Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMeghalt Ambrus Kyri
További Kultúr cikkek
- Terítéken Menczer Tamás beszédstílusa, kifigurázták, mémek, dalok születtek róla
- Meghalt Olivia Hussey, aki Júliát játszotta Franco Zeffireli adaptációjában
- Snoop Dogg vett egy szatyornyi problémát
- Maggie Smith halálával egy korszak véget ért, de a Downton Abbey nem felejt
- Mutatjuk, melyik alkotás volt 2024 filmtörténeti szenzációja
Meghalt Ambrus Kyri táncdalénekesnő, a hatvanas évek első hazai tinisztárja, a táncdalfesztiválok állandó üdvöskéje, aki a szocialista országokban is jelentős nemzetközi karriert futott be.
Ennél az új divatnál újabbat még nem találsz,
hogy milyen féktelen és érdekes e furcsa tánc.
Most majd a régiektől egy darabig eltekintsz,
mert csak a twist, twist, twist, csakis a twist
– énekelte a barna hajú, barna szemű, rendkívül csinos énekes a Hungaroton Classic albumán egyik legmozgalmasabb dalában, a kontinensen végigsöprő új tánc divathullámát, lendületes csípőcsavarását és fülledt erotikáját hirdetve. Ma már inkább csak az idősebbek emlékeznek az 1945. február 4-én Margit néven született énekesnőre, akit a Kádár-korszak monopóliumhelyzettel bíró könnyűzenei nagyhatalma, az ORI, az Országos Rendező Iroda munkatársa még érettségi előtt fedezett fel, s akit később a magyar Rita Pavone-ként emlegettek. (Az olasz énekesnő szintén táncdalfesztiválon tűnt fel.)
Ambrus Kyri a hetvenes években végigturnézta a keleti blokkot, énekelt az NDK-ban, Jugoszláviában, Csehszlovákiában és a Szovjetunióban, megjelenésével, éneklési, előadóművészi stílusával korának tipikus nőfiguráját, majd áhított nőideálját testesítette meg.
1972-ig minden Táncdalfesztiválon indult, 1967-ben Fenyvesi Gabival megosztott harmadik lett a Nappalok és éjszakák című dalával. Két évvel korábban az Intervíziós Dalversenyen a Hiszem, ha akarom című slágerét a zsűri különdíjjal jutalmazta.
Olyan slágerek fűződnek nevéhez, mint az Ilyen a twist, az Elment a papa, mama, a Nem híres dzsesszénekes, de Aradszky Lászlóval is énekelt duetteket, például az Állatkerti sétát vagy a Bombajót. Sokak szerint a Fehér házikó volt a leghíresebb dala.
Igen korán, a hetvenes években visszavonult a színpadtól, a nyolcvanas évektől könnyűzenei műsorokat vezetett a Magyar Rádióban, köztük a Magnóról magnóra, a Könnyűzenei koktél és a Magnósok, figyelem! című adásokat, de az 1993-as, Csúcs László nevéhez köthető nagy leépítési hullám őt sem kímélte.
Néhány évvel ezelőtt egy internetes portálnak adott interjúban keserűen mesélte, hogy akkoriban nem az énekes, hanem a dal versenyzett, és ő sosem került bele abba a körbe, ahol az igazán jó dalokat osztották.
Slágereit elég hamar elfeledték, és azt sem mondhatjuk, hogy egy ország énekelte őket. A hatvanas évek végén a Koncz Zsuzsa, Kovács Kati és Zalatnay Cini nevével fémjelzett beatgeneráció hódított magának egyre nagyobb teret és közönséget, viszont mindenképp egy életérzést testesített meg, neve kihagyhatatlan a hazai könnyűzene történetéből.
Tarr Béla 1982-es ikonikus filmjében, a Panelkapcsolatban játszott testhezálló szerepet, énekes-műsorvezetőt alakított.
(Borítókép: Ambrus Kyri énekli a Nappalok és éjszakák című számot a Táncdalfesztivál harmadik elődöntőjében a Madách Színházban 1967-ben. Fotó: Keleti Éva / MTI)