Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMÁllatsereglet lepte el a Szent Márk teret
További Kultúr cikkek
- Ennyit keresett az első Deadpool rendezője, sokkolta az összeg
- 36 év után visszatért Salman Rushdie műve az indiai könyvesboltokba
- Van egy ország, ahol az emberek boldogok azért, mert oda születtek
- Rendkívüli turnéra indítják Olaszország egyik legféltettebb gyűjteményét
- Tilda Swinton rangos elismerést vehet át
Nagy Ágnes különleges, robusztus, zoomorf szobrai legutóbb 2020 szeptemberében a Várkert Bazár teraszán mutatkoztak be a nagyközönségnek, a pandémia első és második hulláma közötti röpke, csalóka szünetben.
Akkor az emberek még abba a hamis ábrándba ringathatták magukat, hogy ennyivel megúsztuk a járványt.
Az Ezek nem állatok! című kiállítás korra és nemre való tekintet nélkül elsöprő sikert aratott, amihez talán a karanténból történő kiszabadulás élménye is hozzájárult. A minden látogatónak páratlan vizuális élményt és belső utazást kínáló műalkotások közül Velencében a „Venetia II.” bronzoroszlánt, a „Europe II.” acélbikát, a „Terra Antiqua” unikornist és a „Verona II.” acéllangusztát tekinthetik meg az érdeklődők a patinás Albrizzi-Capello palotában,
ahol Nagy Ágnes első kiállítása látható a szeptemberi, Várkert Bazárbeli bemutató óta.
A hetedik alkalommal megrendezett Contemporary Venice 2021 – ITSLiquid Nemzetközi Művészeti Kiállítást és Vásárt óriási érdeklődés övezi, hiszen ez az egyik első művészeti esemény a pandémia után újranyíló Velencében. Ebben a helyzetben még nagyobb figyelem irányul a válogatásban szereplő több mint 130 művészre, aki a fotóművészet, festészet, videóművészet, installáció, szobor- és előadóművészet területén alkot a világ mintegy 40 országában.
Az idei válogatás Luca Curci kurátor felhívására az identitás témáját járja körül: a hétköznapi életünkkel párhuzamos létezés jelentéstartalmait és az életstílust vizsgálja. A kurátor koncepciója szerint hétköznapjaink történései önazonosságunk és közösségeink reflexiói. Az új városi karakter, az új rend új hétköznapokat ígér.
Nagy Ágnes szobrai természetes módon kapcsolódnak a velencei kiállítás központi motívumrendszeréhez, általuk a művész szabad, lázadó, társadalomkritikus és környezettudatos természete jut kifejezésre.
Alkotásai összetéveszthetetlen hitvallások, amelyekben a sorsáért felelősséget vállaló, az önkifejezés szabadságához végletekig ragaszkodó művész identitása tükröződik.
Bellák Gábor művészettörténész, aki a Várkert Bazárban méltatta Nagy Ágnes munkáit, őszi laudációjában elmondta:
Ezek nem állatok, hanem városok, kontinensek, eltűnt és kitalált helyszínek, kultúrák és történetek, melyek állatok képében öltenek formát.
A velencei kiállítás megszervezése felért egy kiadós kalandtúrával, ahogy a szobrászművész elmondta az Indexnek.
A budapesti kiállítás sikere után elképzeltem, milyen jól mutatna a velencei ihletésű oroszlán és a Terra Antiqua egy patinás velencei palotában. A jelentkezést egy pénteki napon küldtem el, és már hétfőn válaszoltak, hogy nagy örömmel állítják ki a munkáimat. A súlyos szobrok nagy óvatosságot igénylő utaztatása ebben a rendkívüli helyzetben komoly szervezéssel és bonyodalmakkal jár, beleértve a velencei lagúnákon hajón történő mozgatásukat is – ecsetelte Nagy Ágnes a szobrok utaztatásának kalandos körülményeit.
Nagy Ágnes megemlítette, hogy korábban maga is átesett a vírusfertőzésen, és bízik benne, hogy mindez egy darabig még védettséget biztosít a számára.
A szobrokat hónapokkal ezelőtt már kétszer is felpakolták a teherautóra, és az utolsó pillanatban kellett lefújni a szállítást, mert vagy olasz tartományokat, vagy múzeumokat zártak le és be. De most is nagyon örülök a kiállításnak, ahonnan csütörtök hajnalban érkeztünk haza a férjemmel. Látszik, hogy az olaszok mennyire ki vannak éhezve a kultúrára, egyáltalán bármire, ami lehetővé teszi, hogy kitörjenek az otthon négy fala közül. Most óriási pezsgés kíséri a részleges nyitást, olvasom, hogy a velencei Guggenheim Múzeum is kinyitott, özönlenek az olaszok. Külföldi turisták viszont nincsenek, kísérteties látványt nyújt az üres Velence. Ám a pandémiának van egy nem elhanyagolható járulékos haszna: megtisztult a lagúnák vize, lelátni a kristálytiszta tenger fenekére!
A szobrokat végül kedden sikerült kiszállítani Velencébe, a bronzoroszlán, az acélbika, az unikornis és a fémlanguszta azóta látható a Szent Márk téren. No, nem a szabadban, hanem a múzeum belső terében.
Február 19-én lesz a záróesemény, egy izgalmasnak ígérkező parti, nagyon komolyan gondolkodunk, hogy arra kiutaznánk. Nagyon kedvező volt a műtárgyak fogadtatása, úgy tűnik, sikerült bekerülni egy olyan körbe, amely együtt jár további meghívásokkal rangos múzeumokba. Állatszobraim szimbolikus jelentőségűek, emberi tulajdonságok kifejeződései, éppúgy tudatos lényünké, mint tudattalan ösztöneinké. Éppen annyira az erő, a dinamizmus, a jámborság megtestesítői, mint a lélek tükröződései, a hit kifejeződései. Örömmel tapasztalom, hogy a mondanivalóm rezonál az olasz műértőknél.
(Borítókép: Nagy Ágnes)