Gender és metoo Shakespeare-rel keresztezve
További Kultúr cikkek
- Kiderült, mikor és hol temetik el Nemere Istvánt
- Donald Trump hatalomra került, mutatjuk, ki kaszálta ezzel a legnagyobbat
- Akár több évig nem lehet a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál a Millenárison
- Meghalt Vic Flick, a James Bond-filmek ikonikus zeneszerzője
- Így öltözködik egy női magyar diplomata a távoli Szingapúrban
Magács László, a TRIP vezetője nem tétlenkedett a korlátozások alatt, és 110 művésztársával megalapította az első karanténszínházat, amely a világ 52 országába jutott el.
Most a Shakespeare 37 webszínházi sorozat keretében a webszínház művészeivel a legnagyobb klasszikushoz nyúlt vissza, méghozzá nem akármilyen színészi és írói gárda felvonultatásával. A rövidfilmként is nézhető websorozat XXI. századi formába helyezi a shakespeare-i drámákat, változatos epizódokkal.
Magács kérésére harminchét ismert magyar dráma- és prózaíró, illetve költő írt átlagosan húszperces etűdöket Shakespeare műveire. Azért harminchetet, mert Shakespeare tragédiáinak, komédiáinak, színműveinek száma összesen harminchét.
A történeteket kortárs írók gondolták újra. Az tizenkét epizódból álló első évadban az alábbi szerzők vettek rész műveikkel:
- Erdős Virág költő, író: Rómeó és Júlia, avagy Montague és Capulet
- Tasnádi István dráma- és forgatókönyvíró, rendező: Szeget szeggel, avagy Szeget szeggel
- Kovács ikrek, drámaírók: Lear király, avagy A plüss
- Maros András író: Ahogy tetszik, avagy Tetszik, ahogy
- Kemény Zsófia író, költő, slammer: Sok hűhó semmiért, avagy Lieberman
- Balázs Júlia dramaturg, előadó: Szentivánéji álom, avagy Álmodj rólam, Demetius
- Fabacsovics Lili dramaturg: Hamlet, avagy… vagy nem lenni…
- Totth Benedek író, műfordító: Titus Andronicus, avagy Demetirus és Chiron halott
- Szűcs Teri író, kritikus: Vízkereszt, vagy amit akartok, avagy Célkereszt, vagy amit akartok
- Vörös István esszéista, író: III. Richárd, avagy Gloster Kft.
- Laczkó Gábor író: A velencei kalmár, avagy Shylock-hatás – Szellemidézés
- Nádasdy Ádám esszéista, költő, műfordító: II. Richárd, avagy II. Richárd-átirat
A különböző epizódok középpontjában mindig egy karakter vagy kulcsjelenet, illetve ezeken keresztül egy általános érvényű morális, társadalmi dilemma áll, mai viszonyok közé helyezve a szereplőket, és tán egy kicsit karikatúrává torzítva őket. Hamlet, a habozó bölcs ugyanolyan örök típus, mint Lear, a csalódó családfő vagy Angeló, az álszent.
A kisfilmek, amelyeket a Dogma-filmek is inspiráltak, Shakespeare szűrőjén át reflektálnak mai társadalmi problémákra. Például Szűcs Teri Célkereszt, vagy amit akartok című etűdjében a játék a gendertéma körül forog, de megjelenik a kamera előtt a metoo a Sok hűhó semmiért központi témájaként, amely jelenség lényegében minden munkahelyi közösségben jelen van.
Az ikonikus Shakespeare-alakokat az első évad során többek között Bezerédi Zoltán, Borbély Alexandra, Cserna Antal, Györgyi Anna, Hirtling István, Kerekes Vica, Láng Annamária, László Zsolt, Mészáros Béla, Ódor Kristóf, Oroszlán Szonja, Pál András, Petrik Andrea, Porogi Ádám, Rába Roland, Szőke Abigél, Szikszai Rémusz, Znamenák István alakítják.
Az etűdök egysnittesek, vágás nélkül kerülnek vászonra, így a színészi játék és az érzelmek íve a maguk nyers, őszinte módján látható. A történetek nem ott játszódnak, ahol a kamera van; a kamera van ott, ahol a történet játszódik.
A webepizódokban egészen intim pillanatok és képek hozzák a nézőket testközelbe a színészekkel. A sorozat egészen egyedi lehetőséget kínál a nézőnek, hogy elmélyedjen egy színészi alakítás legfinomabb részleteiben
– emeli ki Magács László, a széria rendezője.
A XVII. századi történetek újragondolásából született epizódokat Budapest egyedi, rejtett, alig ismert helyszínein – ipari épületek, víztározók, a nyilvánosság elől elzárt házak, ingatlanok – forgatták, ily módon minden látvány maga a valóság, nincsenek épített díszletek. Egy epizód egy térben játszódik.
Nagyon érdekes élmény filmről filmre ilyen szorosan és megkoreografáltan együttműködni, nemcsak a színészekkel, de a stáb minden tagjával, akik adott esetben a kamera mögött bújva rendezik a díszletet vagy rögzítik a hangot
– avat be Meister Natália Nóra operatőr.
A Shakespeare 37 nevű webszínházsorozat első évadának tizenkét epizódja most bérlettel elérhető a Webszínház.hu oldaláról.
(Borítókép: Részlet Shakespeare 37 webszínházi sorozatból. Fotó: Webszínház)