láthatjuk, amiről Esterházy Péter jut az eszünkbe, aki egyszer azt találta mondani, német közönség előtt németül felolvasni saját művét olyan, mintha egy zuhanyfüggönyön keresztül beszélgetne.
Mondjuk ma már jó zuhanyfüggönyök vannak.
A 360 Design Budapest virtuális kiállítása ide kattintva az online térben is megtekinthető.